Speling schijfrem

Bjurn

MF veteraan
11 jan 2005
1.012
0
Rotterdam
Beste allen,

Graag jullie advies en kundigheid.
Op mijn motor zijn nieuwe remschijven gemonteerd omdat de oude schijven krom waren.
De schijven zijn vervangen onder garantie aangezien het een productie fout betrof.
Dit is al mijn derde zet nieuwe schijven. Vandaar dat ik twijfel of de oorzaak niet ergens anders ligt... (gebruik geen schijfremslot, staat altijd binnen, houd niet mijn rem ingedrukt..)

Nu zijn de nieuwe schijven gemonteerd. Bij het ronddraaien van het voorwiel loopt de schijf voor 3/4 aan en 1/4 niet. De plaats waar hij niet aanloopt lijkt dus iets naar achteren te staan. Aangezien dit aan beide kanten het geval is zou dit normaal kunnen zijn.
Om het te testen heb ik de schijven met een witte maker gemonteerd. Na een klein stukje rijden (zonder remmen) bleek dat de schijf op sommige plaatsen inderdaad minder contact maakt met de blokken (geen beschadiging aan het gemarkeerde stuk).

Klopt het dat er speling zit in de schijven? Hoe zou ik dit kunnen opmeten?
Ik ben bang dat dit al een voorbode is van het feit dat de schijven dalijk weer krom worden.
Zouden er andere oorzaken kunnen zijn, bv de lagers?
Blokken zijn ook nieuw (en hier kan het niet aan liggen anders zouden ze continu of juist geen contact maken).

Alvast mijn dank!
 
Hoe gebruik je de fiets? Als je constant stil staat voor een stoplicht terwijl je net van 200 naar nul hebt geremd is iedere schijf zo krom. Als je geen uitloopmogelijkheden hebt is het beter om de schijf niet vol te belasten, zonder dat je rijdt koelt de schijf niet en trekt hij krom als hij heet is terwijl je stilstaat.
 
Bedankt voor jullie reactie...

Sorry Tommy maar heb je het stuk gelezen?
Schijven zijn volledig nieuw.. Niet mee gereden...
En iedereen komt altijd met dat rem verhaal... :? Lijkt wel of iedereen elkaar volgt zonder dat er enige evidence is. Vandaar dat er in de openingstopic staat dat dat niet is gebeurt.

Dat van de velg lijkt me wel een optie. Zou ook verklaren waarom ze nu al aanlopen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit bijna altijd wel een paar 100e millimeter slingering in een remschijf.
Dat kleine beetje kan jouw geluid verklaren. Die enkele 100e merk je ook niet met remmen.
De tollerantie van de fabrikant in toelaatbare slingering ligt ook dusdanig hoog dat het voordat deze bereikt is al voelbaar is met remmen.

Dus voordat we dingen kunnen gaan roepen zal met een meetklok gemeten moeten worden hoe groot de slingering daadwerkelijk is nu.

Is deze groot kan het bijvoorbeeld ook komen door een hoogteverschil in het pasvlak van de remschijf.
 
misschien je velg krom?"heb ik ook gehad en moest ik toen laten richten.
vd wouden techniek in waddinxveen kunnen voor 100 euro je gehele spul richten
Wat heeft het aanlopen van je schijrem nou met een kromme velg te maken :?
Met een fiets met velgremmen kan dat wel maar met schijremmen is dat onmogelijk.
 
Wat heeft het aanlopen van je schijrem nou met een kromme velg te maken :?
Met een fiets met velgremmen kan dat wel maar met schijremmen is dat onmogelijk.

onzin dus... ligt eraan waar de velg krom is.
Mijne was het toen ook wat op het pasvlak waar de schijf op lag

ps waarom nou niet eens nadenken en meteen in de afzeikmodus... tis geen wedstrijd wie de grootste kloothommel is hoor. kom alleen met een suggestie om de TS te helpen.
 
onzin dus... ligt eraan waar de velg krom is.
Mijne was het toen ook wat op het pasvlak waar de schijf op lag

ps waarom nou niet eens nadenken en meteen in de afzeikmodus... tis geen wedstrijd wie de grootste kloothommel is hoor. kom alleen met een suggestie om de TS te helpen.
Jij hebt het wiel ook niet uitgevonden.
De velg is de ring waar je band op ligt.
Waar je schijf tegen ligt is de naaf.
De naaf is verbonden met de velg d.m.v. spaken.
Het geheel heet een wiel.
 
onzin dus... ligt eraan waar de velg krom is.
Mijne was het toen ook wat op het pasvlak waar de schijf op lag

ps waarom nou niet eens nadenken en meteen in de afzeikmodus... tis geen wedstrijd wie de grootste kloothommel is hoor. kom alleen met een suggestie om de TS te helpen.

Hoe richt men dan het pasvlak van de remschijf ? Ik wil heus niet afzeiken maar dat lijkt me onmogelijk.
 
Hoe richt men dan het pasvlak van de remschijf ? Ik wil heus niet afzeiken maar dat lijkt me onmogelijk.
Misschien schrijf jij in een regel zowel de fout als het probleem.
Als het pasvlak niet goed is zal de schijf er scheef of krom op komen te staan.
Dit lijkt me moeilijk te richten. Edit: ik lees net "afdraaien" :+
Ik weet niet hoe zoiets zou kunnen ontstaan. Misschien met je voorwiel net langs een muurtje rijden en met de remschijf vol op het muurtje knallen? De remschijf is in die richting aardig sterk en zal maximaal kracht overbrengen op het pasvlak. Geen idee of die dan ontzet kan raken.
Maaruhh... de schijf zal nooit tot op de micrometer recht zijn.
 
Laatst bewerkt:
eerst even inrijden en kijken of de boel zich zet. Je mag geen trillingen voelen bij het remmen. Er zal ook een klein beetje ruimte in de bussen zitten, hoeft allemaal niet erg te zijn maar pas goed te zien als de boel een beetje belast is.

Een slecht pasvlak voor de schijf is ook mogelijk, als je het wiel al los van de grond hebt is het een kleine moeite de speling op te meten/schatten
 
Misschien schrijf jij in een regel zowel de fout als het probleem.
Als het pasvlak niet goed is zal de schijf er scheef of krom op komen te staan.
Dit lijkt me moeilijk te richten. Edit: ik lees net "afdraaien" :+
Ik weet niet hoe zoiets zou kunnen ontstaan. Misschien met je voorwiel net langs een muurtje rijden en met de remschijf vol op het muurtje knallen? De remschijf is in die richting aardig sterk en zal maximaal kracht overbrengen op het pasvlak. Geen idee of die dan ontzet kan raken.
Maaruhh... de schijf zal nooit tot op de micrometer recht zijn.

Als dat het probleem is dan is ook wel meer schade.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft het aanlopen van je schijrem nou met een kromme velg te maken
Met een fiets met velgremmen kan dat wel maar met schijremmen is dat onmogelijk.

Is niet helemaal waar _O- want als je de buell hebt met die hele grote remschijf gemonteerd aan de velg en de velg daarvan wordt krom dan is de kans heel groot dat de schijf ook krom wordt. -O- 8-)

Kleine aanvulling zodat het hele verhaal compleet wordt 8-) O-)

@TS schijven demonteren en de pasvlakken goed schoon schuren en dan de schijven weer monteren en wel de bouten/ moeren kruislings aan trekken op het juiste voorgeschreven moment.
Vervolgens dan alsnog checken of de schijven krom zijn. Zoja dan wordt het weer een setje nieuwe schijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan