Airpress compressor 425/200 - Slaat te vroeg af?

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Ik weet niet over topics over luchtcompressors welkom zijn op het motor-forum, zo niet: dan hoor ik het graag en kan het topic worden verwijderd.

Hallo allen,

Vorige week bij een Airpress HK 425-200 compressor gekeken, V-snaar aangedreven 2 cilinder. Ding is 10 jaar oud, destijds door dat bedrijf nieuw gekocht en 10 jaar gebruikt voor het aansturen van apparatuur in een bloemenkwekerij. De compressor heeft 10 jaar lang op 5,5 bar gewerkt, deze instelling is volgens de man niet veranderd in deze 10 jaar.
Aangezien de compressor tot 10 bar moet kunnen, wilde hij dit laten zien door het reduceerventiel te verdraaien, toen hij eraan zat knapte deze kapot.
Vervolgens heb ik de compressor gekocht voor een zeer scherpe prijs, maar hij moet dus nog hersteld worden.
Ik heb een nieuw reduceerventiel besteld en gemonteerd, origineel Airpress, echter loopt de druk nog steeds op tot 5,5 bar en dan slaat de pomp uit. Als de motor stopt met lopen, hoor je hem afblazen. Dit is om de pomp te ontluchten zodat hij onbelast weer kan starten (toch?).
Als ik lucht gebruikt slaat de pomp weer aan bij ongeveer 5 bar.

Volgens de manuel kan een te lage luchtopbrengst liggen aan een vervuild luchtfilter, deze heb ik schoongemaakt (was niet erg vervuild). Ook een te slappe spanning van de V-snaar kan een oorzaak zijn. Deze stond inderdaad veel te los, staat nu goed op spanning.
Dit haalt allemaal (zoals ik al had verwacht) niets uit.

Links van het reduceerventiel zit een koperen leiding, daarin zit een bout gedraaid met daarachter een klepje + veer. Deze heb ik ultrasoon schoongemaakt, haalt ook niets uit. Kan iemand mij vertellen wat dit is?

resize.asp


Onder het zwarte kapje bij de aan/uit schakelaar zit een veer. Volgens mij is dit de veer die bepaalt wanneer de pomp afslaat en weer aanslaat. Klopt dat?
Valt daar wat aan schoon te maken? Of zal het een kwestie van vervangen zijn?
Mogelijk is hier zelf wat aan af te stellen, maar dat zou in principe niet hoeven (er vanuit gaande dat de vorige eigenaar hem niet hiermee heeft teruggeregeld naar 5,5 bar?)?

20140507_114216.jpg

20140507_114223.jpg


Alvast bedankt!
 
Hallo,

Dat is het juiste schroefje,als ik goed nadenk is het strakker aandraaien,naar de plus verhoging van de luchtdruk en naar de min naar een lagere luchtdruk.

Even afstellen met draaiende motor zodat deze op het juiste moment afslaat wat wenselijk is,en dat je de afslagdruk niet te hoog zet.

Mocht je de druk te hoog hebben gezet gelijk de compressor uit zetten met de schakelaar die aangestuurd word door het rode knopje.

En de schroef iets terug stellen tot het moment dat de compressor op het juiste moment afslaat.

Mocht het niet meer werken,zul je het moeten vernieuwen,of na moeten laten kijken.

Kan ik me niet zo gauw voorstellen,die van mij is dan misschien wat kleiner en een jaar of 5 oud,maar werkt nog steeds prima,en zo kun je mooi je uitschakeldruk zelf afregelen.

Een nadeel eraan vind ik dat je de minimale druk niet mee kunt afstellen.

Het gaat altijd gelijk op,ik wilde de druk met aanslaan op 2 bar hebben en eind druk op 10 bar,maar na informeren bij de leverancier was dit niet leverbaar.
 
Ok, duidelijk.

Als de compressor destijds gekocht is, dus origineel, zou de pomp bij 10 bar afslaan. De vorige eigenaar zegt met het reduceerventiel de druk te hebben verlaagd naar 5,5 bar en deze zo 10 jaar te hebben gebruikt.

Is het niet raar dat ik nu met die stelschroef (waar zij niet aan hebben gezeten, zeggen ze) de druk moet gaan verhogen? Kan de veer erin na 10 jaar dan dusdanig slap zijn geworden dat hij - toevallig - nu maar tot 5,5 bar loopt?

Waar dient de andere schroef voor, die in de groene veer zit?
 
Super, bedankt voor de reacties.

Heb wat aan de afstelling veranderd, ik denk dat de vorige eigenaar toch hiermee heeft zitten rommelen. Hij slaat nu af bij 8.5 bar, pomp slaat weer aan bij 7 bar.
Volgens de specificaties kan deze compressor tot 10 bar, misschien handig om (hij is 10 jaar oud) niet maximaal te gaan en te stoppen op 9 of 9,5 bar. De aanslag van 7 bar lijkt me wat hoog? Leek me verstandig om dit naar 6 of 6,5 te brengen.

Op beide kopse kanten van de tank zit halverwege een plug, is dit bedoeld om de tank aan te sluiten op nog een tank voor extra luchtopslag? Is het mogelijk om hier gewoon een koppeling op te zetten (slagmoersleutel = maximale druk) en het reduceerventiel voor overig gereedschap te gebruiken wat maar tot max 6 bar oid gebruikt mag worden?
 
Super, bedankt voor de reacties.

Heb wat aan de afstelling veranderd, ik denk dat de vorige eigenaar toch hiermee heeft zitten rommelen. Hij slaat nu af bij 8.5 bar, pomp slaat weer aan bij 7 bar.
Volgens de specificaties kan deze compressor tot 10 bar, misschien handig om (hij is 10 jaar oud) niet maximaal te gaan en te stoppen op 9 of 9,5 bar. De aanslag van 7 bar lijkt me wat hoog? Leek me verstandig om dit naar 6 of 6,5 te brengen.

Op beide kopse kanten van de tank zit halverwege een plug, is dit bedoeld om de tank aan te sluiten op nog een tank voor extra luchtopslag? Is het mogelijk om hier gewoon een koppeling op te zetten (slagmoersleutel = maximale druk) en het reduceerventiel voor overig gereedschap te gebruiken wat maar tot max 6 bar oid gebruikt mag worden?

Als hij altijd op 5.5 heeft gedraaid dan is 9.5 niet echt een beperkte druk waarbij je kan stellen dat je hem "ontziet", ik zou hem gewoon op 8 bar zetten, dan gaat hij veel langer mee en wordt hij ook minder heet.

Als je nog een tank er aan vast wil hangen, telt bovenstaand dubbel.
 
Super, bedankt voor de reacties.

Heb wat aan de afstelling veranderd, ik denk dat de vorige eigenaar toch hiermee heeft zitten rommelen. Hij slaat nu af bij 8.5 bar, pomp slaat weer aan bij 7 bar.
Volgens de specificaties kan deze compressor tot 10 bar, misschien handig om (hij is 10 jaar oud) niet maximaal te gaan en te stoppen op 9 of 9,5 bar. De aanslag van 7 bar lijkt me wat hoog? Leek me verstandig om dit naar 6 of 6,5 te brengen.

Op beide kopse kanten van de tank zit halverwege een plug, is dit bedoeld om de tank aan te sluiten op nog een tank voor extra luchtopslag? Is het mogelijk om hier gewoon een koppeling op te zetten (slagmoersleutel = maximale druk) en het reduceerventiel voor overig gereedschap te gebruiken wat maar tot max 6 bar oid gebruikt mag worden?
als ik het goed heb begrepen, hoe hoger de druk hoe langer hij aan staat en hoe meer moeite hij moet doen met de daarbij behorende warmte...
als je de druk van het aanslaan laag houd zal de motor minder vaak aan hoeven slaan wat ook beter is (toch)

let wel, ik ben geen expert, de echte deskundigen mogen mijn advies afbranden als het niet klopt :)
 
normaal persluchtgereedschap gebruikt 6 bar ( maar bij K@W@ staat hij ook op 10 bar hoor, maar koop dan wel goede slangen, aldi en bouwmarkt is niet echt bestand tegen die drukken)
 
Dank allen.
Is voor een luchtsleutel 9/10 bar niet beter? Sleutel dus effectiever? Of ligt dat meer aan de kwaliteit vd sleutel?
6.25 bar is voldoende voor mijn veel te goedkope chinese luchtsleutel om de moeren van de transit (vast op 200nm) los te krijgen binnen 3 seconden.
wel heb ik inderdaad een goede slang tussen compressor en sleutel :Y 8mm :)

of die druk genoeg is hangt erg af van de luchtsleutel zelf
 
Dank allen.
Is voor een luchtsleutel 9/10 bar niet beter? Sleutel dus effectiever? Of ligt dat meer aan de kwaliteit vd sleutel?

Gewoon de maximale druk hanteren die op het ding staat, hele volksstammen staan tegenwoordig op 9 bar met zo'n sleutel te rossen die op 6.5 hoort. Je krijgt voor die 2.5 bar bóven de max. geen enorme hoeveelheid slagkracht terug, de sleutel krijgt enorm op zijn lazer en als je hem in vrijloop laat draaien maakt hij overtoeren.

Oftewel: RTFM gaat ook op met luchtgereedschap ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan