Kat-vervanger r1 2004

bullpower

Rookie
30 jan 2014
26
0
Hallo,even de volgende vraag:

Volgens mijn monteur zou er nog veel winst te behalen zijn als ik de kat zou vervangen voor een open y-stuk.

Ben van plan om de originele uitlaten eronder te laten,dus opnieuw afstellen zou niet nodig zijn volgens hem?

Y-stuk is van arrow en kost 200 euri inc montage.

Kan iemand bevestigen of dit klopt,of moet de fiets toch echt opnieuw afgesteld worden?

En kan ik nog wat vermogenswinst verwachten,of loopt die alleen wat beter?

B.v.d.
 
Laatst bewerkt:
koop een 2e kat voor paar euro, slijp hem in 2en , maak hem leeg en las hem dicht
(ik heb er nog een liggen wil best poging wagen hem leeg te maken en dicht te lassen, las niet vaak haha)

ik had een R1 2005
Open Y-stuk
K&N inlegfilter
in combinatie met een powercomander 9 pk winst maar vooral onderin pakte hij makkelijker op , orgineel zaagt hij nogal vind ik.
afstelling is gedaan bij powerpoint in tiel.
laat maar weten
 
Bij een injectie motor hoef je niet af te stellen, dit neemt de lambdasonde voor zijn rekening. En zonder kat hem je zeker meer vermogen, en dat ga je voelen ook!

Toch altijd weer verschillende antwoorden de een zegt geen merkbare vermogenswinst,de ander zegt juist wel!
Maar thanks mannen voor jullie input!

Denk dat ik VICKING maar vertrouw over zijn ervaringen en het open y-stuk maar bestel,en laat plaatsen.
 
Rijd zelf een ouwe GTS 1000, kat er tussen uit grotere bochten, lambda overgezet en loopt vanaf 1000 tot 11000 toeren zonder dip door. En wat een voelbaar verschil in vermogen!
 
Je kunt een boel veranderen, maar het hoeft niet. Ik bedoel te zeggen, dat de motor gewoon goed blijft lopen en je winst krijgt. Begin je met het manipuleren van je cdi, dan kan er nog meer uit gehaald worden.
 
Op een 2004 R1 zit geen lambda sonde , de kat in de tussenpijp kun je ook gewoon weg slaan met een beitel of eens pijp of iets dergelijks. En bij mij liep de R1 niet beter maar ook niet slechter , alleen het geluid was heel iets zwaarder zonder kat. Precies goed toen eigenlijk , een open einddemper is natuurlijk mooier om te horen. Maar ja daar zijn niet alle
medeburgers altijd van gediend. :+
 
Laatst bewerkt:
Op een 2004 R1 zit geen lambda sonde , de kat in de tussenpijp kun je ook gewoon weg slaan met een beitel of eens pijp of iets dergelijks. En bij mij liep de R1 niet beter maar ook niet slechter , alleen het geluid was heel iets zwaarder zonder kat. Precies goed toen eigenlijk , een open einddemper is natuurlijk mooier om te horen. Maar ja daar zijn niet alle
medeburgers altijd van gediend. :+


Een motor met injectie en een kat zal altijd een lambdasonde moeten hebben toch? Weet dat in de 2008 r1 een in zit. Lambdasonde is nodig om de katalisator te beschermen tegen en te rijk mengsel. Ding meet toch iets van zuurstof waarde in de uitlaatgassen? En in combinatie met inlaatsensor stelt hij zodoende het mengsel,samen?
 
pest is ze hebben bijna allemaal gelijk...maar.....
Als je je kat eraf haalt, en verder weinig op hebt met het millieu, dan kun je via (chip)tuning natuurlijk veel beter je vermogen opvoeren...
Je kunt hem ook gewoon weglaten , en niets doen.....werkt ook, maar zal weinig aan je vermogen toevoegen...
Je kunt alle kanten op, vraag is wat je wilt en hoeveel je er voor uit wilt geven
 
Een motor met injectie en een kat zal altijd een lambdasonde moeten hebben toch? Weet dat in de 2008 r1 een in zit. Lambdasonde is nodig om de katalisator te beschermen tegen en te rijk mengsel. Ding meet toch iets van zuurstof waarde in de uitlaatgassen? En in combinatie met inlaatsensor stelt hij zodoende het mengsel,samen?

Een 2008 is geen 2004 R1. Ik weet uit eigen ervaring dat er geen lambda sonde op zit.
En dus een ongeregelde kat is zoals K@W@ zegt.
En als je de motor dan goed laat afstellen ( tunen) zal er waarschijnlijk wel wat vermogen bij komen. Maar als je vermogen op zo`n ding te kort komt dan zul je wel racen , anders kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen. Belangerijkste is dat iets netjes loopt in het hele toerengebied.
 
Laatst bewerkt:
Wist ik niet (kan ook niet alles weten natuurlijk), maar weet wel dat de nieuwere ze dus wel hebben...


Maakt ook allemaal niets uit.

Ik zou toch nog even een boekje overslaan over injectiesystemen. Je noemt een aantal dingen op die je kent maar echt begrijpen doe je het niet. Getuige ook het katalysator zonder lambda verhaal.

Ik denk dat je in de auto's zit en denkt dat het op motorfietsen hetzelfde werkt. :Y
 
kat verwijderen = beter ademen = armer lopen.

Doe je er niets aan, loopt de motor rauw en heb je kans op verbrande kleppen.
alleen een slip on kan de motor meestal nog wel aan.
slip on i.c.m. met een open filter = afstellen.
vol systeem =afstellen (is de kat ook verwijderd).

verander je iets, is het altijd beter om hem te laten afstellen, anders heb je er nog niets aan.
 
kat verwijderen = beter ademen = armer lopen.

Doe je er niets aan, loopt de motor rauw en heb je kans op verbrande kleppen.
alleen een slip on kan de motor meestal nog wel aan.
slip on i.c.m. met een open filter = afstellen.
vol systeem =afstellen (is de kat ook verwijderd).

verander je iets, is het altijd beter om hem te laten afstellen, anders heb je er nog niets aan.

In de uitlaat VOOR de katalysator wordt door de lambdasonde de hoeveelheid zuurstof gemeten....
Wat daar achter zit interesseerd geen moer ( binnen de regelmogelijkheid van de lambdasonde)
Dus als haal je de uitlaat er af, al hang je er 10 meter aan, maakt allemaal geen moer uit...
zolang de ecu nog bij kan regelen zal hij dat doen, kan hij dat niet krijg je ( bijna op elke motor) een melding.....( en meestal gaan ze dan in de noodloop)
dus de kans dat je je kleppen verbrandt is bijna nihil

Ik ( en mijn kameraden) rijden al vanaf '77 motor, en in die tijd waren er geen of alleen onbetaalbare dyno's, en we hebben altijd de orginele uitlaten vervangen door open pijpen, Janton, Marvin, Sebring enz, mijn huidige faser 1000 idem,en NOOIT wat aan afstelling gedaan of laten doen...
Nog NOOIT een verbrandde klep gehad, dus als ik van mijn ervaring afga, valt het wel mee, en zou wel eens willen horen wie er wel verbrandde uitlaatkleppen hebben gehad ooit door alleen een vervangen demper
 
Ik ben bezig met mijn R1 uit 2005 de kat te vervangen. Na wat informeren zou het geen probleem zijn als deze ook vervangen werd. Ik had al bos einddempers.

Bij mij is nu het "probleem" dat de bochten van de dempers niet strak op de kat zitten. Er is een beetje speling als ik aan de dempers ga draaien (al aangedraaid). De ringen bij de kat zijn ook "volledig" aangedraaid ...

Misschien als de uitlaten goed warm worden dat ie dan uitzet en toch dicht/vast gaat zitten...?
 
Bij de oudere motoren was de afstelling van uit de fabriek nog niet zo arm en kon het dus niet zo heel veel kwaad om met een open uitlaat zonder verdere afstellen te monteren
Moderne motoren staan van uit de doos heel arm afgesteld (moet van Green peace) en als je dan met een open uitlaat gaat rijden wordt het mengsel nog armer en kunnen er zeer zeker wel problemen ontstaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan