Voorvorkvering demping - aprilia rs250 in xs650 frame

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Ik heb een xs650, waarbij ik een voorvork van een rs250 uit 1995-97 in heb gebouwd.
op dit moment weegt de xs nog maar 170kg. Maar dat is niet licht genoeg voor de rs vork die voor een 140kg fiets is afgeveerd.

Wat moet ik bestellen om de vork geschikt te krijgen voor de 170kg wegende XS? Ik wil het bij een webshop bestellen en allemaal zelf vervangen.

Kan iemand mij advies geven over welke viscositeit, en of ik een bus moet plaatsen op de huidige veer... of moet ik er misschien sowieso ook een nieuwe veer in. Volgens mij gaat er maar bij één poot een veer in.(?). Deze laatste heb ik gezien voor 6 tientjes van Wilbers.

Alvast bedankt voor de reactie!
 
Beter als in stijver of qua aanspreekgedrag lijkt mij ook niet, beter als in lichter qua gewicht denk ik wel. Dat is in de XC MTBwereld wel belangrijk als sellingpoint.
Waarom zou deze constructie lichter zijn?
Ik denk eerder zwaarder omdat ze hem stijver moeten maken want er komen meer krachten op.
1 veer i.p.v. 2 levert geen gewichtsbesparing op want de veer moet dan 2x zo zwaar zijn.
Met lucht word hij ook niet lichter want er moet 2x zoveel druk op als op 2 poten dus ook daar geen verschil.
 
dat van 1 poot ingaande demping en de ander uitgaande wist ik.
dat zie je ook weer terug komen bij nieuwe motoren d8 ik?
met die BPF vorken toch?
maar 1 veer...dat is nieuw. Wel reuze interessant zeg. :)

In en uitgaand gescheiden bestaat al jaren, het wordt alleen steeds meer toegepast. Scheelt gewicht en is makkelijker te construeren geloof ik.

BPF vorken zijn niet echt speciaal. Op het gebied van af-fabriek geleverde vering werkt het prima maar daar is alles ook wel mee gezegd.
 
Waarom zou deze constructie lichter zijn?
Ik denk eerder zwaarder omdat ze hem stijver moeten maken want er komen meer krachten op.
Ik ga er niet vanuit dat ze hem veel stijver maken, maar dat ze een slappere, lichtere vork afleveren.
1 veer i.p.v. 2 levert geen gewichtsbesparing op want de veer moet dan 2x zo zwaar zijn.
Met lucht word hij ook niet lichter want er moet 2x zoveel druk op als op 2 poten dus ook daar geen verschil.
Of een veer die twee keer zoveel kracht moet leveren als een andere veer ook twee keer zoveel weegt weet ik niet.

Bij een luchtgeveerde vork hoeven de onderdelen die de vering verzorgen volgens mij niet twee keer zo zwaar te wegen bij een twee keer zo hoge luchtdruk. Dus dat levert wel een gewichtsvoordeel op.

Als ik jouw redenering volg zou een lefty zwaarder moeten zijn dan een normale vork.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er niet vanuit dat ze hem veel stijver maken, maar dat ze een slappere, lichtere vork afleveren.Of een veer die twee keer zoveel kracht moet leveren als een andere veer ook twee keer zoveel weegt weet ik niet.

Bij een luchtgeveerde vork hoeven de onderdelen die de vering verzorgen volgens mij niet twee keer zo zwaar te wegen bij een twee keer zo hoge luchtdruk. Dus dat levert wel een gewichtsvoordeel op.

Als ik jouw redenering volg zou een lefty zwaarder moeten zijn dan een normale vork.
Het enige dat ze moeten doen om op 2 poten luchtdruk te zetten is een ventiel monteren om hem op te pompen.
Waarom zou een lefty zwaarder zijn :?
Je hebt maar 1 poot en er zit geen veer in maar veert op luchtdruk.
Ze besparen een poot (die wel iets zwaarder moet zijn dan een met 2 poten)
Die van mij woog dacht ik iets van 1200 gram.
enige nadeel is de prijs.
 
Het enige dat ze moeten doen om op 2 poten luchtdruk te zetten is een ventiel monteren om hem op te pompen.
Dan heb je een vork met vering in beide poten en demping in een poot, dat is toch niet wat jij voor ogen hebt? Dan zou er ook een dempingsunit+olie in de ander poot moeten en dan gaat het gewicht verder omhoog.
Waarom zou een lefty zwaarder zijn :?
Je hebt maar 1 poot en er zit geen veer in maar veert op luchtdruk.
Ze besparen een poot (die wel iets zwaarder moet zijn dan een met 2 poten)
Die van mij woog dacht ik iets van 1200 gram.
enige nadeel is de prijs.
We praten langs elkaar af. Een lefty is niet zwaarder, juist lichter, om de redenen die jij noemt.

Mijn punt is dus: dubbele onderdelen weglaten levert wat een wat minder goed verende vork (met name aanspreekgedrag) op in ruil voor een stuk minder gewicht. Dat aanspreken heeft RS overigens een tijdlang aangepakt met naast een positieve luchtkamer, ook een negatieve luchtkamer.
 
Dan heb je een vork met vering in beide poten en demping in een poot, dat is toch niet wat jij voor ogen hebt? Dan zou er ook een dempingsunit+olie in de ander poot moeten en dan gaat het gewicht verder omhoog.We praten langs elkaar af. Een lefty is niet zwaarder, juist lichter, om de redenen die jij noemt.

Mijn punt is dus: dubbele onderdelen weglaten levert wat een wat minder goed verende vork (met name aanspreekgedrag) op in ruil voor een stuk minder gewicht. Dat aanspreken heeft RS overigens een tijdlang aangepakt met naast een positieve luchtkamer, ook een negatieve luchtkamer.
Als je een demper weg laat heb je helemaal gelijk.
Laat je een veer weg dan word die enen 2x zo zwaar dan 2.
En dat is waar het eerst over ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan