Motor lopend weggezet en start nu niet meer

gertjan103

Rookie
20 apr 2014
7
0
Nijmegen
Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en wilde meteen met een fijne vraag in huis vallen. Ik ben eigenaar van een mooie Kawasaki zx 6r uit 2001. Ik heb deze motor een jaar geleden goed lopend gekocht. Nou heb ik deze motor vorige week zelf een grote beurt gegevens.
Bougies
Luchtfilter
Oliefilter
Olie
Zijn toen vervangen. Hierna liep de motor echt weer als een zonnetje. Alweer veel kilometers mee gereden in de afgelopen week. Nu het volgende probleem.
Ben vandaag bij iemand op bezoek geweest waar ik de motor even voor op de oprit heb geparkeerd. Toen ik weg wilde rijden starten de motor niet meer.
Zit spanning op de motor. Lampen gaan overal branden.
Startmotor gaat rond die hoor je lopen.
Ook aanlopen helpt niet.
2 verschillende bougies er al uit gehaald om te kijken of deze nog vonkten. Dit lijkt niet het geval te zijn. Lijkt er dus op dat de bougies niet meer vonken.
Vind ik heel vreemd. Nogmaals motor rijdend geparkeerd. Half uurtje later wil die niet meer starten.

Iemand die mij uit de brand kan helpen en ideeën heeft?
Ik hoor het heel graag.

Groetjes gert-jan
 
Je moet twee zaken bekijken: krijgt ie sap en krijgt ie prik?

Even snel controleren: of de accu wel nét genoeg stroom levert om de startmotor rond te draaien, maar onvoldoende voor de start. Controleer dus als eerste de accu. Als tweede de dodemansknop, die werken soms gewoon niet meer. Als derde kun je nog controleren of de schakelaars van de jiffy en de koppeling nog wel goed werken.

Daarna moet je een voor een gaan uitsluiten/bevestigen of er benzine komt (bougies nat?) en of er een elektrisch probleem is. Dat kan nog een aardige zoektocht zijn.
 
Contoleer eerst of de dodemansknop in de goede stand staat, daarna de accu, desnoods even met startkabels en een hulpaccu proberen te starten.
Jiffyschakelaar maakt bij deze Kawa niet uit hij start gewoon met jiffy uit en slaat af als je de koppeling op laat komen, als de versnelling in neutraal staat moet hij willen starten.
Hoe heb je gecontroleerd of de bougies vonken?
 
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Welk van deze punten zou voor jou het beste aansluiten Bin het rijdend wegzetten en vervolgens niet meer aan de praat krijgen? Of is dat niet te zeggen?

Nee, daar kun je niets uit afleiden.

Hm.... is het mogelijk dat iemand iets heeft uitgehaald aan de motor? Is maar een idee.
 
Ik heb 2 verschillende bougies eruit gedraaid van middelste 2 cilinders. Deze vervolgens plat bovenop de kleppendeksel gelegd. Met schroefdraad er tegenaan zeg maar en toen startknop ingedrukt.
- ik denk dat dodenmans knop goed is omdat wanneer deze uit staat je de startmotor niet eens kan laten draaien. Wanneer knop op rijbare stand staat gaan de startmotor wel weer rond.
Jiffy kan denk ik ook niet zijn omdat dit eigenlijk nooit iets heeft uitgemaakt.
Hoewel dit wel zou passen in het plaatje met rijdend weggezet.
 
Ok, dodemansknop kun je uitsluiten want die werkt.
Je zou ook nog de zekeringen kunnen controleren voor de zekerheid.
En loop de bedrading en stekker aansluitingen even na, het zou kunnen, wat JanB ook aangeeft dat er iemand een geintje heeft uitgehaald door een stekker los te trekken.
 
Er zit voor de filterbox een los kastje tegen het frame aan geplakt met tape. Zo gekocht deze zat er al op. Volgens mij is iets van een oud alarm systeem zou misschien ook nog wel voor een probleempje kunnen zorgen. Als ze daar kabel van los getrokken hebben is startonderbreking misschien aan geslagen
 
Heren,

Mag ik jullie allemaal hartelijk danken. Uit frustratie vanmorgen meteen vroeg begonnen.
Bleek dat er een kabel van het alarmsysteem was los geschoten waardoor dus inderdaad een soort startonderbreker was ingeschakeld.

Nogmaals dank voor de tips. Motor loopt weer top
 
Heren,
Mag ik jullie allemaal hartelijk danken. Uit frustratie vanmorgen meteen vroeg begonnen.
Bleek dat er een kabel van het alarmsysteem was los geschoten waardoor dus inderdaad een soort startonderbreker was ingeschakeld.
Nogmaals dank voor de tips. Motor loopt weer top

Losgeschoten of losgemaakt?

Maar goed, blij toe dat je weer kan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan