Advies nodig aub. Olie loopt uit een gaatje van de motorblok

Shaj

Rookie
29 apr 2014
11
0
Goedendag Dames/Heren,

Ik ben nieuw hier en dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum.

Ik heb een Yamaha R6 uit 1999 en heb een klein probleempje.
Er loopt namelijk olie uit een gaatje van mijn motorblok. (zie foto)
Nu weet ik totaal niet of dit erg is of wat ik eraan kan doen.

Hopelijk kan iemand mij hier advies gegeven wat te doen.

Gr. Shaj
full
 
Oliefilter moet je niet elke keer vervangen bij elke oliewissel.

Kan makkelijk 2 (of meer) oliewissels mee.

Bv voor mijn motor:

Om de 6000km nieuwe olie en om de 12000 km nieuwe oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, een oliefilter gaat bijna nooit kapot, dus hij kan een motor leven lang mee *O*
Maar is dat ook écht goed onderhoud :?

Een filter raakt ook niet verstopt van een dagje rijden met verse olie, de olie vervangen zonder 't filter te vervangen is dan ook niet erg :P

Uiteraard weer de aanname dat het filter vervangen is tijdens de initiële wissel én inderdaad door een origineel filter. Plaatst bij een Yammie een niet origineel filter en..... je olie niveau lampje gaat branden (wat dus geen druk lampje is).
 
Laatst bewerkt:
Oliefilter moet je niet elke keer vervangen bij elke oliewissel.

Kan makkelijk 2 (of meer) oliewissels mee.

Bv voor mijn motor:

Om de 6000km nieuwe olie en om de 12000 km nieuwe oliefilter.

Laat ik vooral opmerken dat iedereen die meer van BenjaminDG gelezen heeft weet dat ik DE aanbeveling is om netjes iedere keer het oliefilter te vervangen |(
 
Kijk maar eens in de handleiding van jullie motoren, filter kan altijd 2 of 3 keer zolang mee als de motorolie.

Dus waarom steeds wisselen?

Heb je eens een gebruikte opengemaakt?

Die zijn nog heel proper hoor.

Bv de gsx-r1000 k5 handleiding die ik heb, om de 6000km olie en om de 18000km oliefilter.

sq42.jpg


Reken maar eens uit hoeveel onnodige euro's jullie verspillen om steeds ook die oliefilter te wisselen.

Volgend argument :W
 
Laatst bewerkt:
Kijk maar eens in de handleiding van jullie motoren, filter kan altijd 2 of 3 keer zolang mee als de motorolie.

Dus waarom steeds wisselen?

Heb je eens een gebruikte opengemaakt?

Die zijn nog heel proper hoor.

Bv de gsx-r1000 k5 handleiding die ik heb, om de 6000km olie en om de 18000km oliefilter.

[afbeelding]

Reken maar eens uit hoeveel onnodige euro's jullie verspillen om steeds ook die oliefilter te wisselen.

Volgend argument :W
Vind jij het niet erg dat er zo'n 300cc aan vuile olie blijft zitten als je je olie ververst?
 
Kijk maar eens in de handleiding van jullie motoren, filter kan altijd 2 of 3 keer zolang mee als de motorolie.

Dus waarom steeds wisselen?

Heb je eens een gebruikte opengemaakt?

Die zijn nog heel proper hoor.

Bv de gsx-r1000 k5 handleiding die ik heb, om de 6000km olie en om de 18000km oliefilter.

[afbeelding]

Reken maar eens uit hoeveel onnodige euro's jullie verspillen om steeds ook die oliefilter te wisselen.

Volgend argument :W

als ik 6000 per jaar rijd en dan met een olie wissel geen € 8,50 meer over heb voor een oliefilter kan ik beter stoppen met ademhalen.
 
Ik had dit ook even naar een Yamaha dealer gestuurd en onderstaand vind je zijn antwoord.
Ik heb bij het verversen van de Olie ook de Oliefilter vervangen.

Antwoord Yamaha Dealer:
Als het niet erger wordt kun je er mee doorrijden. De gaatjes zijn voor de afwatering van de bougie ruimtes in de cilinderkop. Een of meerdere afdichtingen van de klepdeksel die ervoor zorgen dat er geen olie in de bougie ruimtes komt is lek. Deze olie komt dan uit het afwateringsgaatje naar buiten.

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie advies
 
Waarom zegt dan elke handleiding dat het oliefilter 2 of 3 keer zolang meekan als de olie?
Zegt er iemand dat het filter niet 2 oliewissels mee kan?
Ik vind het geen goed idee, alleen al omdat er een deel van de oude olie (zo'n 10%) weer mengt met de nieuwe.
Met mijn auto vervang ik hem ook iedere wissel.
Dan betaal ik maar 5 euro extra.
 
Terug
Bovenaan Onderaan