Soldeerbout

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.610
10.695
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ooit had ik een 60 watt soldeerboutje, wat goed z'n werk deed...
Die ging natuurlijk tijdens een klus in het weekend vlak voor sluitingstijd kapot.


Ik heb nu een 40 Watt, maar de tip is niet goed, er zat een koperen in, maar die brokkelde/brandde af/weg en werd bedekt met harde zwarte meuk.

Nu heb ik een inbussleuteltje afgeslepen en er in gezet als tip, maar dat werkt bij deze soldeerbout ook niet echt lekker.

Lijkt of de tip niet heet genoeg wordt.

Heeft iemand een idee wat ik als tip kan gebruiken?



Alvast bedankt.
 
Die begrijp ik niet? Ik vijl 'm wel 's wat bij zodat 'ie weer recht is, en na verloop van tijd koop ik een nieuwe stift.
Een goede stift mag je niet eens aan vijlen (ja, mag natuurlijk wel maar dan is ie stuk) en gaat jaren mee. Een koperen soldeerstift is een stukje koper, dat is voor mij geen soldeerstift. Zal voor de incidentele gebruiker verder niet zo'n probleem zijn.

~[Edit] Heb een plaatje gevonden van een Ersa stift :
full

Waarom hieraan vijlen niet aan te raden is lijkt me duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
En toch leef ik nog, en zitten alle draadjes nog? wat een mirakel... :')
Dat je nog leeft is duidelijk, mag van mij ook nog wel even :Y
Toch krijg je van mij geen award ( :+ ) wegens het solderen van draden met S39, is gewoon het slechtste wat je kunt doen. Je draden worden ook niet acuut opgevreten, dat duurt even. En dat terwijl er fatsoenlijk spul bestaat om draden (of welke elektronica-achtige dingen dan ook) te solderen zoals het hoort. Koop nou gewoon een rolletje harskern, verbaas je over het gemak waarmee je met dat spul kunt solderen en, last but not least, ben mij eeuwig dankbaar voor deze uiterst nuttige en vrij ter beschikking gestelde info.

:+

O ja, S39 gebruik ik zelf ook wel, alleen niet aan mijn motor, elektronica projecten od want daar zit bar weinig water/gasleiding aan.
 
Een goede stift mag je niet eens aan vijlen (ja, mag natuurlijk wel maar dan is ie stuk) en gaat jaren mee. Een koperen soldeerstift is een stukje koper, dat is voor mij geen soldeerstift.

Ik soldeer niet zo vaak als jij, mijn soldeerbout is 50 jaar oud, en die heeft idd een massief koperen stift. Ik heb ook een andere, maar die oude vind ik fijner.
 
Ik soldeer niet zo vaak als jij, mijn soldeerbout is 50 jaar oud, en die heeft idd een massief koperen stift. Ik heb ook een andere, maar die oude vind ik fijner.
Nou, als jij kunt solderen wat je moet is het helemaal prima :Y
Heb ook al wat soldeerbouten in mijn handen gehad maar als je eenmaal een ''echte'' hebt gebruikt wil je niets anders meer. Heb een Antex 25 Watt boutje met diverse stiften, leuk voor als reserve erbij.. Gebruik ik nooit. Mijn Weller's zijn gewoon de overtreffende trap.
Dat een vrouw gaat solderen vindt ik al een grote pré, zijn er maar weinig die dat kunnen. Laat staan dat ze weten wat het voor een ding is..
 
Wat ben je aan het doen?

Als ik dat wist, was ik al een stuk verder.... ;)

Ik probeer wat draden aan elkaar te solderen.
Ik was altijd best wel goed in solderen, en ik heb ook best wel veel gesoldeerd, maar zo in eens lukt het niet meer....
Eerder duwde ik de tip, en het te solderen draad, in de speciale pasta, liet wat tin op de tip smelten, en dan soldeerde je de zooi zo aan elkaar.

Bij de oude soldeerdbout smolt de tin niet meer op de draad, wel op de tip, en nu blijft de tin niet op de tip hangen/kleven..
 
Als ik dat wist, was ik al een stuk verder.... ;)

Ik probeer wat draden aan elkaar te solderen.
Ik was altijd best wel goed in solderen, en ik heb ook best wel veel gesoldeerd, maar zo in eens lukt het niet meer....
Eerder duwde ik de tip, en het te solderen draad, in de speciale pasta, liet wat tin op de tip smelten, en dan soldeerde je de zooi zo aan elkaar.

Bij de oude soldeerdbout smolt de tin niet meer op de draad, wel op de tip, en nu blijft de tin niet op de tip hangen/kleven..
Daar gaat het al fout..
 
Dat een vrouw gaat solderen vindt ik al een grote pré, zijn er maar weinig die dat kunnen. Laat staan dat ze weten wat het voor een ding is..

Ik heb aan de UvA les gegeven in electronica. Het laatste wat ik gesoldeerd heb is dat ik een auto-usb oplader heb omgebouwd voor mijn motor. Maar dat was erg weinig werk.
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk verplaats je je 5 Euro via de eurobak en de kassa van de winkel naar de kliko. Kan sneller en hoeft je niet eens benzine/trein-buskaartje te kosten 8-)
Btw, 60/40 tin/lood is sinds 2006 ''verboden'' ivm het lood. Zijn andere legeringen voor in de plaats gekomen waar echter niet iedereen even enthousiast over is.

Ik kan gelukkig zelf koperen tips maken, zodoende is die € 5,= in mijn geval een goede investering.

Maar het merendeel van de mensen weet niet eens dat er een zuiver koperen tip in hoort en die komen op de koffie als ze gaan solderen want dan doet die het niet. Die €5,= bout komt inderdaad in de kliko terecht , of op zolder.
 
Nou, schiet mij maar lek...

Net mn nieuwe soldeerbout geprobeerd, dat ding werkt net zo beroerd als mn oude, deze wordt wel gigantisch heet! Het middenstuk gloeit op, handvat is ook "lekker" warm...
De tin hecht niet op de tip, waarschijnlijk te heet.

Is het een roodkoperen stift, of is die een beetje brons of messing gekleurd?
Met de laatste 2 kan je inderdaad niet solderen.
Of je moet een nieuwe stift halen of ik kan er een voor je maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan