Gemiddelde levensduur Suzuki GSX R advies gevraagd

colin7

Rookie
21 apr 2014
2
0
Poppel
beste allemaal,

Ik zal me ten eerste even in het kort voorstellen, Ik ben Colin en heb al enkele jaren mijn Motor rijbewijs. De afgelopen jaren heb ik motor van mijn ouders en broertje gebruikt. Mijn broertje heeft een Suzuki GSX R 750 SRAD hier heb ik veel mee gereden. Nu ben ik eigenlijk tot het besluit gekomen dat ik zelf ook een Sport / race motor wil. Omdat de GSX R mij wel goed bevalt, ben ik zelf ook gaan kijken naar zo'n type motor.

Nu is het zo dat ik een zo'n Motor op het oog heb, alleen heeft hij na mijn inzien best veel km gereden. 60.000 km. De motor is altijd wel goed onderhouden geweest en heeft alle beurten steeds gehad. Dit moet te zien zijn aan de facturen van iedere beurt. Wat ik verder van de motor nog weet is dat hij nooit op het Circuit is geweest, en dat hij er verder netjes uit ziet.

Nu is mijn vraag, is 60.000 km veel voor zo'n motor? En wat is een gemiddelde levensduur van zo'n type motor?

Hopelijk kan iemand mijn helpen.

In ieder geval, alvast bedankt!!!
 
Er zijn motoren van tien jaar oud met 60.000 kilometer op de klok die er motorisch en technisch gezien beter aan toe zijn dan sommige motoren van een jaar oud met 20.000 op de klok.

Het is zoals BassJunky al zegt: Het ligt aan hoe het onderhoud gedaan is. Verder is het ook belangrijk hoe er mee gereden is.

Misschien een idee de motor te laten keuren? Kost je tussen de €150,- en de 200,- , maar dan weet je wel precies wat je koopt. Ik kan Erik van Lent motorkeuringen aanraden, is mij erg goed bevallen.

Erik van Lent motorkeuringen
 
als er 60000 snelweg km's mee gemaakt zijn[zal wel niet] met gemiddelt 180 km/u kun je er vanuit gaan dat het blok wel aardig op is.

maw, het ligt er helemaal aan hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is, als hij [aantoonbaar]
altijd op tijd zijn beurtjes gehad heeft zegt dat wel dat de vorige eigenaar er zuinig op was.
 
als er 60000 snelweg km's mee gemaakt zijn[zal wel niet] met gemiddelt 180 km/u kun je er vanuit gaan dat het blok wel aardig op is.

maw, het ligt er helemaal aan hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is, als hij [aantoonbaar]
altijd op tijd zijn beurtjes gehad heeft zegt dat wel dat de vorige eigenaar er zuinig op was.
Volgens mij kan zo'n ding daar juist prima tegen. Harder mag ook nog wel, mits netjes op bedrijfstemperatuur gebracht en volgens voorschrift onderhouden. Als je tweedehands koopt weet je dat echter nooit, en is een keuring (zoals werd gesuggereerd: Van Lent) een goed idee. Maar dan nog: als je "zekerheid" wilt moet je nieuw kopen, maar dan is het prijskaartje anders.

Motorbouwers hebben bij het ontwerpen meestal een levensduur voor ogen, en die varieert bij moderne motoren, afhankelijk van het type motor, van 60000 tot pakweg 150000 km. Dat wil niet zeggen dat zo'n ding vervolgens spontaan uit elkaar valt, dat hangt wederom af van onderhoud, en van hoe zwaar je het ding (thermisch en mechanisch) belast.

60000 vind ik voor een sportmotor veel, en ik zou er zelf niet snel aan beginnen. Maar alle waar naar zijn geld, en ik ken genoeg voorbeelden van exemplaren die probleemloos meer dan het dubbele hebben gehaald. Als de prijs goed is zou ik vooral letten op de toestand van het rijwielgedeelte (frame, lagers, vering/demping) en een eventueel schadeverleden: als het blokje in de soep draait kost een vervangend exemplaar tenslotte ook weer niet de hele wereld.
 
als er 60000 snelweg km's mee gemaakt zijn[zal wel niet] met gemiddelt 180 km/u kun je er vanuit gaan dat het blok wel aardig op is.






Dan zijn de banden op das wat anders
 
Laatst bewerkt:
een goede technische keuring zal je wat meer inzicht geven. Op zich is 60k niet zoveel met goed onderhoud, wat belangrijk is is wat jij van plan bent te gaan doen met de motor. Als je er veel kilometers mee wil gaan maken zal je wellicht beter een motor kunnen kopen met een lagere tellerstand, omdat je op een gegeven moment natuurlijk wel wat duurdere reparaties kan verwachten. Denk aan een nokkenasketting die vervangen moet worden. Maar als je een paar 1000 km per jaar gaat rijden kan je nog vele jaren genieten zonder grote kosten (mits de boel nu in goede staat is)
 
ik heb in vroeger jaren 3 honda's versleten die voor de 40000 al op waren, 1 liter olie na 150 km.
maar ja [ik zal jullie voor zijn] dat waren honda's, ;)

en de toerentallen die we vroeger nodig hadden om 180 te rijden lag veel dichter bij het max dan tegenwoordig, dat zal ook een rol gespeeld hebben.
 
Ik wil even iedereen bedanken voor zijn / haar reactie.

Ik ben ondertussen verder gaan kijken en heb vandaag een motor gekocht.
Zoals verwacht een suzuki GSX R 750 met 20.000 km. een stuk minder dan waar ik na voorheen
had gevraagd. Maar beter 20.000 km dan 60.000 km. Motor ziet er netjes uit en lijkt motorisch helemaal in orde. Heeft zijn beurtjes steeds gehad. Maar natuurlijk zal de toekomst uitwijzen hoe de motor daadwerkelijk is. In ieder geval bedankt alle voor jullie reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan