Chroom en aluminium herstellen

Scirocco

Rookie
12 mei 2014
1
0
Goede avond motorliefhebbers!

Sinds kort hebben we hier een Honda Super Magna uit 1987 aangeschaft:

supermag.jpg


Prachtig ding en een heerlijk geluid! Helaas heeft die van ons zijn beste tijd gehad en glimt hij helaas niet zo als de Honda op de foto.

Het beste zichtbaar is het wel bij het motorblok, zoals op de foto hieronder:

2qla7ue.jpg


Dit soort vlekken zijn op meerdere plekken op de motor te vinden. Na behandelen met Brasso is een groot deel van de glans wel terug, maar de vlekken zijn echt moeilijk weg te krijgen.

Mijn vraag aan jullie; wat kan ik gebruiken om dit weer terug te kunnen krijgen naar z'n oorspronkelijke staat?

Alvast bedankt! :)
 
Zoals al aangegeven: dit is alu, afgedekt met een blanke laklaag. De pekel is deels door de laklaag heengevreten en veroorzaakt daaronder corrosie.
Als je dat echt weg wil hebben helpt geen enkel poetsmiddel, zelfs Belgom, niet. Je zult de lak er af moeten halen (afbijtmiddel of/en schuren), dan kun je de plekken er uit polijsten. Daarna kun je dan eventueel de zaak weer met blanke 2K lak spuiten.
Probleem is dan dat die lak zelden meer zo goed hecht als op fabrieksnieuw ("schoon") alu. Bovendien is dat best wel een arbeidsintensief (en prijzig als je het laat doen) klusje.
 
Laatst bewerkt:
Is voor dit soort zaken blanke/transparante poedercoat al eens genoemd?

Als je het deksel met soda of ander fijn straal middel straalt en dan blank poedercoat denk ik dat je voor een lange tijd weer helemaal goed zit.
 
Afbijt (goede zooi niet die van de Gamma)

Polijsten met borstel op boormachine (juiste pasta en borstels gebruiken)
Of op schuren/ polijsten met nat schuurpapier

Dan goed poetsen met Belgom of Peek Alu poets

Blanke lak kan, gaat het wel minder blinken en over twee jaar mag je opnieuw. Blank lak moet een zekere ruwte hebben om te kunnen hechten en blank alu gepolijst heeft dat niet. Dus binne korte tijd kan je opnieuw de cyclus herhalen.

Lijkt stiekum wat op het blok van mijn oude SuperMagna? Heb je een totaal fotoke?

Grtzz Dré
 
Terug
Bovenaan Onderaan