Straatmotor aanpassen aan Circuit: wat is wijsheid?

RinusKachelglans

Die hard MF'er
24 apr 2009
560
0
Amsterdam
Ben bezig om een straat R1 uit 99 circuitklaar te maken en ben enigszins aan het inventariseren wat ik allemaal zou moeten aanpassen om echt een beetje rondetijden te kunnen rijden, zonder mn banden op te vreten!

Nu ben ik een beetje aan het kijken naar Wilbers veren voor de voorvork en eventueel een Hyperpro achterveer, maar misschien zeggen jullie wel dat het vervangen van deze onderdelen niet noodzakelijk is, of althans niet echt bijdraagt aan de rijkwaliteiten (omdat die vent die er op zit moet kunnen rijden). Anderen zweren bij het vervangen van de gehele voorvork, maar dat zit er helaas niet..

Ook zaken als remschijven en -blokjes eventueel aanpassen, of volstaan de standaard schijven? Denk niet dat die krengen zoooooo heet worden maar wie weet brand je dan in no time door je schijf of blok heen. Heb in principe de motor redelijk standaard nog, afgezien van stalen remleidingen voor.

Help deze leek de zomer door op een circuitwaardige R1! :)

p.s.: mochten mensen nog onderdelen hebben liggen, do let me know!
 
Ben bezig om een straat R1 uit 99 circuitklaar te maken en ben enigszins aan het inventariseren wat ik allemaal zou moeten aanpassen om echt een beetje rondetijden te kunnen rijden, zonder mn banden op te vreten!

Nu ben ik een beetje aan het kijken naar Wilbers veren voor de voorvork en eventueel een Hyperpro achterveer, maar misschien zeggen jullie wel dat het vervangen van deze onderdelen niet noodzakelijk is, of althans niet echt bijdraagt aan de rijkwaliteiten (omdat die vent die er op zit moet kunnen rijden). Anderen zweren bij het vervangen van de gehele voorvork, maar dat zit er helaas niet..

Ook zaken als remschijven en -blokjes eventueel aanpassen, of volstaan de standaard schijven? Denk niet dat die krengen zoooooo heet worden maar wie weet brand je dan in no time door je schijf of blok heen. Heb in principe de motor redelijk standaard nog, afgezien van stalen remleidingen voor.


Help deze leek de zomer door op een circuitwaardige R1! :)

p.s.: mochten mensen nog onderdelen hebben liggen, do let me know!
Ik denk dat je met een set stalen remleidingen en een setje goeie remblokken en een set goeie gebruikte super corsa,s al een heel end komt. En dan maar veel circuit dagen rijden bij msl of racecracks daar leer je het meest.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de voorvork laten servicen,geen beunhaas aub!!!!
Stalen remleidinkies, met uiteraard nieuwe remolie
Setje lekkere raceremblokkem,kosten ook nie de hele wereld
En een goed setje banden
GR jur
 
Als je echt serieus hard wil gaan rijden, zou ik alle schokdempers even laten schoonmaken en opnieuw laten vullen met verse olie en mogelijk nieuwe keerringen. Bij een motor uit 1999 zou ik de achterschokker niet meer zomaar vertrouwen.

Maar als je nog niet zo hard gaat, kan dat best ook nog wel even wachten. Heb je al op het circuit gereden? Zo niet, dan gaat het nog niet zo hard dat je er al door in de problemen kan komen.

Liever geld steken in het reviseren van de achterschokdemper dan in andere veren voor de voorschokkers. Maar tja, beter is natuurlijk om de achterschokker te vervangen door een goede nieuwe.

Betere remmen zorgt er alleen maar voor dat je minder pijn in je arm krijgt. Met standaard blokken kun je ook heel hard remmen. Alleen moet je harder knijpen (of eerder remmen). Maar geloof me: dat merk je pas wanneer je na een sessie afstapt en denkt: "waarom heb ik toch zo'n pijn in mijn rechter onderarm?" :P

Het is sowieso een goed idee om even je remvloeistof te vervangen. En zorg dat je remmen goed ontlucht zijn.

Als je nog niet zo hard gaat kun je ook prima met straatbanden op het circuit. Maar ze moeten wel goed zijn en geen scheurtjes vertonen. En zorg dat je ze goed warm rijdt voordat je hard gaat. Gewoon de eerste 2 rondjes niet meteen hard willen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn 1996-er Fireblade andere veren in de voorschokdempers geplaatst, en een volledig nieuwe achterschokdemper gekocht. En ik heb daar absoluut geen spijt van. Maar ik was wel 750 euro lichter.

De standaard achterschokdemper van een R1 doet het echter ook wel goed. Maar alleen als 'ie dus niet lek is en netjes schone olie heeft.
 
Vering spul dat onder mijn Fireblade gegaan is. Voor de rest is hij compleet standaard.

Oh, ik heb er wel een fiberglas circuitkuip onder gezet. Ten eerste zat er al geen kuipwerk op mijn Fireblade meer, en ten tweede is fiberglas makkelijk te repareren. ;)

full

full
 
Laatst bewerkt:
ligt inderdaad aan je huidige niveau. Alle overbodige rommel eraf halen is zowiezo niet verkeerd. Verder zou ik gewoon wat circuit dagen boeken, je merkt dan snel welke onderdelen aangepakt moeten worden. Als de veren goed zijn voor jouw gewicht is het bijvoorbeeld onzin deze te vervangen, maar misschien dat de demping wel werk nodig heeft... er zijn hier vast mensen met wat ervaring met de R1 :)
 
Lekker mee gaan rijden, zorgen dat hij goed in orde is.
Misschien eens wat in vering afstelling/onderhoud investeren.
Misschien stalen remleidingen, goede remblokjes.

Als je dan na dit jaar helemaal circuit gek bent geworden koop je lekker een wat recentere motor die zonder veranderingen al beter is dan deze R1.
Tegen die tijd zou je ook eens kunnen nadenken of je wel een 1000 wil/nodig hebt als beginner op het circuit. Maar dat merk je vanzelf als je een paar keer op het circuit gereden hebt, misschien vind je het geweldig.
 
Als je nog geen uitgebreide circuitervaring hebt, dan zou ik het budget vooral gebruiken om circuitdagen te boeken. Voorwaarde is uiteraard dat de motor zelf wel in orde is, dus geen lekkages etc. :)

De volgende investering zou dan een setje geschikte banden (bijv. een setje Supercorsa's) en goede remblokken zijn. Het remwerk van de '99 R1 is standaard al best goed. Voeg hier een paar gesinterde remblokken aan toe; gelijk even de remvloeistof vervangen. Stalen remleidingen heb je al zie ik.
Daarna kan je de vering laten servicen. Als die sinds '99 geen liefde meer heeft gehad, dan zou ik zeker de vorkolie laten vervangen. Dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Daarna de demping goed laten afstellen. De standaard vering van deze R1 is wel wat zacht, maar zou ik niet gelijk laten vervangen. Dat kan je later alsnog doen (als je hier budget voor hebt :) ).

Overbodige meuk (o.a. verlichting) kan eraf.
Stuurdemper is geen overbodige luxe :)
 
Sowheee, dank voor de berichten boys!

Gaan we sowieso even de voorvork reviseren en wellicht andere veren erin gooien, dat kan ik gelukkig zelf nog :)

Ik rijd nu groep 2, beetje tegen de tijden van groep 3 aan bij MSL, ga binnenkort bij de mannen van MAC rijden. Blokjes zal ik zeker ff vervangen, evenals de banden met Supercorsa's, die krijg ik hopelijk volgende week binnen. De voorband die er nog op zat toen ik hem kocht MET DOT 3003. ga ik nu soep van koken.

Wat zijn de tips voor het afstellen van de achterveer, want ik hoor dat je daar het meeste gelazer mee hebt.

Iig vast ontzettend bedankt voor de tips tot zover allen!
 
Dot 3003 is inderdaad een museumstuk. Is wellicht nog geschikt voor op de bandenstapel :+
Voor wat betreft de achterveer: wat ik me hiervan herinner moest de veervoorspanning behoorlijk zwaarder, anders heb je onvoldoende negatieve veerweg.
 
Ben bezig om een straat R1 uit 99 circuitklaar te maken en ben enigszins aan het inventariseren wat ik allemaal zou moeten aanpassen om echt een beetje rondetijden te kunnen rijden, zonder mn banden op te vreten!

Zoals je onder al aangeeft, Wilbers/HK suspension Schokdemper is een goed idee.Ze hebben ook een cartridgeset voor dat model R1 van ik meen 350 euro.

zal best een 750 euro bij elkaar worden maar dat verdien je terug met 3 bandensets die je minder verslijt.

Nu ben ik een beetje aan het kijken naar Wilbers veren voor de voorvork en eventueel een Hyperpro achterveer, maar misschien zeggen jullie wel dat het vervangen van deze onderdelen niet noodzakelijk is, of althans niet echt bijdraagt aan de rijkwaliteiten (omdat die vent die er op zit moet kunnen rijden). Anderen zweren bij het vervangen van de gehele voorvork, maar dat zit er helaas niet..

Ook zaken als remschijven en -blokjes eventueel aanpassen, of volstaan de standaard schijven? Denk niet dat die krengen zoooooo heet worden maar wie weet brand je dan in no time door je schijf of blok heen. Heb in principe de motor redelijk standaard nog, afgezien van stalen remleidingen voor.

Voor de rest kijken hoe het spul zich houd en voelen wat het doet.Remblokslijtage goed bijhouden en remklauwen goed gangbaar houden.

Help deze leek de zomer door op een circuitwaardige R1! :)

p.s.: mochten mensen nog onderdelen hebben liggen, do let me know!

succes en veel plezier.
Het is heel leuk kan ik uit ervaring vertellen.
Ook zonder aanpassingen :


croixr1.jpg
 
Liever geld steken in het reviseren van de achterschokdemper dan in andere veren voor de voorschokkers. Maar tja, beter is natuurlijk om de achterschokker te vervangen door een goede nieuwe.
Lastig om zo te stellen als je de motor van vijftien jaar oud niet kent. :)
Ik ben onderuit gegaan met een tankslapper, hard remmen voor een hele grote langzame groep (tracktraining in de weg rijden :X ) die ineens na een heuvel voor mij zaten +hobbeltje.

Achteraf bleken de WP voorvorkveren totaal versleten en sloeg de motor ineens door tot onderin. :)
 
In Principe zou je met een standaard R1 zo t circuit op kunnen als de motor in goede conditie is. Daar is hij min of meer voor bedoeld. (maar met alle bovenstaande adviezen ben ik t eens, die schelen je weer 1 a 2 dagen klungelen) En daarna kom je er vanzelf wel achter wat jij het liefste zou willen aanpassen, en alles naar je budget uiteraard.

Er is maar 1 ding wat je absoluut MOET aanpassen als je t circuit opgaat, en dat is je bandenspanning. Die moet omlaag in vergelijk met straat-setting. Maar ik zie dat je al een dag gereden hebt dus zal je daar ondertussen al wel achter zijn. Bandenspanning advies kun je vaak vinden op de site van de fabriekant, best interessant. :Y
 
ik ben een noob als het gaat om motorfiets preparatie en afstelling maar ik vind het wel interessante materie omdat ik eerder enkele rally-auto's mee heb opgebouwd.
ik vond de video-tutorials van onthethrottle.tv op Youtube erg interessant.
Dan leer je o.a. over
'stiction' en hoe het tegen te gaan,
afstelling van balhoofd,
frame geometry,
afstelling van 'sag' (veer preload),
afstelling 'compression' en 'rebound' (demping)
over band compounds en bandenspanning
en het effect van dat alles op bandslijtage.
Ik vond het soms zeer leerzaam.

Verder zou ik bij de preparatie van de motorfiets iets doen dat ook heel vaak bij race/rally auto's wordt gedaan:
rijden met alleen gedistileerd water in het koelsysteem. (in de winterstalling dan wel even aftappen!)
Reden: koelvloeistof bevat glycol en als dat (bijv. na een valpartij) op de baan lekt veroorzaak je daarmee een gevaarlijk gladde plek op de baan. Als iedereen gewoon water gebruikt als koelmiddel loopt iedereen minder slipgevaar.
Persoonlijk zou ik ook val/glij bescherming op de zijkant van de motorfiets aan brengen.
Een speedshifter (die de ontsteking even kort onderbreekt tijdens het opschakelen) is ook super handig voor snel trefzeker opschakelen. Het ontlast je koppelingshand en je koppelingsplaten.
Sommige racers zweren ook bij het omdraaien van het schakelmechanisme waardoor je als volgt OPschakelt: 1 omhoog, de rest naar beneden. (motoGP rijders gebruiken het vaak) Ik kan me er wel iets bij voorstellen als je de motor helemaal plat naar links in de bocht hebt liggen, dat je dan liever geen voet onder je schakel pedaal wil hebben als je moet opschakelen... bovendien kan je de bodemvrijheid verder benutten omdat je minder snel je voet aan de grond hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan