bmw r1100 start niet

4strokemark

Rookie
5 feb 2013
22
0
Beste MFers

Ik heb sinds kort mijn kawa 550 weggedaan en een BMW R1100.

Wat een genot de eerste 3 weken, opeens had ik goede remmen en vering, super veel power en alarmlichten! super handig in de file. Als een kind zo blij, ik wou nooit meer een andere motorfiets.

Maar nu na 3 weken wou de bmw sochtends niet meer starten...
Ik hoorde de brandstofpomp ook niet, dus zekering en relais gecheckt, niks aan de hand.
wel een vonk, dat is mooi!

Bandstofpomp direct op 12v gezet en deze draaide mooi.
Echter als ik nu start, met een injector eruit sproeit/spuit deze helemaal geen benzine.
als ik de injector met een draadje vanaf de accu spanning geef doet hij het wel.

mijn vraag is dus, hoe worden de injectors aangestuurd en wat kan ervoor zorgen dat deze opeens, allebij geen signaal meer krijgen...

Groeten
 
Nee, die gaan misschien niet stuk, maar kunnen wel heel gemakkelijk even geen contact maken. Dat gebeurt bij mijn startknop ook wel eens en dat is precies dezelfde als op de 1100R. Een keer inspuiten met contactspray helpt dan weer.

Als de halgever stuk is zoals jij suggereert zou de startmotor wel rondgaan, maar er geen benzine ingespoten worden.

Nu slaat de benzinepomp niet aan en dus moet, in mijn ogen, het probleem veel eerder in de stroomvoorziening naar het startrelais gezocht worden. Daarbij is het vele malen eenvoudiger dit even te meten met een multimeter onder je zadel dan om meteen de halgever uit te gaan bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo heel goed in lezen maar ik kan nergens lezen dat Mastertomy het over een kapotte halgever heeft

Misschien is het wel handig om naar een monteur met ervaring en kennis van zaken te luisteren ipv hopen dat er iets makkelijks kapot is
 
Als de hallgever stuk is draait de benzinepomp wel gewoon. Daarnaast is het storingsbeeld meestal zo dat de giets eerst een paar keer bij warme motor spontaan uitslaat in plaats van dat ie het in een keer niet meer doet. Aan de andere kant, iedere suggestie is welkom toch? Of nou ervaring hebt met een fiets of niet.
 
Mastertomy heeft het over de accu. TS geeft al aan dat de startmotor wel rond gaat als deze rechtstreeks op de accu gezet wordt, maar niet als je op de startknop drukt.

Aangezien de startmotor niet via de computer op de accu zit, maar rechtstreeks bekabeld is via de standaardschakelaar en de dodemansknop, is het mijns inziens onlogisch dat de accu niet voldoende spanning levert, maar goed, het zou kunnen.

Daarbij, maar dat is persoonlijk, zou ik eerst alles bekijken waar ik zelf bij kan met een multimeter voordat ik naar een garage rijd om bijvoorbeeld de accu te laten testen, want dat kunnen de meesten thuis in de schuur niet.
 
@ Dropje. Je had volkomen gelijk. Had de link niet snel genoeg opgemerkt. Is dus een R1100R :Y . hoop dat het probleem wordt opgelost. :W
Wel heel het topic door gelezen?

Je quote mij, en in die quote staat;Even terug zoeken naar de post van Daniel dus, en het geplaatste linkje volgen.


Die motor op die foto in dit topic, met al die kuipdelen er af, is van mij.....
 
Mastertomy heeft had het over de accu.
TS geeft al aan dat de startmotor wel rond gaat als deze rechtstreeks op de accu gezet wordt, maar niet als je op de startknop drukt.
Ik heb 3 keer het topic doorgelezen om er voor te zorgen dat ik niet weer iets mis, maar ik zie dit toch echt nergens staan... Wel dattie niet start, maar in de volksmond kan dat zowel het niet rondgaan, als het niet aanslaan van de motor betekenen.
Aangezien de startmotor niet via de computer op de accu zit, maar rechtstreeks bekabeld is via de standaardschakelaar en de dodemansknop, is het mijns inziens onlogisch dat de accu niet voldoende spanning levert, maar goed, het zou kunnen.

Ik neem aan dat je startrelais bedoelt, daar waar startmotor staat? De startmotor zit rechtstreeks met een plus op de accu. De solenoid op de startmotor wordt geschakeld door een los relais (startrelais, maar het is qua type eerder een normaal relais dan een normaal startrelais) in de elektrabak onder het zadel.
Daarbij, maar dat is persoonlijk, zou ik eerst alles bekijken waar ik zelf bij kan met een multimeter voordat ik naar een garage rijd om bijvoorbeeld de accu te laten testen, want dat kunnen de meesten thuis in de schuur niet.

Klopt, en er zijn inmiddels toch wel een aantal meetpunten gesuggereerd, toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond een nieuwe hallsensor gemonteerd, dit heeft helaas niet mogen helpen.
Omdat er blijkbaar wat verwarring bestaat:

De jiffy schakelaar was al doorverbonden, dit zorgt bovendien niet voor geen injectie maar onderbreekt de ontsteking.. m.a.w. dit is het sowieso niet.

De startmotor doet zijn uiterste best, net als de brandstofpomp en de bougies.
De bougies vonken ook op het juiste tijdstip, als ik er handmatig wat benzine in stop slaat hij heel even aan, maar stopt dan (uit brandstofgebrek).
De injectors spuiten als ik ze even kietel met een los draadje dus die zijn ook niet (allebei) kapot.

De aansturing van de injectors is het probleem, hoe ik dit moet oplossen is nog een vraag.

Iemand hier die een motronic unit als spares heeft en wil uitlenen? *D
 
Ik heb vanavond een nieuwe hallsensor gemonteerd, dit heeft helaas niet mogen helpen.
Omdat er blijkbaar wat verwarring bestaat:

De jiffy schakelaar was al doorverbonden, dit zorgt bovendien niet voor geen injectie maar onderbreekt de ontsteking.. m.a.w. dit is het sowieso niet.

De startmotor doet zijn uiterste best, net als de brandstofpomp en de bougies.
De bougies vonken ook op het juiste tijdstip, als ik er handmatig wat benzine in stop slaat hij heel even aan, maar stopt dan (uit brandstofgebrek).
De injectors spuiten als ik ze even kietel met een los draadje dus die zijn ook niet (allebei) kapot.

De aansturing van de injectors is het probleem, hoe ik dit moet oplossen is nog een vraag.

Iemand hier die een motronic unit als spares heeft en wil uitlenen? *D

Aansturing van de injectors is gewoon parallel, dus ze delen dezelfde twee draden. Als die heel zijn blijft er weinig over. Wat zegt het storingsgeheugen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ook niet, ik lees ook wel eens ergens overheen, of geen zin... :P

We lezen allemaal ergens overheen. In de derde post staat dat de startmotor wel rond gaat en ik had dus onterecht aangenomen dat dit was met een losse draad op de accu. Ik weet het: "assumption is the mother of all fuck ups"...

Maar goed, het is dus niet de accu, schakelaars of andere simpele meuk.
 
Laatst bewerkt:
is het brandstoffilter wel op tijd vervangen?

heb het al meermalen meegemaakt dat het filter door verstopping open is gebarsten en er dus geen brandstof bij de brandstofverdeler aan komt......ondanks enthousiast draaien van de brandstofpomp.
 
Uiteindelijk was het de stekker naar de benzinetank toe die soms wel en soms geen contact maakte.... ;( ;(

Omdat ik zelf een draad had getrokken vanaf het relais naar de benzinepomp kreeg de injectie geen voeding...

Alle oude bedrading is weer netjes gesoldeerd en met dubbele krimpkousjes afgewerkt, en bij de tank zitten nu 3 connectoren uit een oude Honda brommer kabelboom :D

:] :]
 
Ik heb vanavond een nieuwe hallsensor gemonteerd, dit heeft helaas niet mogen helpen.
Omdat er blijkbaar wat verwarring bestaat:

De jiffy schakelaar was al doorverbonden, dit zorgt bovendien niet voor geen injectie maar onderbreekt de ontsteking.. m.a.w. dit is het sowieso niet.

De startmotor doet zijn uiterste best, net als de brandstofpomp en de bougies.
De bougies vonken ook op het juiste tijdstip, als ik er handmatig wat benzine in stop slaat hij heel even aan, maar stopt dan (uit brandstofgebrek).
De injectors spuiten als ik ze even kietel met een los draadje dus die zijn ook niet (allebei) kapot.

De aansturing van de injectors is het probleem, hoe ik dit moet oplossen is nog een vraag.

Iemand hier die een motronic unit als spares heeft en wil uitlenen? *D
Hoe heb je hallsensor grondplaat op tijd gezet, deze heeft immers sleufgaten?
 
Uiteindelijk was het de stekker naar de benzinetank toe die soms wel en soms geen contact maakte.... ;( ;(

Omdat ik zelf een draad had getrokken vanaf het relais naar de benzinepomp kreeg de injectie geen voeding...

Alle oude bedrading is weer netjes gesoldeerd en met dubbele krimpkousjes afgewerkt, en bij de tank zitten nu 3 connectoren uit een oude Honda brommer kabelboom :D

:] :]

En inmiddels een jaar verder... als TS dit leest, heb je geen foto of link naar welke kabel 'naar de tank' die je bedoelt ?
 
dankjewel, zal eens kijken en laten weten wattie doet.
Jij/ Iemand ervaring met de startmotoren van die motorblokken ?
De bmwvloekmaistro van joetoep had er al 7 in 1 jaar stuk.
Chris Harris

Mja, ze gaan vaker stuk dan normale starters inderdaad, maar in mijn ervaring is het ook weer niet zo vaak dat ik het als zwak punt ga noemen. De truc is, om als ze rare geluiden gaan maken bij het starten even het ding eraf te halen en open/schoon te maken, en eventueel een setje nieuwe koolborstels erin. Ding heb je er zo af bij een boxer (2 bouten voor de starter, en de twee kabels los).
 
Laatst bewerkt:
Startmotor vervangen, starten lopen in 1 keer.
De bout waarmee het deksel over de startmotor heen zit zal voor de meeste 'consumenten' al te lastig bereikbaar zijn.

Maar idd bovenstaande zal vaak helpen, is dat voor een dealer te doen qua werkplaatstarief of word er dan ook uitgegaan van 275 euro voor een nieuwe startmotor ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan