startmotor werkt moeilijk en dode cockpit gsx600r

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo allemaal,

In de winter heb ik de accu in m'n motor laten zitten, dit ging vorige keer goed maar nu is hij misschien wel ten einde. Hij startte niet en na het opladen van de accu draait die heel langzaam en moeizaam rond, soms versneld hij een beetje en slaat de motor net aan.
De cockpit en knipperlichten doen het niet, het voorlicht wel (omdat die direct op de ontsteking zit?).

Nu vraag ik me af of ik met een nieuwe accu klaar ben of dat het een relais/weerstandje kan zijn. Ik las dat je nieuwe accu dan kapot kan gaan als je hem in zo'n geval installeert?
Ik heb een nieuwe accu besteld maar als het probleem ook ergens anders kan liggen wil ik dat ook graag controleren voordat ik hem aansluit.

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Voltage meten van je accu en je spanningsregelaar en je weet het. Als de spanning onder de 10 volt komt is je accu te leeg (en waarschijnlijk kaput). Ook ff starten (aanlopen eventueel) en kijken wat de spanningsregelaar geeft, als dat niet tussen de 14,7 en 13 volt is (om en nabij) dan is die kaput of je dynamo.
 
Het bleek dat een zekering is gesprongen.
Door de kapotte zekering is de cockpit dood en werkt de verlichting achter+knippers niet.
Ik zag ik het wphb dat deze tussen de accu en de relais inzit waardoor het relais dus altijd gespaard blijft?
Dan moet het dus aan de accu liggen, maar die is net nieuw..
 
Laatst bewerkt:
Je maakt wel hele grote stappen in je verhaal waardoor het moeilijk te volgen is.

Maarre controleer de massa aansluiting van de accu op het frame eens op corrosie.
 
Laatst bewerkt:
Het bleek dat een zekering is gesprongen.
Door de kapotte zekering is de cockpit dood en werkt de verlichting achter+knippers niet.
Ik zag ik het wphb dat deze tussen de accu en de relais inzit waardoor het relais dus altijd gespaard blijft?
Dan moet het dus aan de accu liggen, maar die is net nieuw..


deze zekering zal het hele elektrische circuit beschermen tegen een te hoge stroom, er is dus duidelijk wat misgegaan anders brand de zekering niet door.
Het kan zijn dat er ergens kortsluiting zit (zal de zekering gelijk weer doorbranden) of er is sprake van "langdurige " overbelasting.

ik zou de accu opladen en meten wat deze aan spanning vasthoud onder belasting (ff een lamp er op aansluiten of zo) en meet daarna de laadstroom van av de spanningsregelaar, dan weet je of het "voeding's gedeelte" goed is of niet dan kan je dat bevestigen of uitsluiten.



GR NEMO
 
De zekering springt idd opnieuw.
Ik heb wel een knipperlicht opnieuw aangesloten, maar die werkt niet met een vaste + en een - draad toch? die heb ik gewoon in willekeur weer teruggemonteerd aan de draadjes van de kabelboom.
Kan het probleem daar liggen?

Ik ben nog vrij onbekend met electronica, ik ben wel handig maar met electronische problemen heb ik nog weinig ervaring.
Voor dit porbleem heb ik een multimeter aangeschaft, maar ik moet nog even leren hoe het moet.
Aan de spanningsregelaar zitten meerdere draden, in het wphb las ik dat er verschillende waarden tussen de draadjes zitten.
Ik zal alles doormeten en kijken of het verschilt met die van het wphb.

Bedankt!!!
 
Laatst bewerkt:
Heb net de accu en de spanningsregelaar doorgemeten.
De accu zit boven de 14v en soms naar de 13 als ik gas geef.
Volgens het boekje moet hij tussen de 14 en 15 zitten dus dat is dan wel ok?

Ik snap niet hoe het met de spanningsregelaar werkt..
Dit staat in het wphb
Foto550-WKGPNFPL.jpg


De waardes zijn tussen de 500 en 600 maar soms met een piek (zeker als ik de pen van de multimeters er net heb opgezet) Als ik wacht blijven ze tussen de 500 en 600 met soms een klein piekje of terug naar 1...
Misschien hoort dat bij het meten of betekend dat dat de regelaar kaduuk is?

Ik had de multimeter op ->+ gezet en de motor stond aan.
 
Heb net de accu en de spanningsregelaar doorgemeten.
De accu zit boven de 14v en soms naar de 13 als ik gas geef.
Volgens het boekje moet hij tussen de 14 en 15 zitten dus dat is dan wel ok?

Ik snap niet hoe het met de spanningsregelaar werkt..
Dit staat in het wphb
[afbeelding]

De waardes zijn tussen de 500 en 600 maar soms met een piek (zeker als ik de pen van de multimeters er net heb opgezet) Als ik wacht blijven ze tussen de 500 en 600 met soms een klein piekje of terug naar 1...
Misschien hoort dat bij het meten of betekend dat dat de regelaar kaduuk is?

Ik had de multimeter op ->+ gezet en de motor stond aan.
ben je nou je regelaar aan het testen of aan het kijken ho snel je meter stuk gaat?
De tabel die je hierboven hebt geplaatsrt geeft aan hoe je de diodes van de gelijkrichter in de spanningsregelaar kan testen terwijl deze niet aangesloten is.
Je meet zo de drempelspanningen van de diode's.
Dit doe je met een multimeter met diode stand.
De waarde's die je dan afleest zijn spanningen in mVolt
tussen 400 en 700mvolt is ok.
 
Oh, oeps.... in de pagina erboven hadden ze het over het meten van de accu met een lopende motor.. ging er vanuit dat dit hier dan ook zo mee was.
Maar goed, dat betekend dus dat de spanningsregelaar ok is???



Waar moet ik het probleem dan zoeken, misschien toch in het knipperlicht??
 
Laatst bewerkt:
Laad eerst je accu op met een lader en meet dan de spanning van de accu.
Een goede accu geeft ongeveer 12.7 volt en als hij net van de lader komt toto 13,5 volt.
Zet daarna je verlichting aan en meet nogmaals de accuspanning.
Deze mag iets zaken maar niet onder ongeveer 12,4 volt.
Probeer de motor de starten en kijk hoever de spanning daalt tijdens het starten.
Onder 190.5 volt duid op een defecte accu.
Meet daarna als je motor loopt.
De spanning moet toenemen.
Vanaf 2000 toeren moet je tussen 13.8 en 14,5 volt meten met en zonder verlichting aan.
 
Hmm.. er zit echt een gloednieuwe accu in en die gaf rond de 14 volt aan met stationair lopen.
De spanning zakte idd toen in hem startte maar niet veel.
Denk dat die wel in orde is hoor..

Heel erg bedankt voor je hulp!
 
Hmm.. er zit echt een gloednieuwe accu in en die gaf rond de 14 volt aan met stationair lopen.
De spanning zakte idd toen in hem startte maar niet veel.
Denk dat die wel in orde is hoor..

Heel erg bedankt voor je hulp!
Als die accu goed is, waarom gaat je motor dan zo langzaam rond?
 
:?

wanner gaat de zekering er dan uit?
ik bedoel het zo: als je richting aangeeft naar links en de zekering knalt dat is het aannemelijk dat je daar iets niet goed hebt zitten en gaat hij er uit als je de lamp aan zet kan het daar in zitten.

maar ik begrijp dat je het knipperlicht er af hebt gehad? waarom was dit :? als je dingen verkeerd aansluit kan het zijn dat je een sluiting maakt bv.

en mijn advies is eerst weten wat je moet meten voor je gaat meten (weet wat je meet), je bent niet de eerste die een multimeter opblaast of wat sloopt door verkeerd te meten ;)


hoplelijk kom je er snel uit :Y :Y


GR NEMO
 
Klopt hoor, had wat voorzichtiger moeten zijn met meten.
De zekering knalt meteen als ik het contact aanzet.
In het wphb is niet duidelijk te vinden wat tussen de accu en het zekeringetje zit of wat na de zekering komt.
Als ik dat zou weten zou ik verder kunnen meten.. nu weet ik niet zo goed hoe ik verder moet eigenlijk

Edit: na verder googlewerk zit er volgens mij achterlicht, remlicht, knippers en de claxon op.
Morgen maar ff alle draden langs van deze onderdelen..
 
Laatst bewerkt:
Zit net te denken...
Kan ik alle knippers + achterlicht en claxon loshalen en 1 voor 1 terugmonteren tot de zekering knapt?
Dan zou ik weten waar er kortsluiting zit :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan