na monteren schokbrekers wijkt motor iets af naar links

Kepel

Die hard MF'er
12 aug 2013
622
8
Peel en Maas
Hi,

Ik heb gisteren de schokbrekerolie van mij motor (Yamaha XT660X bj2005) vervangen. Niet dat er iets aan de hand was, maar als periodiek onderhoud.

Nu valt mij op dat als ik mijn handen los laat van het stuur de motor een kleine afwijking naar links heeft.
(Dat had hij eerst een heel klein beetje) Ik moet nu het gewicht op mijn rechter bil houden wil hij rechtdoor gaan. Hij rijd verder prima en met krachtig remmen gaat hij nog steeds rechtdoor.

Ik heb met het monteren van de schokbrekers eerst de 'front fork stabilizer' erin gezet (nog niet helemaal vast gedraaid).
Daarna het voorwiel gemonteerd. De stabilizer vastgezet (kruislings steeds iets vaster). Als laatste de twee borgbouten voor de vooras vastgezet.

Ik wil toch proberen deze afwijking eruit te krijgen. Iemand tips/advies hoe te handelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je je vorkpoten bedoeld met schokbrekers.
Staat de vork niet getordeerd?
Hoe heb je de luchtkamer afgemeten?
Voordat je de borgbouten voor de as vast zet moet je eerst de vork een paar keer ver inveren.
 
Staat de vork niet getordeerd?

Waarschijnlijk ergens wel. Voorheen ging hij wel mooi rechtdoor als ik het stuur los had.
Hoe kan ik dit meten?

Hoe heb je de luchtkamer afgemeten?

De luchtkamer heb ik met de duimstok gemeten. Vanaf bovenkant vork tot olie.

Voordat je de borgbouten voor de as vast zet moet je eerst de vork een paar keer ver inveren.

Dat hem ik gedaan. De voorrem ingehouden en een vijf keer flink naar beneden geduwd. Daarna de fork stabilizer vastgezet en de borgbouten voor de as.
 
Laatst bewerkt:
Eerst inveren, dan de as vast en daarna de stabilisator.
Als je langs de poten kijkt kan je zien of hij getordeerd is.
Heb je de luchtkamer gemeten met de vork geheel in en zonder veer en eerst een paar keer met de cartridge gepompt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb olie vervangen volgens het boekje. Hem helemaal ingeduwd tot de mechtnanische stop, 20x pompen en daarna bijvullen tot de hoogte volgens de handleiding. Daarna de veer erin en dichtdraaien.
Maar ik zal het eens losdraaien en dan eerst de as vastdraaien en dan de stabilisator.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb olie vervangen volgens het boekje. Hem helemaal ingeduwd tot de mechtnanische stop, 20x pompen en daarna bijvullen tot de hoogte volgens de handleiding. Daarna de veer erin en dichtdraaien.
Maar ik zal het eens losdraaien en dan eerst de as vastdraaien en dan de stabilisator.
Dat zal tegen het afdraaien niet helpen.
Als het iets met de vork te maken heeft dan is het dat hij misschien getordeerd is.
 
Toch heeft je advies geholpen... :) Ik heb de stabilisator en de borgbouten los gedraaid. Een paar keer flink op het stuur geduwd. De borgbouten vast gedraaid en daarna de stabilisator.
Even test gereden en hij trekt nu nog een heel klein beetje naar links. (Zoals hij altijd heeft gedaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan