Poedercoaten

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Ik heb een vraag over het poedercoaten van een frame.
Het gaat om een oud Engels frame, van een BSA.
De achtervork zit met bussen en rubbers bevestigd,maar de as zit zo vast dat deze niet te demonteren is.
De vork is speling-vrij.
Nu is mijn vraag ,kan deze blijven zitten als ik het geheel laat poedercoaten?
Ruimte tussen de achtervork en het frame is minimaal ,en ik denk,als ik dit afkit voor nood dat er geen materiaal tijdens het stralen tussenkomt.
Omdat tijdens het coaten de temperatuur van belang is ,vraag iik me af of de rubbers er geen schade van hebben,daarom deze vraag aan mensen met ervaring op dit gebied,alvast hartelijk dank
Jos
 
Wat betreft de rubbers kan ik je geen antwoord op basis van ervaring geven. Weet wel dat het bakken van de coating ergens tussen de 110 en 160gr C gebeurd. Smeltpunt van synthetisch rubber begint ergens op de 160gr C afhankelijk van de samenstelling dacht ik.

Ik heb wel ervaring met afplakken en afkitten voor het stralen. Dit werd eraf gestraald waardoor er toch coating op die plek zat.
 
Demonteren, laten zitten kan vast wel maar is echt prutswerk. Nu is het moment om die as los te maken/rammen. Als het straks netjes is wil je die as er toch uithalen en dan beschadig je alles.
 
Heetstoken en nieuwe rubbers/bussen bestellen..
Anders een hydraulische pers?
nu maakt het niet uit of de lak verbrand/er een chip verf afknalt, straks wel..

Zonde om het nu niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de rubbers kan ik je geen antwoord op basis van ervaring geven. Weet wel dat het bakken van de coating ergens tussen de 110 en 160gr C gebeurd. Smeltpunt van synthetisch rubber begint ergens op de 160gr C afhankelijk van de samenstelling dacht ik.

Ik heb wel ervaring met afplakken en afkitten voor het stralen. Dit werd eraf gestraald waardoor er toch coating op die plek zat.


Coaten gebeurt hier op een 220 graden.
die rubbers ben je dan echt kwijt.
 
het is gewoon een rechte as die in bussen etc .in de achtervork zit.
full
 
Heb zelf ook een BSA laten poedercoaten,via mijn broer,extra goed vakwerk dus.
Alles moet uit elkaar,gaten worden dan afgedicht met bouten en /of speciale tape.
De boel gaat echt inelkaar gebakken worden,dus je zal de swingarm moeten demonteren,met warmte,kruipolie of een pers.Met geduld krijg je alles uitelkaar met haast verziek je de boel.
Je BSA kun je gelijk voorzien van nieuwe rubbers,lagers en een as.
 
Heb zelf ook een BSA laten poedercoaten,via mijn broer,extra goed vakwerk dus.
Alles moet uit elkaar,gaten worden dan afgedicht met bouten en /of speciale tape.
De boel gaat echt inelkaar gebakken worden,dus je zal de swingarm moeten demonteren,met warmte,kruipolie of een pers.Met geduld krijg je alles uitelkaar met haast verziek je de boel.
Je BSA kun je gelijk voorzien van nieuwe rubbers,lagers en een as.
ok,ik ga het toch weer proberen de zaak los te krijgen
 
Kan niet, ken niet :Y
Klopt je slaat het frame kapot.
Met heet stoken geprobeerd,het rubber verbrand,aansluitstuk aan het frame scheurt gewoon en vervormd,is geen probleem,is wel te herstellen,ik heb nu de vork eruit kunnen slijpen,door de ruimte die is ontstaan tijdens de vervorming aan het frame.
Nu ga ik probereren de as er met een pers uit te halen.
Wordt vervolgd.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan