Gsx-R 750 k5 start en loopt bij koude start súper beroert

024

MF'er
13 mrt 2012
40
0
Nijmegen
Beste leden,

Ik hoop dat er iemand is op het forum die mij met de volgende situatie kan helpen.

Gister start ik mijn motor en krijg ik hem bijna niet aan. Ik moest echt gas bijgeven om de motor aan te krijgen. Vervolgens wanneer ik het gas los liet viel de motor direct uit. Na een paar keer z o te kloten bleef de motor enige tijd wel lopen maar heel beroert (leek wel 3 pitten). De motor liep laag stationair, waarbij hij 1000toeren liep en soms ineens omlaag schoot naar 700toeren, om daarna zelfs af te slaan.

Vervolgens ben ik er een stukje mee gaan rijden om te kijken of dit veranderde bij het warm worden van de motor. 15min gereden en nog steeds heel laag stationair lopen en schommelen. Ik ben doorgereden naar de motorzaak waar ik de motor uitzette. Pak en beet 2 min laten start ik de motor weer en liep hij zoals hij dit eerder altijd deed. Ik heb er de hele dag op gereden en op geen enkel moment meer last gehad van de kuren die hij eerder had.

Vanochtend heb ik uiteraard de motor weer gestart om te kijken of de motor gewoon een slechte dag had, of dat hij er weer last van zou hebben. En ja, hij liep weer te kuren.

Nou heb ik op youtube een filmpje gevonden van een man met het zelfde probleem. Zie onderstaande link.


Uit de reacties kan ik niet geheel opmaken wat nou de oorzaak kan zijn. De een zegt bougies, de ander vervangt ze en heeft de klachten nogsteeds. Overige termen als TPS en ISC laten bij mij geen belletje rinkelen.

Ik heb overigens een PC3 gemonteerd zitten op de motor welke net 3 weken er op zit. Ben ook bij de zaak waar deze is gemonteerd en afgesteld langs geweest en hij zegt dat het niet door de PC3 kan komen. Er zijn geen waardes ingevoerd bij 0% gasklepstand, dus de motor krijgt die waardes vanuit de ECU en daar heeft hij altijd op gelopen.

Is er iemand bekend met dit probleem?

Bijvoorbaat dank!

Gr Richard
 
ik zou heel basic beginnen

aangezien er geen sprake is van problemen met warm starten, denk ik niet aan filters, maar eens controleren kan nooit kwaad
idd nieuwe bougies zou kunnen helpen

aangezien de pc3 relatief nieuw is, controleer eens alle verbindingen, ook aan de injectoren en de bobines, mss is er iets los gekomen

btw, tps is throttle position sensor, kan het ni zijn
isc is idle speed control, zou kunnen, maar lijkt mij raar

start with the basics ;)
 
Bedankt voor je reactie! Ik ga inderdaad maar beginnen met de bougies, zijn besteld en worden in dezer dagen vervangen. Zijn denk ik de eerste bougies nog (motor is tweedehands gekocht) en een kleine 18000 km oud. Stond op de planning om ze te vervangen, maar nu helemaal een goede reden.
 
Laatst bewerkt:
De temperatuur sensor hebben we inderdaad ook op het lijstje staan indien de bougies het probleem niet verhelpen. begin volgende week hoop ik meer te weten. Bedankt voor jullie input!
 
Al eens een reinigingsproduct aan je brandstof toegevoegd, dit probleem vaker gehoord en bij smerige verstuivers van je injectie heb je kans op dit soort problemen. Eenvoudig te doen en kan in ieder geval geen kwaad.
 
Beste 024,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn GSX-R 750 K8. Uiteindelijk heb ik de bougies vervangen en leek het probleem in eerste instantie verholpen. Echter na een aantal dagen gebeurde precies hetzelfde, ondanks de vervangen bougies.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan de stationairschroef versteld (die leek nooit contact te maken met het plaatje). Stationair GSX-R 1000 k6

Het is lastig uit te leggen maar uiteindelijk heb ik het probleem nooit meer gehad.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Beste leden,

bedankt voor de feedback! @ Steven, super bedankt voor je reactie hier ga ik zeker naar kijken.

@ Tigujan, de motor was al enkele weken uit zijn winterslaap en had verse benzine. Hij deed het van de een op de andere dag.
 
Beste 024,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn GSX-R 750 K8. Uiteindelijk heb ik de bougies vervangen en leek het probleem in eerste instantie verholpen. Echter na een aantal dagen gebeurde precies hetzelfde, ondanks de vervangen bougies.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan de stationairschroef versteld (die leek nooit contact te maken met het plaatje). Stationair GSX-R 1000 k6

Het is lastig uit te leggen maar uiteindelijk heb ik het probleem nooit meer gehad.

Succes.

Niet zo gek dat het lastig uit te leggen is, een k8 heeft namelijk helemaal geen stationairschroef! Ik weet niet waar je wel aan hebt gedraaid maar in ieder geval aan iets waar je af hoort te blijven.
 
@Rambabbel,

Ik heb tot op heden nog niks gedaan. Bougies worden als eerst vervangen om als eerste uit te sluiten. Vervolgens zal er stap voor stap verder gekeken worden wanneer het de bougies niet zijn. Overigens heeft hij de afgelopen 2 dagen nergens last van gehad...... Waar ik van stond te kijken.

Een week lang heeft hij elke dag kuren gehad waarbij hij pas normaal deed na een stukje rijden en dan uit en aan zetten. maar de afgelopen 2 dagen meteen perfect lopen.
 
Ga er maar vanuit dat je injectoren vervuild zijn. Gebeurd vaak bij de injectie van je GSXR, vooral als je weinig km maakt. Als ik jou was zou ik een goede reiniger in je tank gooien. Is altijd goed en kan geen kwaad, is niet duur en 90% zeker weten dat het dan goed is.
 
Even een update.

Heb de bougies vervangen en daarnaast een reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd , sindsdien geen problemen meer gehad!

nogmaals bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan