Koud blok, koppeling slipt soms

RaoulMX

Die hard MF'er
2 okt 2008
304
25
Maastricht
Beste,

sinds een tijdje heb ik een xjr1200 uit 1998, kmstand is ongeveer 64000.

Nu merkte ik deze week dat de koppeling slipt bij ongeveer 7000 toeren als ie koud is (en dan ook alleen als ie koud is!)

Nu kom ik normaal niet in die toeren als ie koud is, maar toch, ik wil dat in orde hebben natuurlijk!

Kan dit komen door de (verkeerde) olie? of moet ik het toch echt in de platen zoeken?
Of helpt afstellen van de koppeling misschien? Normaal had ik dat al even gedaan, maar omdat ie een hydraulische koppeling heeft waar ik nog nooit aan heb gewerkt vraag ik het eerst maar even...

Alvast bedankt!
 
Meestal een teken dat de platen slecht beginnen te worden...

Vreemd genoeg had ik dit vorig jaar ook met mijn motor, maar eigenlijk helemaal geen last meer van. Probleem was ineens weg eigenlijk :?

Maar over het algemeen is het een indicatie dat de platen aan vervanging toe zijn.

Uiteraard ervan uitgaande dat alles gewoon juist is afgesteld, en er natuurlijk de juiste olie inzit, en de juiste hoeveelheid. :)

edit : Als je niet weet wat voor olie erin zit, of wanneer die voor het laatst vervangen is, kan het zoiezo geen kwaad om die te verversen, olie filter niet vergeten...
En niet vergeten de koppeling juist af te stellen.

Hoe dat allemaal moet, en wat voor olie erin moet : Zie werkplaatshandboek.
 
Laatst bewerkt:
Hier hetzelfde gehad, ik heb eerst nog eens andere olie gebruikt maar had weinig effect.
toen heb ik nog de frictie platen vervangen . T was toen al een stuk minder maar de diafragma veer heeft natuurlijk ook al t eea voor zn kiezen gehad .
Onder t mom van goed beter, best, ben ik naar beter gegaan met een Barnett conversiesetje, geen gezeik meer gewoon een naar behoren werkende koppeling.
 
De koppelingsveren zijn minder lang als het blok nog koud is. De platen moeten ook warm worden en verzadigd met olie. Het is bepalender of je maximale prestaties van de motor kan vragen op snelheid en of het toerental veranderd wanneer je over hobbels of door een kuil rijdt. Een regelmatig slippende koppeling is niet leuk rijden. Soms wil netjes koppelen de oppervlakte nog wat opruwen. Op een gegeven moment moet er dan gekeken worden naar welke platen en veren vervangen moeten worden. Voor koppelingsveren zou je moeten nagaan of iets stuggere veren een optie zijn voor jou motor want het koppelen wordt daar wel zwaarder van. Voldoor heeft een passend setje, probeer uit te vinden bij andere eigenaren wat minimaal toereikend is. Het is al snel beter dan origineel.

Voor wat de olie betreft, de koppeling hoort geen olie te krijgen waar frictie verminderaar in zit zoals teflon. Bij een auto zit de koppeling vaak in andere olie en is een speciale toevoeging geen probleem. Je zult de volgende keer bij het verversen dus op de verpakking moeten kijken of eerst maar eens goedkopere dinosaurus olie er in doen.

De koppeling grijpt aan als de kracht op de leiding afneemt, de hydraulische bediening zal daarom het probleem niet zijn. Je zou bij slechte bediening dus gaan voelen dat de motor niet ontkoppelt.
 
Bekend kwaaltje van de XJR (niet allemaal, maar komt vaker voor)

Er vanuitgaande dat de platen en de drukveer nog in orde zijn,
zijn bekende (mogelijke) oorzaken/oplossingen:

- Bij gebruik van volsynth olie komt dit vaker voor: probeer eens halfsynth;
- Check ook even de primaire koppelingscilinder op lekkages (linkerzijde, direct boven je oliefilter), deze wil wel eens gaan lekken: zijn ook revisiesetjes voor...
- Bij "getunede" motoren is de kans ook groter (K&N-lufi, dynojet-kitje, je kent het wel...)
- Sommigen hebben de (std) diafragmaveer vervangen door een Barnett-drukgroep; dat lost het sowieso wel op

Maar ik zou me er niet te druk om maken, zoals ik al zei: het komt vaker voor en 7000 rpm draaien met een koude motor is ook niet erg verstandig, wel dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook ervaring gehad met een slippende koppeling, waarbij de platen nog prima op dikte waren en de olie ook. Uiteindelijk de platen vervangen, de koppelingskorf ontdaan van "tandjes" (door het inslaan van de platen), en nieuwe veren en olie. Beste een hoop werk, maar toen was het opgelost.
 
De koppelingsveren zijn minder lang als het blok nog koud is. De platen moeten ook warm worden en verzadigd met olie. Het is bepalender of je maximale prestaties van de motor kan vragen op snelheid en of het toerental veranderd wanneer je over hobbels of door een kuil rijdt. Een regelmatig slippende koppeling is niet leuk rijden. Soms wil netjes koppelen de oppervlakte nog wat opruwen. Op een gegeven moment moet er dan gekeken worden naar welke platen en veren vervangen moeten worden. Voor koppelingsveren zou je moeten nagaan of iets stuggere veren een optie zijn voor jou motor want het koppelen wordt daar wel zwaarder van. Voldoor heeft een passend setje, probeer uit te vinden bij andere eigenaren wat minimaal toereikend is. Het is al snel beter dan origineel.

Voor wat de olie betreft, de koppeling hoort geen olie te krijgen waar frictie verminderaar in zit zoals teflon. Bij een auto zit de koppeling vaak in andere olie en is een speciale toevoeging geen probleem. Je zult de volgende keer bij het verversen dus op de verpakking moeten kijken of eerst maar eens goedkopere dinosaurus olie er in doen.

De koppeling grijpt aan als de kracht op de leiding afneemt, de hydraulische bediening zal daarom het probleem niet zijn. Je zou bij slechte bediening dus gaan voelen dat de motor niet ontkoppelt.


Ik moet hier even op reageren hoor, dit kan echt effe niet....
Ik heb wel eens een partij onzin gelezen hier op MF, maar dit slaat echt alles.... :')

Dus even off topic;

Koude veren zijn korter? _O-
Leg dat maar eens even uit? Die dingen zijn uitgerekend om warm of koud, deze koppeling te kunnen samenpersen. En mochten de veren het probleem zijn dan is dat 9 van de 10 keer pas te merken als ie warm is.

Koppelingsplaten die eerst moeten worden verzadigd met olie? _O-
Denk je dat ze dat na 64000Km al niet zijn dan? Als die dingen 1x warm zijn geweest en olie op hebben genomen staan ze dat nooit meer af. Ja misschien na 25jaar.

Netjes koppelen ruwt je platen op? _O-
Mijn God, waar haal je dit soort info vandaan man! Wat een onzin. Een koppeling kan maar drie dingen doen;
1) Z'n normale werk
2) Slippen
3) Verbranden

Bij een auto zit de koppeling in andere olie? _O-
Bij een auto zit een frictie koppeling helemaal niet in olie! Die is Ducati style; droog dus.


Ok, back on topic;
Die korf zou dus 64000Km 'oud' kunnen zijn. Da's een heel eind. Met verschillende rijstijlen ook nog. Die zal dus inmiddels wel lekker ingeslagen zijn door de nokken die aan de beklede platen zitten. Als de beklede platen vervangen worden dan zitten die nokken dus niet meer in de ingeslagen posities maar net daarvoor. Je zal begrijpen dat dat niet lekker werkt.

Dus inderdaad wat Pawasaki al zei, de korf eerst eens bekijken. Mocht is ingelopen zijn wat ik ook verwacht, dan zal vernieuwen van de korf de beste optie zijn. Om die aanlegvlakken (waar die nokken dragen) te gaan bewerken ben ik niet zo'n voorstander van. Ze moeten ook allemaal evenver afgewerkt worden. Doe je dat niet dan krijg je geen egale belasting op al die nokken. Oftewel, de ene draagt, en de volgende niet. Met alle gevolgen van dien... En de nokken krijgen na bewerken van de korf ook teveel ruimte. Dat zal bij gas open/dicht ook wel merkbaar gaan worden.

Dus, ik ben bang dat je de boel open zal moeten maken en de korf/platen eens goed moet bekijken.
En als dit inderdaad een kwaaltje is van de XJR (wat me toch wel een beetje tegenvalt) dan is het misschien verstandig om inderdaad een vervangingssetje aan te schaffen. Die zijn inderdaad vaak beter dan het origineel. (denk aan een Hinson koppeling voor een CRF bijvoorbeeld)
Dat kan financieel wel eens een goede/betere oplossing zijn want als je korf aan vernieuwing toe is en je een nieuwe originele wil bestellen, dan ga maar effe zitten....
 
Laatst bewerkt:
Als reactie op redeemer1972: ik begrijp wat je zegt met betrekking tot de ongelijke belasting van de koppelingskorf. Je hebt geheel gelijk. Het beste zou dus zijn om ze geheel te vervangen als ze ingewroten zijn...jammer dat nieuwe koppelingskorven zoveel kosten. Daarom is het bij-schuren / -veilen van de uitsteeksels in de korf een optie voor mij die voldoende werkt...voor normaal straatgebruik.
 
Ik moet hier even op reageren hoor, dit kan echt effe niet....
Ik heb wel eens een partij onzin gelezen hier op MF, maar dit slaat echt alles.... :')

Nouja, ik heb wel eens grotere onzin voorbij zien komen. Maar als je de kernpunten uit zijn post een aantal keer in diverse techniek topics herhaalt, roept over een maand iedereen dat het zo werkt.
 
Laatst bewerkt:
Flinke respons, ik heb wat te lezen gehad!

Het klopt inderdaad volledig dat 7000 toeren gewoon te veel is bij een koud blok, dit kwam voort uit een inhaalactie, was overigens niet de straat uit en vlammen, was al een km of 10 onderweg...

Maargoed, het moet in orde zijn, dus ga binnenkort maar eens inwendig een blik werpen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan