Nokkenaskettingspanner (NAKS) vervangen Yamaha R6 1999

r6bin

MF'er
9 apr 2012
54
1
Malden
Mijn R6 maakt sinds kort af en toe een ratelend geluid. Ik denk dat het de nokkenaskettingspanner (NAKS) is. Ik heb inmiddels een andere NAKS en ik weet waar dat ding erin moet _O-

Nou heb ik hier en daar wel iets gevonden van info hierover, maar niet heel veel. Ik lees dat de krukas op een bepaalde stand moet zetten? Of iigv moet zorgen dat de ketting niet kan verspringen? Dit was echter voor een CBR, dus weet niet of dit ook voor mijn R6 geldt?

Wie kan hier iets zinnigs op zeggen? Of raden jullie aan dit bij een motorzaak oid te laten doen?

Alvast bedankt!
 
Als je er zó weinig van af weet als jij hier aangeeft, zou ik het zeker niet zelf doen.
Dit is typisch zo'n klusje dat je veel meer geld kan kosten dan het oplevert door het zelf te doen. Als je NAK een tandje verspringt word je niet vrolijk.
 
Mijn R6 maakt sinds kort af en toe een ratelend geluid. Ik denk dat het de nokkenaskettingspanner (NAKS) is. Ik heb inmiddels een andere NAKS en ik weet waar dat ding erin moet _O-

Nou heb ik hier en daar wel iets gevonden van info hierover, maar niet heel veel. Ik lees dat de krukas op een bepaalde stand moet zetten? Of iigv moet zorgen dat de ketting niet kan verspringen? Dit was echter voor een CBR, dus weet niet of dit ook voor mijn R6 geldt?

Wie kan hier iets zinnigs op zeggen? Of raden jullie aan dit bij een motorzaak oid te laten doen?

Alvast bedankt!
Kostenbesparende tip 1: vervang onderdelen pas als je zeker weet dat ze de oorzaak van het probleem zijn.
Kostenbesparende tip 2: laat het doen.
 
Kostenbesparende tip 1: vervang onderdelen pas als je zeker weet dat ze de oorzaak van het probleem zijn.
Kostenbesparende tip 2: laat het doen.

:^

'ik denk dat'.

Ik weet niet hoe vaak mensen hun NAKS gaan vervangen terwijl het niet nodig is. Ook een keer eentje gehad die dacht dat-ie-m wel even zo kon wisselen zonder het kleppendeksel te lichten om de timing te controleren. En zich daarna maar blijven afvragen waarom ie ineens vermogen miste. Kostte m een kleine €1000...
 
Laatst bewerkt:
Eens met bovenstaande opmerkingen. Als je gaat werken met timing "better know what you're doing because assuming is the mother of all f*ckups." Oftewel: Werkplaatshandboek erbij en eerst het onderwerp doorlezen, dan ook nog begrijpen en dan pas uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan