Dynamo Olie ?

Dark_Night

Rookie
12 mei 2014
9
0
Drodrecht
Goedenmiddag,

Ik ga binnenkort de dynamo vervangen van mijn 98 Fireblade SC33.
Nu heb ik de carter verwijdert waarbij olie mee kwam.
Nu ga ik binnenkort als hij binnen is de nieuwe dynamo plaatsen.
Maar mijn vraag is moet ik de olie die meegekomen is bij het verwijderen van de carter bijvullen ?
Of vul ik de olie gewoon normaal bij en pomp hij dit vanzelf door naar mijn carter om de dynamo te koelen ?

En als 2de als ik mijn olie wil verversen moet er als het goed is een aftap plug zitten aan de onderkant van mijn blok ?
En als ik dit los draai moet ik dan de schroef en ring vervangen of zijn deze gewoon weer herbruikbaar.

En dan als laatste toch nog een ander vraagje

Vloeibare pakking voor de carter deksel of gewoon de oude vervangen (karton)

Vriendelijke groet,

Beginnend motor monteur :D
Robert
 
1) Verloren olie bijvullen via olie vuldop, die wordt door het blok rondgepompt
2) Als je gaat verversen inderdaad onderop drain plug los draaien, koperring vervangen is het moosite. Bout zelf kun je gewoon terug plaatsen.
Let op, niet te vast draaien. Moet op moment (of op gevoel), slopen = redelijk wat ellende + lekkage .
3) Karton pakking is beter, als ie er niet netjes af is gekomen dus even een nieuwe kopen.

Succes
 
Laatst bewerkt:
De olie die vrijkwam is je motorolie.
Gewoon compleet je olie vervangen en je probleem is opgelost.
Volgens mij moet er bij jou vloeibare pakking worden gebruikt. Bij mijn blade is dat wel het geval maar kan zijn dat er voor de oudere een gewone pakking wordt gebruikt. Kun je even navragen bij de dealer of wphb.
 
De olie die vrijkwam is je motorolie.
Gewoon compleet je olie vervangen en je probleem is opgelost.
Volgens mij moet er bij jou vloeibare pakking worden gebruikt. Bij mijn blade is dat wel het geval maar kan zijn dat er voor de oudere een gewone pakking wordt gebruikt. Kun je even navragen bij de dealer of wphb.

nee, dynamo deksel heeft naar mijn weten een papieren pakking nodig. koppelingsdeksel mag met vloeibare pakking.

je had beter eerst kunnen aftappen, waarschijnlijk is het nu 1 grote bende geworden :+

Oude aftapbout gewoon weer terugdraaien + ring. niet te vast, anders ben je nog wel effe bezig.
 
Laatst bewerkt:
1) Verloren olie bijvullen via olie vuldop, die wordt door het blok rondgepompt
2) Als je gaat verversen inderdaad onderop drain plug los draaien, koperring vervangen is het moosite. Bout zelf kun je gewoon terug plaatsen.
Let op, niet te vast draaien. Moet op moment (of op gevoel), slopen = redelijk wat ellende + lekkage .
3) Karton pakking is beter, als ie er niet netjes af is gekomen dus even een nieuwe kopen.

Succes

aluminium ring gebruiken, nieuw!
 
Goedenmiddag,

...
Vriendelijke groet,

Beginnend motor monteur :D
Robert
Dan is het vaak handig om er een werkplaatshandboek (wphb) bij te hebben. Staat alles stap voor stap en (vind ik) duidelijk in.

Pas geleden dynamodeksel van mijn Hornet 900 (fireblade blok SC33) vervangen met papieren pakking en wat vloeibare pakking op paar kritische plaatsen (staat ook in wphb).
Overigens gewoon de motor op zijn kant gelegd en zodoende geen olie verloren en dus niet bij hoeven vullen.
 
Als je de motor een beetje schuin tegen de muur zet komt er nauwelijks olie uit en hoef je niets bij te vullen. Deksel los, oude stator er uit, nieuwe er in, nieuwe papieren pakking er tussen en voila.
 
Als eerste wil ik een ieder bedanken voor hun input.
Eindelijk een forum waar ik niet word afgezeiken op mijn vragen.

Hoop nuttige en leuke reacties.
En idd mijn kelder was idd een bende haha als er na het los maken van het deksel ongeveer 3 liter olie uit kom.
Weer wat geleerd voor de volgende keer.

Bedankt allemaal mijn vragen zijn beandwoord.

Gr robert
 
En idd mijn kelder was idd een bende haha als er na het los maken van het deksel ongeveer 3 liter olie uit kom.
Weer wat geleerd voor de volgende keer.
Gr robert

graag gedaan :)
je had hem zeker op de jiffy staan?
tip: ff een handdoek om je stuur binden, en hem de andere kant op tegen een muur laten leunen, dan loopt er geen olie uit.
mocht je een keer je koppelingsdeksel willen loshalen, kan je hem gewoon op de jiffy laten staan, er zal dan niks uit lopen. zit dan namelijk allemaal in je carterpan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan