Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

vanmiddag de twee schroefjes van het remvloeistofreservoirdekseltje (...) uitgeboord en vervangen. dit was al langer een puntje van aandacht, dus dat moest er maar eens van komen. blijkt dat er maar een bodempje (ongeveer driekwart cm, halverwege het kijkglaasje) remolie in staat. dat lijkt me wat weinig. komt het daardoor dat mijn voorremmen (2 schijven op een '92-er GPZ) niks doen? en wat moet er in? op het deksel staat DOT3, maar ik weet niet wat er in zit.voor het schoonste geheel kan ik natuurlijk de oude olie er uit laten lopen (want dat zit er zeker 4 jaar in, en het is ook niet zoveel) en vervangen door DOT4. of kan/mag dat niet, ivm aanvreten van remleidingen? (let op: ik ben motor-leek, he ;) )
 
Gewoon vervangen en dan DOT 4 gebruiken. Eigenlijk moet je de remolie elk jaar of zo vervangen, dus dit lijkt me wel een goed moment ;)


edit:

even opgezocht: elke 2 jaar of 20000 km remvloeistof vervangen. DOT 4 of DOT 5.1 (dus niet DOT 5)
 
Laatst bewerkt:
DOT 5(.1) heet siliconen remvloeistof te zijn, heb ik begrepen van Google ;)

compleet vervangen, dus. tussen oude en nieuwe remvloeistof de remleidingen nog spoelen, met iets? (zou zo niet weten wat, trouwens)
 
DOT 5(.1) heet siliconen remvloeistof te zijn, heb ik begrepen van Google ;)

compleet vervangen, dus. tussen oude en nieuwe remvloeistof de remleidingen nog spoelen, met iets? (zou zo niet weten wat, trouwens)

De 5.1 is siliconen, de 5 zou je kunnen gebruiken heb ik begrepen (geen idee waarom :))

Ik spoel altijd met remvloeistof, aangezien je het spul toch niet (lang) kan bewaren als de fles open is geweest. Ik gebruik trouwens altijd een Remontluchter (€ 40.00 bij motozoom), dat werkt wel zo makkelijk :)
 
'ze blijven maar doorrijden'....nou, ik had 'm bijna naar de stort gebracht, vanmiddag. want:
een tijdje geleden de remblokken uit de klauwen gehaald en die wilde ik er nu weer terug in zetten. maar: van 1 van de 2 klauwen krijg ik een bout niet los (kan dus niet van de vork af) dus daar moeten de blokkies ingefröbeld worden. en dat lukt natuurlijk nooit zoals je het wil. maar gelukkig na nogal wat achteruitbidden, toch gelukt. en dan het voorwiel er weer in frotten en hopen dat de remschijf het remblokkie niet uit de klauw drukt...andere rem ook gelukt, as erdoor en vast zetten. daarna nog even met de auto en jerrycan naar de pomp voor sap. en zowaar, ma enig aandringen en doorstarten deed-ie het weer, na een half jaar stilstand.

nu alleen nog effe A halen en de remvloeistof vervangen resp. aanvullen en dan eens kijken wat het gebakkie doet...
 
'ze blijven maar doorrijden'....nou, ik had 'm bijna naar de stort gebracht, vanmiddag. want:
een tijdje geleden de remblokken uit de klauwen gehaald en die wilde ik er nu weer terug in zetten. maar: van 1 van de 2 klauwen krijg ik een bout niet los (kan dus niet van de vork af) dus daar moeten de blokkies ingefröbeld worden. en dat lukt natuurlijk nooit zoals je het wil. maar gelukkig na nogal wat achteruitbidden, toch gelukt. en dan het voorwiel er weer in frotten en hopen dat de remschijf het remblokkie niet uit de klauw drukt...andere rem ook gelukt, as erdoor en vast zetten. daarna nog even met de auto en jerrycan naar de pomp voor sap. en zowaar, ma enig aandringen en doorstarten deed-ie het weer, na een half jaar stilstand.

nu alleen nog effe A halen en de remvloeistof vervangen resp. aanvullen en dan eens kijken wat het gebakkie doet...

Anders toch een keer die bout los zien te krijgen, desnoods door een motorzaak, kan nooit al te duur zijn...
 
Als ik hier ook nog even mag spammen (want het lijkt erop alsof hier wel eens wordt gelezen door mensen die op zoek zijn naar een GPZ500S):

Mijn GPZ staat (weer) te koop: Uitstekende GPZ500S '95 nwe model, 2-1 Laser, zg onderhouden

Het was toch nog een prima motor om ernaast te houden de afgelopen jaren, maar ik rij er toch echt te weinig op om hem te behouden. Dus dan maar weer in de verkoop, en dit keer met een meer realistisch prijskaartje :)
 
Meningen over vering/demping hier...?

Nieuwe set compleet is 230 euro (hyperpro, progressief), vind ik wat veel geld voor zo een motor. Zijn er alternatieven om hem minder als een boot te laten varen en meer als een motor voor een kleiner bedrag?
 
Wat bedoel je met nieuwe set? Alleen de voorveren, inclusief montage? Dat moet toch niet veel meer dan 100 euro kosten? Ben ook aan het kijken naar de vering. Dat moet idd beter kunnen :P
 
HK suspension in tiel kost je 120 inclusief btw. progresief dan he.
Dat scheelt echt veel!
 
Laatst bewerkt:
Vering/demping ga je niet voor weinig vinden ben ik bang, dat kost nou eenmaal wat. Tenzij je tweedehands iets gaat vinden ofzo.

Als je wilt gaan rommelen met veervoorspanning dan kun je voor nog wat gaan doe-het-zelf'en. Voorbeeldje van zoiets: DIY: Front Fork Preload Spacers - KawiForums - Kawasaki Motorcycle Forums
Wellicht zelfs in combinatie met andere of meer olie ofzo. Maar laten we wel wezen, dan ben je wel aan het beunen :).

Ik heb progressieve veren voor erin zitten bij mijn GPZ. Als ik dat vergelijk met de standaard dan merk je dat wel, toch wel prettig.
 
Denk dat we het gewoon laten, ze heeft nooit op een motor gereden dan is het misschien leuker als ze na een paar maanden het verschil kan voelen als we dan toch de vering veranderen :Y

(er zit ook al veel te veel geld in :'), achterbrug wordt gezandstraald as we speak nadat ze 2 dagen heeft zitten schuren _O- )
 
Grrr, ben onderuit gegaan. Vochtig wegdek, beetje bijremmen voor afremmende autos voor me. KABLAM! Voorwiel weg. ;(
17 jaar oud en in perfecte staat gebleven. Ik heb 'm een paar weken en hij's stuk.
Anyway, zelf een paar blauwe plekken, motor wat krassen en een verbogen rempedaal. Mijn vraag hiero dus: heeft er iemand nog toevallig zo'n rempedaal liggen? Model 1997?
 
Omdat mijn ongelukje natuurlijk geen driver error kon zijn :+ zoek ik het probleem bij de banden. D'r zit nu voor een Dunlop K275 op. Dit lijkt mij een vrij harde band? Volgens de codes op de band is ie van vorig jaar, maar het modelletje gaat al 10 jaar mee? Lijkt me niet de meest moderne band :P
Het onderwerp is hier natuurlijk al uit ten treure behandeld, maar ik waag het toch te vragen: wat is een beetje goede, moderne, band voor de GPZ :?

Zal trouwens zien of ik een sloop rempedaaltje kan scoren...
 
Laatst bewerkt:
Thx, heb ondertussen Michelin Pilot Street besteld. Heb ik meer vetrouwen in dan in Dunlop ;)
 
Heeft er iemand misschien nog wel een koplamp unit liggen? Twee bevestigingspunten zijn bij die van mij bij het ongelukje afgebroken :(
 
Jeroen12, de meeste hebben de batlax bt45r. Die is echt heel goed, ook met nat wegdek.
Zelf met de nieuwe banden nog niet op m'n snufferd gegaan! ;)
 
Achter zit een bt45, dus dat zou ok moeten zijn. Toch heb ik meteen maar een set besteld. De banden die er nu opzitten zijn nog heel goed. Een Dunlop K275 en een Bridgestone BT45 dus. Misschien zijn er hier nog liefhebbers voor? Ik zal tzt wat fotos maken...
 
Goedemorgen, probeer het hier ook maar even.

Ik sta op mijn werk (Groningen, Martini Ziekenhuis) met een geknapte koppelingskabel. Is er hier iemand die mij uit de brand kan helpen, al was het maar door mij een kabel te lenen voor een paar dagen?
 
Gvd, wéér onderuitgegaan :( Wat is dat met die gpz's? Of met mij??
Fietser midden op de weg, hard remmen, blokkeren, onderuit. Toch de bandjes??
Deze keer oa koelvloeistofpomp lek, dus terminaal. Nieuwe jas weer stuk...
Aangezien een fietser betrokken was zal het wel rekening man worden... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan