Verlichting KTM LC4 aanpassen

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hoi,

Op mijn LC4 uit 1992 zitten twee spanningsregelaars die de verlichting regelen.
Eentje voor dim en grootlicht en de andere voor het achterlicht en remlicht.
Ik heb ze beide al vernieuwd omdat ze stuk waren.
Met het achterlicht/remlicht zijn geen problemen maar voor is het klote.
Grootlicht brandt nog steeds direct door en dimlicht houdt het ook niet lang vol. Er zit dus geen accu op de motor.

Dat ben ik dus een beetje zat en wil er nu dus een kleine accu inbouwen die geladen wordt door een universele spanningssregelaar. Op de accu komt dan alle verlichting te zitten (en dan later ook een digitale teller).

Iemand tips welke spanningsregelaar ik daar het beste voor kan nemen?
 
Schema heb ik. Het is het rechtse op de foto.
De twee spanninsregeleers wil ik dus vervangen voor een die de accu ook laadt.
Het linkse schema is van een type met accu en condensator. De functie van de condensator is me niet helemaal duidelijk.
03nQmBJ.jpg
 
Heb je spanning bij verschillende toerentallen al eens gemeten?
Als het onder de 14V blijft dat zal het niet vanwege te hoog voltage komen..
Dan kunnen de lampjes mss ook kapot getrild zijn?
 
Bij het dimllicht is dat wel het geval waarschijnlijk, zat ook een goedkoop action lampje in. Het groot licht krijgt veel te veel spanning dat zie je ook direct aan het heel even zeer fel branden.
Maar ik zou ook graag een accu hebben zodat ik een digitale cockpit aan kan sluiten.
 
Bij het dimllicht is dat wel het geval waarschijnlijk, zat ook een goedkoop action lampje in. Het groot licht krijgt veel te veel spanning dat zie je ook direct aan het heel even zeer fel branden.
Maar ik zou ook graag een accu hebben zodat ik een digitale cockpit aan kan sluiten.


Dan zul je toch wel een goeie oplossing moeten maken natuurlijk. Anders veranderd je accu in snot of je dynamo fikt uit.

Om een mooie constante plus te krijgen is een accu met een regelaar de beste oplossing. Vergeet ook niet dat dit soort motoren helemaal geen verlichting hoort te hebben. Het is natuurlijk van origine een crosser. De verlichting is maar bijzaak. De degelijke elektrische systemen kwamen pas jaren later.
 
Rem en achterlicht branden niet door, ook niet toen de sspanningsregelaar kapot was. Het is wel led verlichting misschien dat het daar mee te maken heeft.
Ik ga vanmiddag eens wat meten aan de regelaars maar de voorkeur heeft toch een accu.
Het lijkt me redelijk eenvoudig. Je neemt een goede spanningsregelaar die je te hoge spanning omzet naar een consante spanning zodat ook de accu bijgeladen kan worden.
Zo werkt het toch bij de meeste motoren?
 
Het zijn ac regelaars die parallel staan op de verlichting.
Als je de regelaar er af haalt gaat de spanning naar 20 volt.
Die dingen gaan erg vaak stuk. Ik heb wel eens gelezen dat er regelaars voor brommers (ik dacht Tomos)ook passen en veel goedkoper zijn.
 
Het zijn ac regelaars die parallel staan op de verlichting.
Als je de regelaar er af haalt gaat de spanning naar 20 volt.
Die dingen gaan erg vaak stuk. Ik heb wel eens gelezen dat er regelaars voor brommers (ik dacht Tomos)ook passen en veel goedkoper zijn.

Ik had er originele opgezet gekocht op ebay. nieuw en voor 30 euro inclusief verzenden.
Bij de dealert zijn ze 85 euro per stuk
Maar ik wil dus naar een accu toe.

Zot: })
 
Hoe bedoel je "verlies je veel mee"?
Had al begrepen dat het van wissel naar gelijkstroom moest maar dat moet toch te maken

Dan zou deze toch moeten werken.zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan