Oliekanaaltje NAKS blokkeren

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.851
161
Utrecht
Ik ga m'n hydraulische spanner vervangen door een handmatige (en nee ik heb geen zin in een discussie over de voor- en nadelen van handmatige spanners ten opzichte van de OEM :P ) en nu moet ik dus het oliekanaaltje dat de originele spanner van druk voorziet op de één of andere manier blokkeren.

Ik zat zelf aan een conisch metalen pinnetje te denken in combinatie met wat siliconenspul.

Het gaat om dit kanaaltje:

IMG_20140502_230601.jpg


Wat is jullie advies?
 
Wat is er mis met een automatische NAKS?

Ik heb al meegemaakt op circuit dat de nokkenassen een tand versprongen met een automatische spanner (type met van de schuine kantjes).

Met een handmatige heb je geen of weinig kans op een ketting die te slap hangt.

Volgens mij is wat vloeibare pakking smeren rond het gedeelte van de spanner wat in de boring past voldoende.

Olie kan dan niet meer weg en dus geen problemen voor de druk.

Hoe strak zit de spanner in die boring, is er merkbare speling?
 
Laatst bewerkt:
Heb het idd met vloeibare pakking gedaan... er was wel iets van speling, maar echt minimaal. Moet goed zijn zo.

Morgen de boel dichtbouwen en kijken wat 'ie doet.
 
Ik heb al meegemaakt op circuit dat de nokkenassen een tand versprongen met een automatische spanner (type met van de schuine kantjes).

Met een handmatige heb je geen of weinig kans op een ketting die te slap hangt.

Volgens mij is wat vloeibare pakking smeren rond het gedeelte van de spanner wat in de boring past voldoende.

Olie kan dan niet meer weg en dus geen problemen voor de druk.

Hoe strak zit de spanner in die boring, is er merkbare speling?



Een handmatige spanner moet regelmatig gecontroleerd en afgesteld worden, als je dat doet en het gevoel en kennis hebt om de spanning op de juiste manier af te stellen, dan zal het prima gaan.
Een automatische spanner en zeker een type op oliedruk lijkt mij behoorlijk betrouwbaar, spanning is altijd goed en je hebt er geen omkijken naar, ik zie er geen nadelen in als ik eerlijk ben.
 
Heb het idd met vloeibare pakking gedaan... er was wel iets van speling, maar echt minimaal. Moet goed zijn zo.

Morgen de boel dichtbouwen en kijken wat 'ie doet.


ik lees een paar posts terug iets over siliconen pakking, ik zou er zelf toch niet gerust op zijn.
dat soort pakking hecht heel slecht op een vettige ondergrond en het zit nog in het blok ook.
je zal ongetwijfeld de boel ontvet hebben, maar eer hoeft maar een ietsiepietsie vettigheid te zijn om onthechting te krijgen.
 
ik lees een paar posts terug iets over siliconen pakking, ik zou er zelf toch niet gerust op zijn.
dat soort pakking hecht heel slecht op een vettige ondergrond en het zit nog in het blok ook.
je zal ongetwijfeld de boel ontvet hebben, maar eer hoeft maar een ietsiepietsie vettigheid te zijn om onthechting te krijgen.

Zodra het droog is blijft het gewoon hechten, ook als er olie bij komt... :+
 
Jij begon, dus na jou ;)

Fair enough. :)

Dit vat het zo'n beetje samen:



Een handmatige spanner moet regelmatig gecontroleerd en afgesteld worden, als je dat doet en het gevoel en kennis hebt om de spanning op de juiste manier af te stellen, dan zal het prima gaan.
Een automatische spanner en zeker een type op oliedruk lijkt mij behoorlijk betrouwbaar, spanning is altijd goed en je hebt er geen omkijken naar, ik zie er geen nadelen in als ik eerlijk ben.

Met de nadruk op het feit dat in mijn ervaring automatische spanners prima betrouwbaar zijn, en indien twijfel vervang je ze, zoveel kost dat niet.
 
Fair enough. :)

Dit vat het zo'n beetje samen:Met de nadruk op het feit dat in mijn ervaring automatische spanners prima betrouwbaar zijn, en indien twijfel vervang je ze, zoveel kost dat niet.
Voor straatgebruik qua onderhoudsintervallen, ja. Al is het meestal te laat als ze dienst weigeren.
Dus daarom voor mij een handmatige. 100% veilig en ze geven veel minder slijtage aan spannerblad en ketting. Oliedruk en veerspanners geven een veel te hoge druk op de distributietrein wat niet nodig is.
Met een racer is het zeker aan te bevelen, vanwege de constant wisselende toerentallen en vermogenswinst.
 
Voor straatgebruik qua onderhoudsintervallen, ja. Al is het meestal te laat als ze dienst weigeren.
Dus daarom voor mij een handmatige. 100% veilig en ze geven veel minder slijtage aan spannerblad en ketting. Oliedruk en veerspanners geven een veel te hoge druk op de distributietrein wat niet nodig is.
Met een racer is het zeker aan te bevelen, vanwege de constant wisselende toerentallen en vermogenswinst.


Dus een handmatige spanner levert vermogenswinst op :?
 
Maar dan ga je uit van een ideale situatie. Omdat de ketting "verloopt" zul je hem dan regelmatig moeten controleren en spannen om dat zo te houden.

Dat is mijn gedachte dus. Bovendien zal je je timing moeten controleren als je je handmatige spanner een goed stuk minder strak zet dan een automatische, aangezien dat aan de nokkenassen wel een graad of twee gaat schelen.
 
Dat is mijn gedachte dus. Bovendien zal je je timing moeten controleren als je je handmatige spanner een goed stuk minder strak zet dan een automatische, aangezien dat aan de nokkenassen wel een graad of twee gaat schelen.
De ketting trekt aan de voorkant automatisch strak.
De spanner zit op de losse kant.
Als de spanner aan de achterkant strakker zet verandert er toch niks aan de voorkant?
Of je moet hem zo strak zetten dat de ketting aan de voorkant gaat rekken.
 
De ketting trekt aan de voorkant automatisch strak.
De spanner zit op de losse kant.
Als de spanner aan de achterkant strakker zet verandert er toch niks aan de voorkant?
Of je moet hem zo strak zetten dat de ketting aan de voorkant gaat rekken.
Ben het niet vaak met je eens, maar bij deze :}

Oem spanners drukken vaak TE hard.
En ik zeg ook niet dat een handmatige voor dagelijks gebruik ideaal is.
Master beweerde alleen dat hij hem bij een racer er meteen uit zou gooien en daar zet ik mijn mening tegenover.
Een goed afgestelde handmatige zorgt voor een spelingsvrije ketting en zo min mogelijk wrijving(vermogenswinst al dan niet meetbaar, maar alle beetjes helpen) en dus slijtage.

Niet voor niks hebben alle racekits een manuele spanner in het programma.
Daar komt bij dat je een duur geprepareerde kop niet overlaat aan een automatische spanner die "kan" weigeren.

Wat betreft het gaatje, waar het tenslotte omgaat. Een kogeltje lijkt me hier op zijn plaats. Zou mooi zijn als tie op zijn plek wordt gehouden door de spanner.
Kan die er altijd weer uit.
 
De ketting trekt aan de voorkant automatisch strak.
De spanner zit op de losse kant.
Als de spanner aan de achterkant strakker zet verandert er toch niks aan de voorkant?
Of je moet hem zo strak zetten dat de ketting aan de voorkant gaat rekken.


Inderdaad, kromme redenatie ook. Ik zat met het afstellen vd timing in mijn hoofd maar dan boeit de draairichting natuurlijk niet voor het wel of niet strak staan vd ketting, omdat de motor niet loopt...
 
Heb 't in elk geval opgelost met wat vloeibare pakking. Moet goed blijven zitten met de spanner erin en het is ook weer te verwijderen mocht Tommy 'm ooit over willen nemen :+ .

Vandaag de boel dichtgebouwd.. en een proefrondje gedaan, loopt prima (: .
 
Terug
Bovenaan Onderaan