Tutoro Automatic Chain Oiler

Desotho

Rookie
23 okt 2013
24
0
Den Haag
Goedemorgen,

Ondanks dat er al een aantal topics zijn over automatische of semi-automatische kettingsmeersystemen zoals OSCO-oiler of Scottoiler, heb ik nog maar weinig mensen over dit systeem gehoord.

Er zijn wat mensen geweest die tussen neus en lippen door vermeldde dat dit systemen goedkoper is dan de welbekende eerder genoemde systemen, maar echte ervaringen zijn er niet gedeeld.

Dus bij deze ben ik zeer benieuwd of er hier mensen zijn die dit systeem kennen, gebruiken, en er iets zinnigs over kunnen vertellen. Afhandeling van de bestelling, bouwkwaliteit, gebruiksgemak, dat soort dingen.

Er zijn verschillende versies van te verkrijgen op hun site www.tutorochainoiler.com , degene die mij het meeste aansprak was de Automatic Chain Oiler versie.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!
 
Ik heb gister ook de Deluxe editie besteld. Ik ben erg benieuwd wanneer ik hem binnenkrijg. Zodra dat het geval is zal ik wat foto's maken van de montage ervan, en mijn bevindingen en ervaringen hier posten.
 
De mijne had ik 24 oktober besteld en 5 dagen later (zit een weekend tussen) kwam deze binnen.
Gisterenavond tijd gehad om het te monteren, dit ging redelijk vlot.

Eerst is het een goed zoeken naar goede/mooie plek om het reservoir te monteren, vervolgens het slangetje en de nozzle monteren. Aangezien ik de Deluxe versie besteld had kreeg ik een enkele en een dubbele nozzle toegestuurd. Gekozen voor de dubbele nozzle, het was even puzzellen om de de slang in de juiste vorm te vouwen en goed vast te zetten.
Bij de Deluxe versie krijg je ook slangklemmetjes in plaats van bundelbandjes, naar mijn idee veel mooier, deze zie je tenminste niet. Anders heb ik bundelbandjes over je achterbrug lopen...

Het enige wat me nog niet lukt is om de nozzle goed vast te zetten, vanochtend heb ik 45KM snelweg gereden en toen ik op bestemming aankwam zag ik dat de nozzle verplaatst was.
Blijkbaar is de nozzle toch gaan schuiven/verbuigen door het tandwiel.
Ik zal vanvond eens fotootje plaatsen van hoe ik het gemonteerd heb, misschien dat iemand een idee heeft. Nu komt de olie dus niet op de ketting maar op de binnenzijde van mijn velg :( .
Als het me niet lukt om de dubbele nozzle goed vast te zetten monteer ik denk ik de enkele nozzle.
 
Vergeten om vanavond een foto te maken en nu geen zin/tijd meer voor.
Maar ik heb denk ik wel het probleem opgelost met het verschuiven van de dubbele nozzle.

In de handleiding van de Tutoro adviseren ze om zo dicht mogelijk bij de het uiteinde van de nozzle een bundelband te doen, in mijn geval zo'n slangklemmetje. Dit heb ik uiteraard gedaan, maar dan nog 'hangt' de laatste paar cm los.
Op de Tutoro website kwam ik een foto tegen van iemand die een framepje had gemaakt, dit werkt volgens mij uitstekend. Zie deze link.

Vanavond dus ook zoiets gemaakt en het zit nu veel steviger. Morgen mag ik weer 90 KM snelweg rijden, ben benieuwd of het goed blijft zitten.
 
Het enige wat me nog niet lukt is om de nozzle goed vast te zetten, vanochtend heb ik 45KM snelweg gereden en toen ik op bestemming aankwam zag ik dat de nozzle verplaatst was.
Blijkbaar is de nozzle toch gaan schuiven/verbuigen door het tandwiel.

Ik had exact hetzelfde.
Heb een beugeltje gemaakt waardoor e.e.a. klemvast en stijf tegen het tandwiel blijft.
Let erop dat je het laatste stukje slang wat op de nozzle zit zo kort mogelijk maakt en zo afschuint dat het tandwiel dit als het ware afsluit.
Alleen zo komt de olie zoveel mogelijk op je tandwiel. Helemaal schoon krijg je het niet, hier en daar wat kleine spettertjes hou je toch wel.
 
Ik had exact hetzelfde.
Heb een beugeltje gemaakt waardoor e.e.a. klemvast en stijf tegen het tandwiel blijft.
Let erop dat je het laatste stukje slang wat op de nozzle zit zo kort mogelijk maakt en zo afschuint dat het tandwiel dit als het ware afsluit.
Alleen zo komt de olie zoveel mogelijk op je tandwiel. Helemaal schoon krijg je het niet, hier en daar wat kleine spettertjes hou je toch wel.

Beugeltje blijkt wel te werken, had in eerste instantie even snel iets gefabriceerd van kunststof om te proberen. Dat blijkt te werken dus ga nu een definitieve maken.

Het spetteren heb ik nog wel behoorlijk last van. Welk stukje slang bedoel je robbie0365? Het uiteinde van de nozzle (daar waar de olie dus uitkomt) kun je toch niet zoveel inkorten? Het lijkt mij dan dat de uiteinden juist niet meer goed tegen het tandwiel aankomen.

Het schuin afsnijden is wel een goede tip en daar ga ik ook zeker eens naar kijken, bedankt!
 
Zo! Door omstandigheden was ik even niet toegekomen om het e.e.a. snel te monteren. En daarna vergeten te posten. Maar aangezien ik er vandaag weer mee aan het rommelen was (DIY dual nozzle gemonteerd en andere olie) leek het me een goed moment om dit alsnog te doen :)

Montage Tutoro
Op de KTM 690 Duke was het nog wel even zoeken. Maar uiteindelijk aan de linkerkant een geschikte plek gevonden:
full

(gelukkig hoef je er niet vaak bij :) en bijvullen gaat goed met een spuitflesje met olie)

Nozzle
Ik heb een tijdje rondgereden met en enkele nozzle (had niet de deluxe set gekocht, maar de standard edition). Maar denk dat een dual toch wel de boel beter verdeeld en heel misschien iets minder spettert vanwege die betere verdeling.

Dus! Ik heb m'n eigen dual nozzle (hierop gebaseerd) gemaakt *D
Oud fietsventiel (als koppeling), twee ballpoint vullingen, paperclips, stukje slang, krimpkous en wat lijm verder.. et voila:
full


Montage nozzle
En heb de slang/leiding aan de onderkant van de swingarm naar achteren (met deze plakkers) geleid uit het zicht. Ik heb een beugeltje gemaakt die vast gezet wordt dmv m'n bobbin, en daar wordt de dual nozzle op de goede positie vastgehouden (met een zgn 'leidingklem') voor het tandwiel.
full

(let niet op de gore troep en vieze ketting, dat moet nog eens schoon gemaakt worden :)).

Olie
Ik was dus begonnen met 20W-50 motorolie. Maar vond na een tijdje daarmee rondgereden te hebben dat dit waarschijnlijk toch iets te dun is. Veel spetters en ook van die kleine olie streepjes op m'n velg.. band.. achterspatbord.. overal eigenlijk :)
En als je het dan zo instelde dat er geen spetters meer waren leek de ketting toch wat droog te worden.

Dus toen het potje maar leeg gehaald en er eens kettingzaag olie in gedaan (Total MTC 100). :N Geen succes.. liep totaal niet door. Dus dat er ook maar weer uit gehaald.

Ik ben nu versnellingsbakolie 80W90 aan het proberen. Eerste indrukken zijn goed, alleen je ruikt het wel wat in de garage :). Maar het zou iets dikker dan die 20W-50 moeten zijn. Dus hopelijk in combinatie met de dual nozzle blijft het nu meer op de ketting en tandwiel zitten zo. En/of hoef ik het kraantje minder ver open te draaien om toch een goede smering te krijgen.


Iemand nog goede tips over hoe vet nou genoeg is op de ketting (foto'tje wellicht :+))? Dat is het enige wat ik na verloop van tijd nog steeds niet zo duidelijk vind. Wanneer is je ketting (zijn die rolletjes) vet genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Even een kickje van dit topic.

Ik heb sinds een tijdje een Tutoro automatisch kettingsmeersysteem.
Werkt prima, maar ben nu toe aan nieuwe olie.

Ik vind de Tutoro olie nogal duur.
Heeft er iemand een alternatief?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met olie voor een Osco of Scottoiler (Olie die je hiervoor makkelijk kan krijgen in de winkels) of met kettingzaagolie.

Hoor graag van jullie.
 
Van de OSCO site:

De OSCO is zodanig geconstrueerd dat hij behalve met de originele OSCO kettingsmeerolie eveneens gevuld kan worden met diverse andere soorten olie, mits deze aan de volgende specificaties voldoen: een goede kwaliteit cardanolie type SAE 75W90 of motorolie van het type SAE 15W50.

Ik gebruik 15W50.
 
Van de OSCO site:

De OSCO is zodanig geconstrueerd dat hij behalve met de originele OSCO kettingsmeerolie eveneens gevuld kan worden met diverse andere soorten olie, mits deze aan de volgende specificaties voldoen: een goede kwaliteit cardanolie type SAE 75W90 of motorolie van het type SAE 15W50.

Ik gebruik 15W50.

Maar wat kan ik hiermee? Ik wil niet weten welke olie er in een OSCO gaat maar welke olie er in een Tutoro gaat...
 
Ben ik nou gek?
:Y :Y

Let op. ;)




Van de Tutoro site:

De Tutoro is zodanig geconstrueerd dat hij behalve met de originele Tutoro kettingsmeerolie eveneens gevuld kan worden met diverse andere soorten olie, mits deze aan de volgende specificaties voldoen: een goede kwaliteit cardanolie type SAE 75W90 of motorolie van het type SAE 15W50.

Ik gebruik drievoudig gedestilleerd oiievaarskuitbenenvet. :t
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vanvond eens fotootje plaatsen van hoe ik het gemonteerd heb, misschien dat iemand een idee heeft. Nu komt de olie dus niet op de ketting maar op de binnenzijde van mijn velg :( .
Als het me niet lukt om de dubbele nozzle goed vast te zetten monteer ik denk ik de enkele nozzle.
Rijd inmiddels al 2 jaar met de tutoro, maar heb die nozzles al na een paar weken afgezworen, veel te kwetsbaar.
Heb het olieslangetje onder de achtervork eindigend in zo'n kunststof tipje ongeveer 2 cm voor het achtertandwiel en 2 cm boven de ketting. Werkt perfect :t
 
Fair enough. Ik zal duidelijker zijn. Wanneer ik zei:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met olie voor een Osco of Scottoiler (Olie die je hiervoor makkelijk kan krijgen in de winkels) of met kettingzaagolie.

bedoelde ik eigenlijk:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met olie voor een Osco of Scottoiler BIJ HET GEBRUIKEN MET EEN TUTORO (Olie die je hiervoor makkelijk kan krijgen in de winkels) of met kettingzaagolie.

Daarnaast vroeg ik om een ervaring en vroeg ik niet om een quote van de OSCO-website. Ik ga eens op zoek naar die 15W50-olie waar je eerder over schreef....
 
Laatst bewerkt:
Scotoiler, OSCO of Tutoro en wat er nog meer is op dat gebied: Het is bij alle systemen de bedoeling om tijdens het rijden zo nu en dan een drupje olie op de ketting te laten vallen. Meer is het echt niet!
Al zou je er de allergoedkoopste zooi van de Action gebruiken, dan nog zal het de levensduur van jouw ketting nauwelijks verlengen t.o.v. de dure zooi die ze zelf voorschrijven.

Gebruik wel altijd olie van dezelfde viscositeit, want anders blijf je bij regelen.
 
In eerste instantie heb ik bij mijn motor de officiële olie gebruikt van Scottoiler. Vervolgens ook bij Tutoro een kan olie mee besteld.
Laatste jaren heb ik gewoon kettingzaagolie gebruikt van de Gamma. Werkt ook prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan