Oorzaak pulserende remmen

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Beste,

Mijn r1200gs adventure 2009 met 100K op de teller remt de laatste tijd vervelend.

Bij hoge snelheden heb ik er geen last van maar bij lage snelheden grijpen de ankers pulserend aan waardoor remkracht moeilijker te doseren is.

Waaraan ligt dit? (Ik vermoed remschijf(ven), echter valt het moeilijk te localiseren via de brake assist die remkracht voor en achter verdeeld).

Hiermee blijven rondrijden is slecht voor remklauwen etc of maakt het niet zo veel uit?

Achterremschijf is nieuw, voor is 100K oud.

Zijn er manieren om te kijken welke remschijf de schuldige is zonder ze te demonteren? Waar let ik op?
 
trekbandje / tywrap om je voorvork poot heen. Niet afknippen

Dan zo draaien dat het uiteinde net niet / net wel tegen de schijf aan zit. Voorwiel los van de grond laten komen. Dan een slinger geven terwijl je van voren tussen de schijf en het uieinde kijkt. Als er een slag in zit dan zie je dat aan de afstand tussen het uiteinde en de schijf of door het heen en weer bewegen van de tywrap.

Achter schijf hetzelfde doen maar dan om de brugheen bijvoorbeeld.

Check ook of je rem weer los komt van de schijf. Als deze aanloopt dan kan de schijf zijn warmte op die plek niet kwijt waardoor je bij stilstand een kromme schijf kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
remschijf krom (of speling op het balhoofd, resulteert ook regelmatig in trillen bij remmen, maar aangezien je het hebt over een pulse in de remhendel, denk ik eerder aan een probleem met de schijf)
 
Laatst bewerkt:
de meeste schijven zijn tegenwoordig 'full-floating'
wat vaak gebeurt is dat de ringen tussen drager en schijfdeel vast gaan zitten omdat er tussen in aangekoekte remstof is gaan zitten. Daardoor kan de schijf vast gaan zitten.
KIJKTIP voor de oplossing:
http://www.youtube.com/watch?v=1qoPqN2GBdw
gebruik water en zeep of remreiniger (in geen geval iets met smerende eiegenschappen!!)
Het gaat er maar om dat je de rotzooi er tussenuit draait zodat de schijven weer 'full-floating' werken.

Verder moeten uiteraard alle remklauw zuigertjes goed en soepel gangbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
de meeste schijven zijn tegenwoordig 'full-floating'
wat vaak gebeurt is dat de ringen tussen drager en schijfdeel vast gaan zitten omdat er tussen in aangekoekte remstof is gaan zitten. Daardoor kan de schijf vast gaan zitten.
KIJKTIP voor de oplossing:
http://www.youtube.com/watch?v=1qoPqN2GBdw
gebruik water en zeep of remreiniger (in geen geval iets met smerende eiegenschappen!!)
Het gaat er maar om dat je de rotzooi er tussenuit draait zodat de schijven weer 'full-floating' werken.

Verder moeten uiteraard alle remklauw zuigertjes goed en soepel gangbaar zijn.

Een 1200GS heeft semi-zwevende schijven.
 
Beste,

Mijn r1200gs adventure 2009 met 100K op de teller remt de laatste tijd vervelend.

Bij hoge snelheden heb ik er geen last van maar bij lage snelheden grijpen de ankers pulserend aan waardoor remkracht moeilijker te doseren is.

Waaraan ligt dit? (Ik vermoed remschijf(ven), echter valt het moeilijk te localiseren via de brake assist die remkracht voor en achter verdeeld).

Hiermee blijven rondrijden is slecht voor remklauwen etc of maakt het niet zo veel uit?

Achterremschijf is nieuw, voor is 100K oud.

Zijn er manieren om te kijken welke remschijf de schuldige is zonder ze te demonteren? Waar let ik op?

Een 2009 heeft een deel-integraal systeem. Probeer het dus met de achterrem. Als hij nog steeds hobbelt vervang je de achterremschijf, doet hij het met het rempedaal niet, dan vervang je de voorremschijven.
 
de meeste schijven zijn tegenwoordig 'full-floating'
wat vaak gebeurt is dat de ringen tussen drager en schijfdeel vast gaan zitten omdat er tussen in aangekoekte remstof is gaan zitten. Daardoor kan de schijf vast gaan zitten.
KIJKTIP voor de oplossing:
http://www.youtube.com/watch?v=1qoPqN2GBdw
gebruik water en zeep of remreiniger (in geen geval iets met smerende eiegenschappen!!)
Het gaat er maar om dat je de rotzooi er tussenuit draait zodat de schijven weer 'full-floating' werken.

Verder moeten uiteraard alle remklauw zuigertjes goed en soepel gangbaar zijn.

Zit de remschijf dan nog los? Als ik aan de remschijf trek kan ik ze nog steeds 0.5 mm op en neer trekken.
 
Een 2009 heeft een deel-integraal systeem. Probeer het dus met de achterrem. Als hij nog steeds hobbelt vervang je de achterremschijf, doet hij het met het rempedaal niet, dan vervang je de voorremschijven.


Met de achterrem alleen is het ook, maar die is net vervangen, dat is een nieuwe schijf en blokken. Voorste zijn nog nooit vervangen.

Mss nu voor en achter krom? dat is wat mij zo verward. :P
 
Als je zacht remt, voel je het zeker beter.

Als je hard remt, valt de ongelijkheid minder op.

Bij mij was het een verschil in dikte van een paar honderste mm en dat gemeten op een aantal plekken op de schijf.

Je kunt dit met een micrometer zelf ook proberen.

Remedie.

Als het dikteverschil niet te veel is, moet je een aantal keer je remblokken een beetje vlak opschuren (waar die de schijf raakt.)

Als je toch al op 100k zit misschien toch maar nieuwe remschijven en blokken erop.

Ze zouden ook nog een beetje krom kunnen zijn, maar dan moet het trillen als je remt.

Ik heb trouwens een BMW R1200R, dus qua remmerij vergelijkbaar.

edit: ook achter kan er dikte verschil zijn.
Maar ik gok toch op dikteverschil aan de voorzijde.
 
Laatst bewerkt:
Als je zacht remt, voel je het zeker beter.

Als je hard remt, valt de ongelijkheid minder op.

Bij mij was het een verschil in dikte van een paar honderste mm en dat gemeten op een aantal plekken op de schijf.

Je kunt dit met een micrometer zelf ook proberen.

Remedie.

Als het dikteverschil niet te veel is, moet je een aantal keer je remblokken een beetje vlak opschuren (waar die de schijf raakt.)

Als je toch al op 100k zit misschien toch maar nieuwe remschijven en blokken erop.

Ze zouden ook nog een beetje krom kunnen zijn, maar dan moet het trillen als je remt.

Ik heb trouwens een BMW R1200R, dus qua remmerij vergelijkbaar.

edit: ook achter kan er dikte verschil zijn.
Maar ik gok toch op dikteverschil aan de voorzijde.

Hoe ontstaat zoiets? :P

Ja stuur trilt niet, hij remt alleen op een bepaald deel van de omwenteling steviger dan elders, alsof ik pompend rem. Vooral bij traag rijden en tot stilstand komen heb ik hier "last van" Bij een noodstop niet zo, hoewel het wel met de abs fuckt heb ik gemerkt. Omdat de band uit zichzelf gaat blokeren en doorrollen. En dan wil die abs er nog eens tussen. Dat is heel apart. :+
 
Hoe ontstaat zoiets? :P

Ja stuur trilt niet, hij remt alleen op een bepaald deel van de omwenteling steviger dan elders, alsof ik pompend rem. Vooral bij traag rijden en tot stilstand komen heb ik hier "last van" Bij een noodstop niet zo, hoewel het wel met de abs fuckt heb ik gemerkt. Omdat de band uit zichzelf gaat blokeren en doorrollen. En dan wil die abs er nog eens tussen. Dat is heel apart. :+

Ik had het ook en de theorie is dat op de plekken waar je schijf iets dikker is, toch ook weer extra materiaal kan achterblijven.

Je kunt rustig je schijven en blokken wat opschuren hoor, dat helpt ook.

Ik zou ze toch eens nameten en kijken wat het dikte verschil is.
een plek of 8 rondom geeft een idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan