Span voor Corrosie

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het was al een paar jaar in de planning maar nu wordt het tijd om de zaak af te bouwen,
Moto Guzzi met Moturist bak! Vandaag zijn de spullen bij mij in de werkplaats aan gekomen en na inspectie ziet het aanbouw werk er compleet uit, de voorste ophangpunten zijn al gemonteerd en de rest kan er zo opgebout worden.
Behoorlijk zwaar uitgevoerd trouwens dat moturist spul, vooral de wiel ophanging is erg lomp.
verder nog een uitdaging:
  • Smartwielen voor en achter
  • schommelvoorvork
  • stuurdemper
full
 
De Bak staat nog bij Corrosie, misschien kan hij daar een plaatje van posten.

Bij deze: een paar foto's van lang geleden, toen ik de bak heb opgehaald bij de vorige eigenaar.

full

full


Op dit moment nog in onveranderde staat. Wellicht een keer tijd zoeken om hem een beetje op te knappen.

("Deur" en ruit zijn trouwens wel aanwezig)

Ik zie bier!!

Oja, en een potentieel mooie combi. Waar is de bak??

Bier?? Die krat was al leeg toen ik kwam!
 
Wordt een mooie combinatie, vond en vind die Moturist nog steeds een van de mooiste bakken. Succes Arie!
 
De eerste technische uitdaging wordt het achterwiel, probleem vormt de remschijf welke verder naar buiten zou moeten.
Wat ik in gedachten heb is een stalen naaf waarop het smartwiel wordt gebout en gekoppeld zit aan de meenemer met de rubber dempers, een flens aan de andere kant van de naaf die met dezelfde drie bouten vast zit als het wiel.
Op de naaf een tweede flens waar de schijf op zit, de schijf komt veel verder naar buiten en moet apart demontabel zijn. Doe je dit niet dan kun je nooit meer het wiel eruit halen of monteren omdat deze opzij geschoven moet worden, de schijf zit al dichtbij de achterbrug.

full


Op de foto zie je een remklauw van Honda en een van Brembo, de Honda is veel slanker gebouwd waardoor de schijf zeker 15mm dichter bij het wiel kan komen.
Dit is gewoon om even te proberen en dat er alternatieven zijn die wellicht handiger zijn dan de standaard Brembo's.
 
Jezus man! Je mag je wel opnieuw voorstellen _O-
Is het ook weer de bedoeling om met deze combo achter het IJzeren Gordijn te gaan?

Hier gaat Corrosie straks mee rijden, ik ga straks met de BMW en dan volgend jaar inderdaad weer achter het ijzeren gordijn. Een rondje zwarte zee staat op de planning en aangezien ik mijn vriendin mee wil nemen is een zijspan wel erg handig, de laatste jaren heb ik alleen gereisd en toen vond ik het met minimalistische bepakking met de solo ook wel erg fijn.
 
Jezus man! Je mag je wel opnieuw voorstellen _O-
Is het ook weer de bedoeling om met deze combo achter het IJzeren Gordijn te gaan?

Ik mag me ook wel weer opnieuw voorstellen. Ergens rond 2008 heb ik een cursus zijspanrijden bij Rob Teffer gevolgd, en daarna heb ik een tijdje een Goldwing met een EML sport gehad. Toen reed ik daar zo weinig mee, dat ik besloot hem te verkopen. Volgens mij is hij nu nog in het bezit van een forumlid.

Toen de Wing de straat uitreed kreeg ik direct spijt van het niet meer hebben van een zijspancombinatie. Daarom heb ik destijds de Guzzi en de motorist aangeschaft. Helaas ontbreekt het nogal aan tijd en prioriteit om deze twee samen te smelten. Daarnaast heb ik niet de handigheid en het gereedschap om zelf een schommelvoorvork en andere aanbouwdelen te fabrieken. Vandaar dat de motor nu bij Ratman staat.
 
Laatst bewerkt:
Succes met de ombouw Ratman! Waarom moet dat toch altijd op van die smartwielen :?
 
Succes met de ombouw Ratman! Waarom moet dat toch altijd op van die smartwielen :?

Keuze van Corrosie, het heeft ook wel een zeker gemak en de wielen zijn goed verkrijgbaar.
Ben voor mijn eigen span nog naar andere alternatieven aan het kijken.
 
Afgelopen weekend heb ik de bak maar eens naast het huis gezet en verlichting, spatbord en alle scharnieren en andere rommel gedemonteerd.

Eerst hier en daar wat polyester herstellen, plamuren en flink schuren.

Geen foto's :X B|
 
Ondertussen is het achterste ophangpunt van het zijspan gemonteerd, pastte niet zondermeer maar na wat puzzelen zit het toch op zijn plaats. Hij maakt gebruik van de bevestiging van de middenbok/achterste motorsteun en een punt waar de framedelen bij elkaar komen.

Probleem werd gevormd door een dwarsstang welke van de kogelbevestiging naar de andere kant van het frame loopt, uiteindelijk lukte het zonder de noodzaak om het achterwiel eruit te halen.
 
Laatst bewerkt:
volgende stap wordt nu het achterwiel:

Ik heb hiervoor de oplossing van Halflive bestudeerd en de oplossing die Hevu bedacht heeft op zijn Guzzi span (pnt 50 topic pag 27).
Aangezien ik het smartwiel het liefst intact hou is de laatste oplossing het meest aantrekkelijke, dat was ook het idee dat ik zelf had bedacht.
Wat ik zelf in gedachte heb is de bestaande naaf verbouwen aan de remschijfzijde tot een vlakke kant ontstaat waarop het wiel gemonteerd kan worden, hierop kan weer een opzetstuk met flens voor de remschijf worden gemonteerd.
Alternatief is een geheel nieuwe naaf bouwen van staal maar dat is een stuk meer werk.
 
volgende stap wordt nu het achterwiel:

Ik heb hiervoor de oplossing van Halflive bestudeerd en de oplossing die Hevu bedacht heeft op zijn Guzzi span (pnt 50 topic pag 27).
Aangezien ik het smartwiel het liefst intact hou is de laatste oplossing het meest aantrekkelijke, dat was ook het idee dat ik zelf had bedacht.

heb je nog ergens een spin of flink elastiek liggen ? :+ :+
 
Ik had de twee smart-achterwielen al verkocht... hmm. was ook wel mooi geweest })
Dat is inderdaad wel zo maar dan moet de achterbrug verbreed worden, de huidige wielen passen in de standaard achterbrug. Is allemaal wel te doen maar een hoop extra werk, ben er ook een voorstander van om dan de achterbrug extra te versterken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan