Krijg toerenteller Kawasaki ER5 niet werkend

pimhb

Rookie
18 apr 2014
13
0
Beste mensen,

ik heb een Kawasaki ER5 uit het jaar 2002. Vorig jaar is mijn spanningsregelaar kapot gegaan waardoor er meerdere onderdelen door te veel spanning kapot zijn gegaan. Deze zijn allemaal vervangen en alles werkt weer op de toerenteller na. Ik heb de toerenteller vervangen maar zonder resultaat. Nu heb ik gehoord dat er ergens een toerenteller sensor zou moeten zitten waarvan ik vermoed dat deze defect is. Nu is de vraag waar ik deze kan vinden.

Heeft er iemand een idee waar de sensor zit of waar eventueel het probleem ook kan zitten dan hoor ik dat uiteraard graag van jullie.

Alvast bedankt!
 
er500uk-wiring.gif
 
Het is een carburateur fiets. Dus als ik het goed heb dan moet het aan de toerenteller, CDI, of kabels liggen? Meer is er niet.

Ik kan in de handleiding niks vinden van een toerensensor, en in de afbeelding hier boven staat er ook geen.
 
Naar je toerenteller gaan 3 draden, +12 V, massa en een draad van de CDI.

voor = draadboom voor de connector, na = na de connector naar de teller

+12 V, voor = donkergroen/wit, na = donkergroen
massa (doorverbonden met andere massapunten in dashboard)
van CDI, voor = lichtgroen/wit, na = heel donker (zwart ?)
 
Toen ik mijn vorige fireblade (uit '98, met carburateurs) kocht had ik ook een defecte toerenteller. Na een tijdje zoeken en proberen bleek dezelfde 'chip' (eeprom) waar de km-stand in opgeslagen werd de boosdoener.

Toen had een gekochte tellerbak met schade gelukkig een vergelijkbare kmstand, eeprom overgezet en alles werkte weer. Zal vast niet bij alle merken hetzelfde werken, maar misschien kan je er toch wat mee. :)
 
Het is een carburateur fiets. Dus als ik het goed heb dan moet het aan de toerenteller, CDI, of kabels liggen? Meer is er niet.

Ik kan in de handleiding niks vinden van een toerensensor, en in de afbeelding hier boven staat er ook geen.


Jawel hoor,het is tachometer links bovenin bij de lampjes,en die gaat naar de fusebox,even controleren of de zekering nog goed is.

Daarna de draden controleren op de toerentelller of alles nog goed vast zit,en op de juiste punten is gemonteerd(mits de draden met schroeven vast zitten).
 
Probleem opgelost! Lag aan de toerenteller die ik tweedehands op marktplaats heb gekocht. Ergens anders een tweedehands gevonden en die doet het wel.

Bedankt voor jullie hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan