2012 bmw maxi scooter

Hmm die ketting spanner verhaal komt mij dan weer bekend voor bij de burgman 650.
het heerlijke genieten ook trouwens.
Lekker blijven rijden.
 
Teun zoals je wellicht weet is BMW al jaren vriendjes met Garmin.
De BMW OEM beugel die je normaliter in het midden van het stuur monteert kost 73 euro
Echter is deze beugel eigenlijk bedoeld voor de Zumo 660.
Dr cradle van de 550 is een stuk groter, ik kan dus niet met zekerheid zeggen of de cradle van de 550 in die BMW OEM beugel past.

Ik heb een paar jaar terug de Zumo 550 ook gehad dus ken de cradle erg goed en durf dus niet met zekerheid te zeggen dat deze ook op de OEM Steun BMW Motorrad Navigator t.b.v. e Zumo 660 past.
Ik denk zelf eigenlijk dat het niet past.
Maar bel even op naar BMW om te vragen of de cradle van de 550 ook op de Zumo 660 OEM Steun van BMW Motorrad Navigator past.


DE BMW is overigens helemaal voorbereid voor navigatie, de stekker zit al 'plug and play' klaar onder de stuurbekleding van je stuur.
Als jij er achter weet te komen of de cradle van de 550 ook op die BMW OEM Beugel voor de 660 past, dan kan ik je middels beknopte informatie precies uitleggen wat je moet doen om de Zumo 550 cradle te monteren op de "Steun BMW Motorrad Navigator" om vervolgens de Garmin aan te sluiten.
Hiervoor hoef je niet na de brommershop, ik kan je dus middels screenshots haarfijn vertellen welke schroefjes etc. je dient te verwijderen om de OEM steun op je stuur te monteren.

Hier alvast 3 kleine voorproefjes van hoe e.a. er uit ziet.
Als jij er dus achter weet te komen of het gaat passen wil ik je adviseren om die "Steun BMW Motorrad Navigator" te kopen dan maak ik wel een complete uitleg voor je.

image.php


Dit is de 12Volt stekker die fabriek-af vast gezet met een tire-wrap nu al onder je stuurbekleding zit.
image.php


OEM "Steun BMW Motorrad Navigator"
image.php


De OEM "Steun BMW Motorrad Navigator" zoals hierboven afgebeeld
kost om precies te zijn 73 euro.
Url......: http://www.motorplaza.net/bmw-houder-voor-bmw-motorrad-navigator

Met vriendelijke groet

Jan aka WebEngine ;)
 
Laatst bewerkt:
Update,

Ik kom er net achter dat zonder dat je BMW opbelt ik je ook op weg kan helpen of het past.
De afstand van de 4 busjes bij de cradle van de 660 is (opgemeten bij mijn 660 cradle)
hart tot hart horizontaal 40mm. en verticaal 30mm.
Wat jij even moet opmeten is of deze maten corresponderen met de 4 cradle bevestiging schroefgaten van jou Zumo 550.
Komen de maten over een dan past alles perfect. (ik weet nu in eens haast zeker dat die maten bij jou het zelfde zijn)
Het zijn namelijk die 4 gaten waar normaliter je ram-mount vierkantje met knobbel op komt te zitten ;)

Screenshot van de 4 busjes met corresponderende gaten
image.php


Enige kleine detail wat ik tegen kom is dat de BMW aansluitplug onder de stuurkap dient
aangesloten te worden op een speciaal kabel.
Die speciaal kabel zit vast aan de BMW Zumo 660 cradle, en wordt niet ook nog eens los mee geleverd met de OEM Steun BMW Motorrad Navigator.

Nu is dat opzich iets wat we zo kunnen omzeilen, want het heeft geen zin om die speciaal kabel te kopen omdat jij een 550 cradle hebt.
De plug met tire-wrap onder stuurbekleding is voorzien van 2 á 3 draadjes met o.a. 12Volt, mogelijk dat je een simpel verloopje kunt maken of iets dergelijks want zomaar bot in de kabel knippen vindt ik zelf uit den boze.

Ik ken het plugje/stekkertje van BMW wat onder het stuur aan de tire-wrap zit niet, mogelijk als jij hem ziet dat je zelf al zegt dat je het plugje weet te omzeilen, want het zal wel weer een afwijkend plugje/stekkertje zijn in plaats van een genormaliseerd plugje/stekkertje
En anders mij even een foto van het desbetreffende plugje/stekkertje laten zien dan ga ik eens kijken of er wat voor heb.
image.php
 
Laatst bewerkt:
ik ga dit effe ondezoeken jan ,bij mij zit er ook een kabel aan de cradle heeft op de bmw gs gezeten op die manier.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard zit er een kabel aan iedere cradle maar zoals je weet heeft de standaard cradle van elke Zumo een zwarte draad voor Ground en een rode draad met zwevende zekering voor Plus 12Volt
Hier zit dan geen plugje/stekker aan vast, en zeker niet zo'n stekker als BMW natuurlijk weer heeft toe gepast en eigenlijk alleen maar aan de BMW Zumo cradle zit, dus ook niet op de standaard Zumo 660 cradle.
De BMW Zumo 660 cradle is iets uitgebreider als de standaard Zumo 660 cradle, er zitten links namelijk 4 knopjes op, desalniettemin zijn de montage gaten van deze iets uitgebreidere cradle het zelfde als van de standaard Zumo 660 cradle.

Voorbereiding t.b.v. uitbouwen stuurbekleding:

1/ Kuipruit omhoog zetten (denk alleen van toepassing op GT)

2/ Verwijder bout 1 uit stuurbekleding

3/ Daarna op de fixeringen (zie pijltjes) letten

image.php


Na het verwijderen van de stuurbekleding kom je midden op het stuur dus de plug/stekker
tegen met een tire-wrap erom heen, die plug even zelf bekijken of anders tire-wrap doorknippen en een knappe foto maken en hier even delen.


Standaard zit er als ik het goed heb onthouden bij de OEM Steun BMW Motorrad Navigator al een mal t.b.v. het voorboren en dat aan de onderkant van jou stuurbekleding ook al markeringen staan waar je de 3 gaatjes moet boren.
Alle gedetailleerde uitleg omtrent dit en monteren etc. kan ik later op jou verzoek toevoegen aan dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Wat na speur werk op internet gedaan, en gevonden op buitenlandse fora, nota bene met een zakje met NL. tekst er op ;)

Zie ook: lead-for-connecting-any-garmin-or-tomtom-gps

Het zou om deze stekker BMW Part nummer 90 000 611 656 t.b.v. navigatie moeten gaan
Je hoeft dus alleen even onder stuurbekleding te controleren of ik gelijk heb en de stekkers hier onder afgebeeld de juiste is, dan kun je die stekker gaan ophalen of bestellen bij een BMW boer.
Stekkertje mag van mij niet meer als +/- 6 euro kosten!
Als het bovenstaande part nummer niet wordt herkent vraag dan om part nummer 83300413585, ook wel part nummer 80000116656 genoemd.
Laat ze dan wel even refereren dat het om de 3 Pin stekker t.b.v. van de GPS aansluiting op stuur van de C 600 Sport en GT versie gaat.

Pen bezetting op stuur & stekker is:

Bruin = Min/Massa "Pin 1"

Rood/Wit = +12 V "Pin 3" (blijft 20 seconden aan nadat contact is afgezet)

Blauw/Groen = Speed Pulse (alleen voor afwijkende GPS modellen)

Op foto 4 kun je de nummertjes op de gele draden zien, jij gaat aan deze stekker zijde gebruiken de gele draden met nummer 1 = Min/Massa en nummer 3 = +12 V
In ieder geval zijn de draden aan stuurzijde die jij gaat gebruiken dan de Bruine en de Rood/Witte.
Zorg ook sowieso dat de draad met nummer 2 die je niet gebruikt goed is afgeschermd... even goed isoleren dus!

image.php


image.php


image.php


image.php


Bruin = Min/Massa "Pin 1" Rood/Wit = +12 V "Pin 3"
image.php


K12GT013.jpg


Er zit overigens ook nog een stekker aan een tire-wrap onder de buddybak,
deze stekker is om een extra board stopcontact aan te leggen.
De stekker is volgens mij net weer even anders als die op het stuur, je vindt hem na het uitbouwen van de buddybak naast de buddybak verlichting.
Mogelijk weet je het wel maar BMW stopcontacten zijn bijna altijd met een ProCar plug uitgevoerd, op zich niks bijzonders want die female stekkers kun je overal kopen.

Gegroet
 
Laatst bewerkt:
jan waar vind je al die uitgebreide info iedere keer ik vind het knap zoals je iedereen altijd helpt,een vriend van me gaat dit voor me doen met jou info thx voor de info.
ik heb mezelf beloofd dat ik nooit meer iets zelf aan me motoren/scooters doe
 
Het is een combinatie van de juiste zoek termen invullen, dat is niet voor iedereen even logisch.
Ze zeggen wel "Even Google'maar als je de juiste trefwoorden niet weet voor een goede zoek opdracht kom je nog nergens.
Daarnaast beschik ik over het volle BMW dealer programma.
Ik zit ook al heeeeel erg lang op internet, nog ver voordat de gemiddelde persoon een pc in huis had.
Daarnaast heb ik een zeer grote voorliefde voor elektronica reparaties.
En weet van alles wat, en doe ook graag alles zelf.
Als ik intresse in een bepaald product heb dan beschouw ik het ook als een hobby omdat zelf uit te zoeken.
Sommige mensen spelen graag een puzzel spelletje op de comp. en ik vindt dit soort puzzels erg aantrekkelijk om te doen.

Cheers Jan

p.s.
Als ik zo'n BMW zou hebben trek ik hem eigenhandig helemaal uit elkaar :o
 
Laatst bewerkt:
kleine update heb nu 2x getankt 265 km springt ie op reserve dan heb je nog 3 liter reserve geloof ik.
vandaag 200km gereden op de scooter veel snelweg.
op de snelweg doet ie goed ze werk 120 tot 140km per uur zonder ook maar 1 minpuntje te kunnen vinden.
1x 180 aangetikt leek wel of er nog wat over was.
1 minpuntje is dat je niet met 1 hand je zadel kan openen(echt f.ck)
voor de rest nog niks kunnen vinden wat me niet aanstaat.
ik heb givi scherm besteld 12 cm hoger dan wat er nu op zit.
orginieel is net iets te klein voor het gubluder om je hoofd weg te krijgen.
en zadelverwarming is echt top moest hem zelfs kouder zetten _O-
en handvat verwarming ook super.
voor de rest alles *O*
 
Laatst bewerkt:
Was lekker wind stil vandaag dus eerlijke snelheid die je hebt gereden
Toevallig heb ik zelf vanmiddag voor het eerst vrij eerlijk zonder die wind 161 km per uur @ gps aangetikt naast Schiphol op de A5, meer zat/zit er niet in.

p.s.
complete demontage/montage uitleg met foto's t.b.v. Garmin houder en aanverwante zaken heb ik al gemaakt je roept maar als je hem nodig hebt dan zet ik hem hier neer.
 
Laatst bewerkt:
gooi erop dan ik ben niet de enigste die tegen dit probleem aanloopt daar is internet voor toch :)
 
Aansluitend op de demontage uitleg (een aantal berichten hoger) van de stuur bekleding, de uitleg van de volgende andere handelingen die dienen te worden uitgevoerd.

Montage uitleg van de OEM Steun BMW Motorrad Navigator en Zumo 550 cradle

Koop eerst á 73 euro "Steun BMW Motorrad Navigator" (goedkoopste prijs, en gratis opsturen)
Url......: http://www.motorplaza.net/bmw-houder-voor-bmw-motorrad-navigator

1/
Onderdeel klemhouder van OEM Steun BMW Motorrad Navigator (klik op foto's om ze te vergroten)
image.php


2/
image.php


3/
Onderdeel klemhouder van OEM Steun BMW Motorrad Navigator
image.php


3A/ close-up
Onderdeel klemhouder van OEM Steun BMW Motorrad Navigator
image.php


4/ Info en mal t.b.v. gaten boren zit mogelijk ook
bij de OEM Steun BMW Motorrad Navigator.. zo niet dan gebruik je deze info.
image.php


4A/ close-up
image.php


5/
image.php


6/
Jij gebruikt hier de kabel van jou Zumo 550 (lees Jan toelichting)
image.php


7/
image.php


8/
image.php


9/
Onderdeel klemhouder van OEM Steun BMW Motorrad Navigator
image.php


10/
image.php


11/
image.php


12/
In plaats van de afgebeelde achterkant van BMW Zumo 660 cradle
gebruik jij natuurlijk de cradle van je Zumo 550
image.php


13/
image.php



Toelichting op foto 6.
Ik kan me zo voorstellen dat jij onmogelijk de zwevende zekering die in je kabel van
jou Zumo 550 cradle zit niet door het 4mm. gaatje heen kunt krijgen.
Als ik me het juist weet te herrineren (paar jaartjes terug) zit er op de voorkant van je 550 cradle een plug aansluiting met 2 kleine ster schroefjes.
Verwijder de 2 schroefjes en trek de plug uit de cradle.
Mogelijk kun je deze kleine plug wel door het 4mm. gaatje heen wurmen?
Uiteraard doe je dit in tegenover gestelde richting... dus vanachter naar voor door de
OEM Steun BMW Motorrad Navigator en doorvoer tule heen steken.
Lukt het niet dan maar de Plus draad van je Zumo 550 cradle +/- 4 cm. voor de zwevende zekering-houder door knippen en de kabel als nog via de voorkant door het 4mm gaatje steken.
Uiteraard daarna de Plus draad met zekering-houder weer aan elkaar solderen en bij voorkeur ook met een stukje krimpkous isoleren om vervolgens alsnog een stukje extra (canvas)tape om de krimpkous te doen.

succes gewenst ;)
 
Laatst bewerkt:
thx jan ;)
benzine verbuik staat na 600km op 5,5l per 100km.
vind ik mee vallen ik heb niet zuinig gereden :]
 
Laatst bewerkt:
Bij mij na meer dan 10.000 km heb ik ook een gemiddeld verbruik van 5.5 - 5.4l/100km. Vrij veel stadsverkeer.
Zuinig rijden zit er bij mij niet echt in, te veel fun!
 
kleine update heb nu 2x getankt 265 km springt ie op reserve dan heb je nog 3 liter reserve geloof ik.
vandaag 200km gereden op de scooter veel snelweg.
op de snelweg doet ie goed ze werk 120 tot 140km per uur zonder ook maar 1 minpuntje te kunnen vinden.
1x 180 aangetikt leek wel of er nog wat over was.
1 minpuntje is dat je niet met 1 hand je zadel kan openen(echt f.ck)
voor de rest nog niks kunnen vinden wat me niet aanstaat.
ik heb givi scherm besteld 12 cm hoger dan wat er nu op zit.
orginieel is net iets te klein voor het gubluder om je hoofd weg te krijgen.
en zadelverwarming is echt top moest hem zelfs kouder zetten _O-
en handvat verwarming ook super.
voor de rest alles *O*

Dat probleem met het zadel openen had ik ook met de tmax 530 maar heb nu een springveertje gemonteerd en nu springt hij open zonder probleem.
 
Het zadel openen is geen probleem op mijn 650GT.
Als ik het ontgrendel via het contactslot komt het zadel vlot los en ik kan het met één hand optillen.

Toch eens laten nakijken.
 
Het zadel openen is geen probleem op mijn 650GT.
Als ik het ontgrendel via het contactslot komt het zadel vlot los en ik kan het met één hand optillen.

Toch eens laten nakijken.

Ja idd, ook op mijn 650GT gaat dit vanzelf. Er zit zo'n pompje op waardoor het zadel met minimale kracht opengaat, en ook open blijft staan.
 
Denk dat wat Wekke aanduid als pomp mogelijk de telescoopveer zal moeten zijn??
De zadels staan over het algemeen ietsie pietsie op spanning door de afstand nokjes die onder het zadel zitten.
Het is bij de gemiddelde scooter vaak een combinatie tussen het goed afstellen van het slot in combinatie met de tegendruk van die afstand nokjes.
De telescoop veer neemt het pas over (support) zodra het zadel is ontgrendeld en op een kier is komen te staat.
Die kier na het ontgrendelen komt vaak o.a. door dat de afstand nokjes enigszins het zadel uit het slot kunnen drukken, (dit in combi met het slot wat zelf ook een beetje meewerkt)
Wat soms ook helpt is door ronde plakviltjes (paar mm. dik) onder (voornamelijk) de achterste afstand nokjes te plakken, waardoor de tegendruk een heel klein beetje meer toeneemt, en het zadel wel ver genoeg uit het slot wordt gewipt, zodat je er met je vingers tussen kunt komen.

Een simpele ingreep en altijd het proberen waard ;)

Eerst alleen achterste 2 testen, en anders ook de voorste 2
Let op: (viltjes mogen maar enkele mm. dik zijn!)
image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt 660.

Navi.nl 494 euro met LM erbij
Bol.com 499 euro met LM erbij

LM staat voor LifeTimeUpdate


2e hands waarde met LM = +/- 350 max., je koopt immers voor 150 ballen extra eentje nieuw met garantie!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan