startproblemen als de motor warm is

Ronald118

Die hard MF'er
24 okt 2011
858
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik heb een suzuki gsx-r 750 SRAD uit 1999 en sinds kort heb ik een probleem.

Als hij warm is dan lijkt het alsof de accu leeg is en dan start hij niet meer. Ik kan de motor wel starten door startkabels aan te sluiten en als ik hem laat afkoelen dan start hij ook weer gewoon. Dus de accu is niet echt leeg.

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

De accu is nog niet zo heel oud en ik heb pas de spanningsregelaar vervangen omdat deze defect was.
 
Het starten is vaak iets moeilijker met een warme motor.
Te weinig spanning kan een oorzaak zijn of een verstopt luchtfilter.
Waar ik ook aan moet denken is water in de carburators. Immers wanneer de motor niet gelopen heeft dan zit het water mooi onderin. Je kan de carburators meestal leeg laten lopen met een drain schroef onderaan. Vang de benzine op in een glazen potje onder één van de slangen, zodat je kan controleren of het water er in zat.

Wanneer je het voltage op de accu meet, dan moet er 12,6 tot 12,8 Volt in zitten. Bij draaiende motor 13,8 tot 14,2 en ook begrenst bij ieder toerental tot ongeveer deze maximale waarde. Een multimeter, van een paar tientjes, is een goede investering. De garage kan je ook helpen met die meting wanneer je op een rustig moment aanklopt. Bij mijn vorige motor ging het controle lampje van de richtingaanwijzers trouwens eerst uit en aan het branden van de koplamp kan je vaak ook wel ontdekken of je te weinig spanning hebt. Soms heb je oppervlakte-spanning waarbij stroomverbruik ineens een probleem is wanneer er veel gevraagd wordt. Wees daar altijd op verdacht.

Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met dat de accu leeg lijkt. Heb je ook geen lader? Zo is het moeilijk controleren. Ik heb deze aller goedkoopste gevonden en gekocht. Prima apparaat maar je moet deze wel eerst aan 12Volt aansluiten en daarna in het stopcontact, een lege accu kan die dus niet laden. http://www.opvoeren.nl/oxford-oximiser-900-accu-lader

Verborgen gebreken die het zelfde effect hebben als te weinig spanning en oppervlakkige spanning zijn losse contacten of roest op verbindingen. Bij de accu meteen al de aansluiting op de polen. Maak deze goed schoon en zet ze opnieuw vast. De ene dikke kabel gaat naar het startrelais waar dus weer een verbinding zit en waarschijnlijk een hoofdzekering. De ander naar het frame en hier zit vaak roest achter. De ontstekingsmodule heeft ook een kabel met een contact op het frame, ook deze even zoeken en schoonmaken want bij te weinig stroom van of naar de ontsteking verzuipt je de motor langzaam en rijdt die steeds zwakker. Ook zekeringen kunnen makkelijk, vaak witte, corrosie hebben. Er zal vast een zekering voor de ontsteking zijn. Bekijk meteen de bobines of er geen vlekken van hitte op zitten die veroorzaakt worden door kortsluiting. Kan je iets vinden dan weet je alvast iets immers. Succes Ronald.
 
Bedankt voor de reacties..

Ik ga zo ff de accu doormeten.

Mijn motor is een injectiemotor dus het probleem met de carbarateurs kan het niet zijn dat van het luchtfilter is een goede tip. Die zal ik ook gelijk controleren zo. Afgelopen winter heeft de accu wel in de motorgezeten, nu was het niet echt winter te noemen maar door een blessure aan mijn kant heeft hij er toch 6 maanden in gezeten. Hij starte in 1 keer toen ik mijn motor weer pakte.

De contactenbij mij accu zijn vrij van roest. Ik zal de andere contacten die je benoemt heb ook controleren maar als dit het probleem zou zijn zie ik niet waarom hij het alleen doet als de motor warm is. Als er rost op zit is ditimmers ook als de motor koud is.

Ik bedoel inderdaad dat het lijkt of er te weinig spanning is, de startmotor hoor je aanslaan maarklinkt heel traag en stopt na een halve seconde weer.. als of er niet genoeg spanning is om hem verder te laten draaien.

Ik ben in het bezit van een multimeter en een acculader. Alvast bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Accu doorgemeten.

12.06 tot 12.08 volt wanneer de motor uitstaat. 12.4 tot12.8volt als de motorstationair draait en ook bij 3000 en 4000 toerenis het voltage 12.4 tot 12.8.

Is de accu overleden lf zal ik hem eerst proberen op te laden?
 
Mijn meting heeft de volgende uitkomst:


Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).


Accu is okay, zakt niet onder de 9 volt. als ik het contact aan zet daalt hij wel iets, van 12.1 naar 11.8 ongeveer. geen verschil of het licht aan of uit is.

Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, moet er bij ongeveer 3000 tpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.


zowel met licht aan als licht uit meet ik 13,8 volt ongeveer bij 3000 tot 4000 toeren. Dus conclusie is dat mijn spanningsregelaar of mijn dynamo naar de knoppen is. Ik gok dan op de Dynamo aangezien de spanningsregelaar pas vervangen is.

is er een manier om dit door te meten? weten jullie of ik zo een japanse dynamo heb met een vaste magneet? want dan volg ik het lijstje in die how to.
 
Laatst bewerkt:
Mijn meting heeft de volgende uitkomst:Accu is okay, zakt niet onder de 9 volt. als ik het contact aan zet daalt hij wel iets, van 12.1 naar 11.8 ongeveer. geen verschil of het licht aan of uit is.zowel met licht aan als licht uit meet ik 13,8 volt ongeveer bij 3000 tot 4000 toeren. Dus conclusie is dat mijn spanningsregelaar of mijn dynamo naar de knoppen is. Ik gok dan op de Dynamo aangezien de spanningsregelaar pas vervangen is.

is er een manier om dit door te meten? weten jullie of ik zo een japanse dynamo heb met een vaste magneet? want dan volg ik het lijstje in die how to.

Heb je het met een volle accu gemeten? Een lege accu trekt het voltage omlaag en geeft dus verkeerde meetresultaten. Een volle accu meet tussen de 12.4 en 12.6 in rust (1-2 uur na opladen).
 
12,1V rust spanning is te laag en als je hem alleen op contact zet en hij zakt dan al onder de 12V dan is je accu dood en overleden. Een 12V accu bestaat uit 6 cellen die elk afzonderlijk 2,1V afgeven dus je rust spanning moet in ieder geval in de buurt van de 12,6V zitten en mag bij alleen op contact zetten niet onder de 12V zakken.
Dat wordt een nieuwe accu denk ik zo.
 
Mijn meting heeft de volgende uitkomst:Accu is okay, zakt niet onder de 9 volt. als ik het contact aan zet daalt hij wel iets, van 12.1 naar 11.8 ongeveer. geen verschil of het licht aan of uit is.zowel met licht aan als licht uit meet ik 13,8 volt ongeveer bij 3000 tot 4000 toeren. Dus conclusie is dat mijn spanningsregelaar of mijn dynamo naar de knoppen is. Ik gok dan op de Dynamo aangezien de spanningsregelaar pas vervangen is.

is er een manier om dit door te meten? weten jullie of ik zo een japanse dynamo heb met een vaste magneet? want dan volg ik het lijstje in die how to.
Zolgens mij trek je nu juist een verkeerd conclusie.

Zonder lopend blok zakt je accu te ver in, met lopend blok krijg je keurig 13,8 volt, bij wisselende toerentallen.
 
ik ga kijken of ik mijn accu op kan laden en of het probleem dan opgelost is, anders dan probeer ik even een nieuwe accu. Ik hoop het want dit is de goedkoopste oplossing.

Zowel een nieuwe dynamo als een spanningsregelaar zijn duurder dan een accu ;)
zodra ik heb opgeladen gaan jullie weer bericht krijgen.

@Martell, haalde inderdaad die cijfers door elkaar. in mijn hoofd 13,8 en 13,2 omgedraaid |(

bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ik ga kijken of ik mijn accu op kan laden en of het probleem dan opgelost is, anders dan probeer ik even een nieuwe accu. Ik hoop het want dit is de goedkoopste oplossing.

Zowel een nieuwe dynamo als een spanningsregelaar zijn duurder dan een accu ;)
zodra ik heb opgeladen gaan jullie weer bericht krijgen.

@Martell, haalde inderdaad die cijfers door elkaar. in mijn hoofd 13,8 en 13,2 omgedraaid |(

bedankt!
Je moet vinden wat het is, en dat aanpakken. Dat is het goedkoopste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan