Werkelijke snelheid (motor vs navi)

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Snelheidsmeter vs navigatie (Garmin 350LM):

Wat mij opvalt is dat de snelheidsmeter van de motor standaard (ca. 8%) een hogere snelheid aangeeft dan de navi:

Motor 100 - op navi 92 km per uur;
Motor 80 - op navi 74 km per uur.

Is dat normaal? Wat ik terugvind op internet moet dit normaal zijn. Herkennen jullie dit?
 
wettelijk verplicht, snelheidsmeter mag nooit MINDER aangeven, en mag 10% afwijken van de hoogst genoteerde snelheid op de meter

Je bedoelt waarschijnlijk dat hij nooit meer mag aangeven ;) er is inderdaad een formule waarbinnen de teller moet liggen, was inderdaad iets van max 10% plus 4km afwijking naar beneden.
 
Denk jij een bekeuring te krijgen bij 140 km/h rij je in werkelijkheid 122 km/h dus geen bekeuring bij een snelweg waar je 120 km/h mag.
Ik vroeg mezelf wel eens af waarom die auto`s allemaal harder rijden dan bv 120 km/h en de meesten tegen de 140 km/h aanzitten , blijkbaar zijn km tellers van auto`s veel nauwkeuriger .
 
Ook die wijken een beetje af (127 op de teller is 120 op GPS), maar omdat ik de afwijking van m'n teller bij de auto wel weet en bij de motor niet, hou ik me bij de auto aan de werkelijke snelheid en op de motor aan de aangegeven snelheid.

wanneer dat vereist is natuurlijk
 
Yamaha FJR: afwijking tot +10% t.o.v. Garmin Zümo 550
BMW S1000RR: afwijking tot +1% t.o.v. Garmin Zümo 390
Volvo V60: afwijking circa 1% t.o.v. Garmin Zümo 660

Nauwkeurigheid van snelheidsmeters / km tellers verschilt nogal per merk. Bovendien zijn zaken als bandenmaat, en ook het merk en type banden van invloed (hetgeen ook logisch is).
 
Dat de kilometerteller nauwkeuriger is, is wel logisch. Die telt alleen het aantal pulsen / wiel omwentelingen bij elkaar op en toont de trip cq totaal waarde. Bij de snelheids aanduiding komt de factor tijd erbij. Bij snelheids meting heb je dus altijd een extra bron van afwijkingen t.o.v. alleen afstand meten.

De teller van mijn xj900 geeft zo'n 5% teveel aan. Ik heb ook een volvo uit 1978, daar is iets niet helemaal Jofel want die geeft bij 100km/h op de GPS maar liefst 117 km/h op de klok aan. Mijn dafje uit 1972 geeft exact dezelfde snelheid als de GPS.

Overigens is de GPS bij langere tijd continue snelheid rijden zeer accuraat, dat is voor mij iig dé vergelijking.

Je ziet ook vaak van die borden langs de weg die veel te veel aangeven. Doen ze denk ik om het te laten kloppen met de gemiddelde km teller..
 
Denk jij een bekeuring te krijgen bij 140 km/h rij je in werkelijkheid 122 km/h dus geen bekeuring bij een snelweg waar je 120 km/h mag.
Ik vroeg mezelf wel eens af waarom die auto`s allemaal harder rijden dan bv 120 km/h en de meesten tegen de 140 km/h aanzitten , blijkbaar zijn km tellers van auto`s veel nauwkeuriger .


Omdat de max snelheid op de meeste snelwegen tegenwoordig 130 km/h is? :P

En ook veel mensen in de auto met de GPS rijden? :)

Ik weet dat de snelheidsmeter in mijn koekblikje sterk afwijkt.Dat scheelt best veel.
Maar bij de nieuwere auto's zou het kunnen dat ze iets nauwkeuriger zijn.
 
Dat de kilometerteller nauwkeuriger is, is wel logisch.
Voor die km teller geldt geen wettelijke verplichting dat het exact moet kloppen. Mag zowel te weinig als te veel aangeven.
De snelheidsmeter mag alleen iets teveel aangeven.

Als een fabrikant een tellerverhouding bepaalt zal hij uitgaan van een gemiddeld versleten band om te bepalen wat de gemiddelde eindreductie is. Bij een volledig versletenband geeft de km teller iets teveel aan, bij een volledig nieuwe band geeft de teller iets te weinig aan (ong. 2% verschil). Er is geen precieze wettelijke definitie, anders dan gewoon consumentenrecht.

Bij de snelheidsmeter moet hij uitgaan van de afwijkingen die kunnen optreden tussen verschillende meters in productie en gedurende de normale gebruiksduur. Als de fabrikant goedkope meters gebruikt die bijv. 5% kunnen afwijken, dan zal hij die afwijking ook standaard als moeten aanhouden om te zorgen dat hij de wet kan naleven die voorschrijft dat onder geen omstandigheid een teller te weinig kan aangeven.

Door de constructie kan er in de snelheidsmeter een grotere fout zitten. Een fabrikant die kan garanderen dat de snelheidsmeter precies werkt kan ook een meter aanbieden met een geringe afwijking.

Maar toch: om bandenslijtage kan geen fabrikant heen, dus je hebt altijd een procent of 2 nodig. Immers, een band met vers profiel (6 mm?) heeft een grotere radius dan een band met een nagenoeg versleten profiel (1.6 mm).
 
Ik gebruik op mijn shovel een ouwe iPhone als snelheidsmeter/ TomTom / iPod

p155902546-4.jpg
 
Snelheidsmeter vs navigatie (Garmin 350LM):

Wat mij opvalt is dat de snelheidsmeter van de motor standaard (ca. 8%) een hogere snelheid aangeeft dan de navi:

Motor 100 - op navi 92 km per uur;
Motor 80 - op navi 74 km per uur.

Is dat normaal? Wat ik terugvind op internet moet dit normaal zijn. Herkennen jullie dit?
vraag het anders eens op het internet.
 
Ik heb een groter achterwiel gemonteerd en toch geeft mijn snelheidsmeter exact hetzelfde aan als de Tomtom.

Gewoon even kalibreren met TuneEcu. Mooi hé een Triumph :P



full
 
heb hier 2 motoren de 1 geeft altijd 10% meer aan als GPS de ander altijd iets van 3-5 km/u. het verschilt dus per motor maar als je het 1 keer weet dan heb je geen GPS meter meer nodig dan weet je gewoon dat je 132 op de teller mag rijden voor 120. bij een analoge teller kan je ook makkelijk een paar kleine stukjes tape op de wijzerplaat plakken voor de meest voorkomende snelheden zoals 30-50-60-80-100-120-130. andere snelheden zijn toch meestal niet van belang.
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat hij nooit meer mag aangeven ;) er is inderdaad een formule waarbinnen de teller moet liggen, was inderdaad iets van max 10% plus 4km afwijking naar beneden.

nee hij mag nooit minder aangeven als dat je daadwerkelijk rijdt, en verder staat mijn omschrijving zo in de RDW regels
 
Terug
Bovenaan Onderaan