Suzuki GS450 valt uit tijdens het rijden

kj_o

Rookie
23 apr 2014
14
0
Hallo!

Ik heb onlangs een originele Suzuki GS450 gekocht uit 1980. Echter bleek deze na een aantal km gereden te hebben toch wat problemen te hebben. Ik heb op dit forum uitgebreid gezocht naar een oplossing en wat dingen gecheckt, echter is het probleem niet verholpen, vandaar dat ik toch m'n eerste topic heb geopend.

De motor heeft namelijk het probleem dat deze soms uitvalt tijdens het rijden. Dit gebeurde me bij hoge snelheden (bijv. afslag snelweg) maar nu ook twee keer stilstaand wachtend achter een rij auto's.

Aangezien de motor 1.5 jaar had stil gestaan heb ik de benzinetank en carburateurs doorgespoeld; en hier bleek wat troep in te zitten. Hiermee leek het probleem verholpen totdat de motor gister weer uitviel.

Het lijkt te gebeuren op het moment dat de tank minder dan halfvol is (bewust van inhoud tank en reservestand ;) ), maar het lijkt geen vacuüm te zijn aangezien ik, nadat de motor uitvalt, geen zuigend geluid hoor wanneer ik de benzinedop open draait.

Wanneer de motor uitvalt en ik weer op de start button druk, gebeurt er niks, de startmotor maakt geen geluid. Na enkele (onbewuste) handelingen: sleutel in en uit, contact omdraaien, lichten aan uit, benzine dop los, werkt de motor na een aantal minuten weer alsof er niks aan de hand is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

*10:40 EDIT: De bobines waren niet de nieuwste, deze zijn inmiddels vervangend door nieuwe
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie! Deze heb ik wel nagelopen en alles goed ingesprayed met contactspray, misschien nogmaals goed controleren.

Wellicht een andere suggestie waar het aan zou kunnen liggen?
 
Dag allemaal,

Bedankt voor alle feedback, ik had niet zulke goede respons verwacht!

Ik heb gisteren even snel wat kabels gecheckt terwijl de motor aanstond, een aantal kabels stonden vrij strak of hadden rare krommingen, de motor bleef tijdens het pieren aan de kabels wel goed lopen. Ik ga van het weekend nog de hele bedrading nalopen op kabelbreuken.

Ik houd jullie op de hoogte!

Gr.

Koen
 
Punt is dat na stilvallen zijn motor niets meer doet, zelfs de startmotor draait niet...

Dat wijst inderdaad niet op vapor lock, las ik blijkbaar overheen. Op de rest van de symptomen vond ik het geen gek idee van mezelf :9

Als hij uitvalt én niet reageert op de start-knop zet ik ook in op een slechte verbinding of draadbreuk. Ik zou beginnen met zoeken bij de accu en dan via de zekeringen richting killswitch / ontsteking en de (bedrading van de) startknop zelf. Dan kom je vanzelf langs het contactslot, ook nog wel eens de boosdoener. Maar die route was al voorgesteld dus deze kan op mijn stapel nutteloze bijdragen :P

Succes!
 
bij mijn eigen XJ900 uit 1983 had ik soortgelijke problemen. Het uitvallen en soms haperen cq uitvallen en weer terug aanslaan voor je stil staat, bleek na wat zoeken uiteindelijk aan gecorrodeerde contacten van de killswitch te liggen. Deze opgezuiverd en gepolijst, heeft sindsdien geen klap meer verkeerd gegeven.

Later had ik nog dat ie ondanks dat het olielampje ging branden als je op de startknop drukte (dat hoort bij mijn xj zo, en geeft aan dat de startknop goed is), toch niet startte. Dat bleek te liggen aan het startrelais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan