Reserve stand sensor ktm superduke of andere defect?

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Voor mijn circuitmoto wil ik de sensor van een superduke/690smc/... benzinetank gebruiken voor een reserve lampje.

Maar als ik wil testen blijf ik steeds 12V meten, ondergedompeld in benzine of niet is geen verschil?

Tevens ook getest op weerstand.

2.2Kohm, zelfde omstandigheden geen verschil.

Gaat om deze sensor.

107_4921.jpg


odq4.png


Sign in to your account

Symbool op het schema is toch een potentiometer?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
er zit zowie zo een vertrager in van paar minuten maar deze kan je weer direct uitzetten met knoppen op de teller dus die zal wel door de ecu geregeld worden.

het is een (warmte) sensor gekoeld door de benzine meet hem maar eens door, ff in de benzine hangen (uit) en te verwarmen ff de fohn erop (lampje aan)
 
Beste

Maar de sensor zou toch moeten opwarmen dan met de 12V aansluiting?

Bon ik heb even getest met een verbruiker (12v verlichting) maar geeft geen verschil.

Lijkt me nogal raar dat dit een warmte sensor is maar waard om te proberen.
 
Laatst bewerkt:
er zit zowie zo een vertrager in van paar minuten maar deze kan je weer direct uitzetten met knoppen op de teller dus die zal wel door de ecu geregeld worden.

het is een (warmte) sensor gekoeld door de benzine meet hem maar eens door, ff in de benzine hangen (uit) en te verwarmen ff de fohn erop (lampje aan)

Een weerstand getest:

In bakje benzine is het 1240 ohm

Met warme luchtblazer zakt de weerstand tot 640 ohm

Zonder luchtblazer (open lucht) stijgt dit weer tot 880 ohm (ongeveer).

Waarom blijft dan de spanning het zelfde als ik dit meet in het bakje naft en gewoon in de open lucht?

Moet ik nog eens meten met een verbruiker (gewoon lampje ipv 12v ledlamp)?

Heb eigenlijk zitten meten op onderstaande manier: batterij+=>sensor=>multimter=>-batterij. of batterij+=>sensor=Ledverlichting=>multimter=>-batterij.

Ledverlichting is 2W, stroomverbruik in die opstelling was 0.005A (verbruik sensor).
 
Laatst bewerkt:
Heb toch niet zitten testen met een andere verbruiker want zo zal ik de sensor overbelasten, ledverlichting brandde eigenlijk ook maar flauwer.

Ik Heb nog wat zitten testen met 3 verschillende grote van potjes in de veronderstelling dat het misschien een hele secure druksensor was, geen verschil te meten.

Daarna heb ik dat zwart plastieken kapje verwijdert en zo ziet de behuizing van de sensor eruit.

Behuizing is verbonden aan de massen en binnenin ziet iets wat verbonden is met de plus.

7oou.jpg


mkm8.jpg


Verschil tussen ontvetter en benzine is wel te meten.

Met benzine 1.32Kohm, ontvetter 1,25Kohm en open lucht is 1,20Kohm.

3x gemeten om zeker te zijn.

Toch temperatuur afhankelijk, lijkt dan wel een PTC weerstand te zijn?

Hoe kan dit nu goed werken in de winter in vergelijking met de zomer?

Iemand toevallige een kapotte liggen om die behuizing eens open te maken?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het iets met temperatuur te maken heeft.
de benzine in de tank word volgens mij net zo warm als de lucht in de tank.
Moet er een niveaumeter op of enkel een reservelampje?
Als het een lampje is kan je met een opamp een verschilversterker maken.
 
Symbool op het schema is toch een potentiometer?

Groeten,
Benjamin

nee symbool is variabele weerstand
Potmeter is een spoelsymbool met pijltje tegen het spoel aan met de punt....

en idd die is in dit geval warmteafhankelijk, en die 3 kleine gaatjes zitten er in om het effect van schommelend benzine niveau op te vangen/dempen
 
Laatst bewerkt:
Bedoeling is voor een reserve lampje.

Maar dit is toch een vrij onnauwkeurige manier om te meten (temperatuur verschil benzine en lucht in tank)?

Stroom met volle tank is 9mA, stroom wanneer de tank bijna leeg is (reserve) is 10mA?

Is het mogelijk om te kunnen schakelen aan de hand van de weerstand (om toch een iet of wat nauwkeurige opstelling te maken ipv een verschil van 1mA)?

kawa: je hebt gelijk, het is een variabele weerstand.

Denk dat de juiste benaming dan een thermistor is?
 
Laatst bewerkt:
het symbool in het schema klopt dan niet.
Waar zit dat temperatuurverschil dan wat hij moet meten?

het verschil tussen in de benzine zitten of niet dan veranderd de waarde

heb hem zelf ook zo gemeten destijds door in de benzine te hangen , of de fohn erop

zou ook nog kunnen dat de sensor verwarmt wordt door een bepaalde spanning en gekoeld door de benzine ,als de tank dan leeg zou zijn en niet meer kan koelen
minder weerstand en lampje aan
 
het verschil tussen in de benzine zitten of niet dan veranderd de waarde

heb hem zelf ook zo gemeten destijds door in de benzine te hangen , of de fohn erop

zou ook nog kunnen dat de sensor verwarmt wordt door een bepaalde spanning en gekoeld door de benzine ,als de tank dan leeg zou zijn en niet meer kan koelen
minder weerstand en lampje aan
Dat geloof ik eerder.
Ik me niet voorstellen dat de temperatuur van benzine veel anders is dan de lucht in de tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan