Honda VFR F,spanningsregelaar of Dynamo

BertGhijzen

Rookie
24 apr 2014
1
0
maastricht
Hallo

Ik heb sinds okt 2013 mijn motorrijbewijs,en heb me toen een 2de hands Honda vfr 750 F,bj 1992 gekocht.
Ondertussen al veel plezier aan beleefd.
Nu haalde ik hem op een morgen uit de berging en zette hem op contact.
Normaal gaan dan de lampjes van de oliedruk,neutraal branden.
Nu dus niet.
Alle andere verbruikers deden het wel
Kreeg de motor gewoon gestart,maar toen bleek ook de benzinemeter het niet te doen.
Na een tijdje gereden te hebben merkte ik ook dat de temperatuurmeter het ook niet deed.
Ben ermee naar de garage geweest,maar dat probleem moesten ze gaan "zoeken" aangezien er ook geen zekeringen stuk zijn.
Bij thuiskomst motor uitgezet,wilde hem nog eens starten en toen was de accu leeg.
Heb de accu opnieuw opgeladen en aan een tester verbonden,maar die gaf aan dat de accu prima was.
Dus is de spanningsregelaar of de dynamo kapot.
Mijn vraag is of het feit dat het oliedruklampje,neutraal,benzinemeter en temp meter niet werken hier mee samen hangt
 
De spanningsregelaar kan voor rare dingen zorgen, dus ik zou eerst maar eens gaan meten. Er is op MF een uitstekende how to laadsysteem controleren, pak die erbij en ga meten. Bij een rc 36 is het meestal de sr als het laadsysteem niet bijlaadt. En dan kan deze door inwendige kortsluiting inderdaad voor rare elektrische problemen zorgen. Eventueel kan je je kennis over de rc36 nog aanvullen op het VFROC forum. Daar is al veel over de sr problemen van de VFR geschreven.
 
Iets zegt mij toch dat de "meter" zekering er uit ligt. Nu eventueel je hoofdzekering.

Goed kijken, anders even omwisselen?

Stekkers die bij Honda vaak wegfikken zijn o.a. de stekker met drie gele draden van de dynamo, en de (rode) stekker die op het startrelais zit (daar dit ook de groene 30A hoofdzekering).
 
Als je nadat je de accu hebt opgeladen alles het weer doet dan is het inderdaad je spannings regelaar (99% kans om dat het een VFR is van voor 2002) of je dynamo (1%).

Maar meten is weten dus spanningmeten op de polen bij ca 5000 toeren. Moet rond de 14 volt liggen.

Spanningsregelaar los koppelen en de weerstand meten tussen de dynamo aders onderling (moet gelijk en laag zijn) en tussen de massa en de aders. Moet oneindig hoog zijn.

Ook even de stekker controleren waarbij het een het ander niet uitsluit. Dus het kan zijn dat en je spanningsregelaar kapot is en de stekkers vuil en of gesmolten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan