Quick en dirty voorvorkkeering vervangen

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.294
1.100
Twente
afgelopen augustus heb ik beide voorvorkkeerringen vervangen, helemaal volgens het boekje de gele voorvork uit elkaar, alles schoongemaakt, nieuwe ringen, olie etc.

afgelopen week rij ik iets te lomp door een kuil met mijn cb-1 en m'n voorvork zei BAM. ik dacht dat het goed ging, maar bij de volgende rit zat de rechter voorpoot onder de olie. mooi balen. nu wil ik dus zo simpel mogelijk de keerring vervangen, want ik heb nu niet de mooie sleutel voorziening die ik toen had, bovendien kostte me het bijna een volle dag en wil ik het liefst die onderste inbus niet weer loshalen. dat vind ik een beetje tricky.

wie kan me helpen met een relatief simpele manier alleen de keerring vervangen en de olie bijvullen?
 
Tis zoiezo raar dat fabrikanten de bandenspanning in het boekje zetten. Zij weten niet wat voor band je er op gooit, en hoe sportief je rijdt, hoe zwaar je bent, met bagage en/of bijrijder...
Je kan een indicatie geven en daar dan bepaalde waardes bij zetten, alleen dat zie ik nooit staan. (behalve bij vering afstellen dan)
 
De info komt uit dit bestand wat ik gelukkig tegenkwam toen ik zocht naar haast onvindbare afstelgegevens voor mijn importfiets (vfr400R).

Over de bandenspanning: Dit is de aanbevolen bandenspanning voor de banden waarmee de motor uit de fabriek kwam rollen. Op cmsnl.com zie je dat je gewoon "originele"banden (tire assy) kunt bestellen (BS en DUN = Bridgestone en Dunlop). Deze heeft Honda destijds gebruikt, en ze hebben ook een Honda onderdeelnummer (en Honda prijskaartje).

EDIT: Op de website van de bandenfabrikant staan vaak de bandenspanning waarmee het huidige model band (dik 20 jaar verder) goed mee uit de voeten moet kunnen. Wederom: aan te passen naar gebruik/gewicht van de bestuurder.
 
Laatst bewerkt:
: ik heb alles in elkaar gezet, met 95mm luchtkamer volgens het wphb en hij doet het goed, vanmiddag meteen maar FF een volle tank leeggereden en niet ingehouden bij de drempels. De keerring houdt zich goed en de voorvork werkt weer naar behoren.

Quick+dirty vervangen VS. nay-sayers: 1-0

Nu nog een keert langs hyperpro voor de achtervering
 
Laatst bewerkt:
: ik heb alles in elkaar gezet, met 95mm luchtkamer volgens het wphb en hij doet het goed, vanmiddag meteen maar FF een volle tank leeggereden en niet ingehouden bij de drempels. De keerring houdt zich goed en de voorvork werkt weer naar behoren.

Quick+dirty vervangen VS. nay-sayers: 1-0

Nu nog een keert langs hyperpro voor de achtervering
Dat Honda zo'n kleine luchtkamer op geeft is omdat anders de veer te slap is.
Met de kleine luchtkamer krijg je veel meer druk in de poot wanneer deze ver in veert.
Omdat de veer te slap is gebeurt dat vaak, met het risico dat je de keerringen eruit blaast.
Als je vervangingsveren gaat plaatsen krijg je het advies om een luchtkamer aan te houden van 140mm. de vering word dan opgevangen door de veren zelf.
Hierdoor blijft de vering meer lineair en daardoor beter de demping volgen.
95mm is extreem weinig, gemiddeld is het ongeveer 125mm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een keer nieuwe voorveren plaatsen is misschien geen gek idee, maar ik vind het zone om te veel te investeren in het oude beestje, bovendien is de achtervering de echte zwakke plek, die moet sowieso eerst. Voorlopig maar even niet meer door diepte kuilen rijden.
 
Ik heb vorige maand mijn achterdemper (moeten) laten reviseren bij HK Suspension. Ongelooflijk wat een beetje aandacht en verse vloeistof kunnen betekenen voor een vijfentwintig jaar oud beestje.

Allicht kun je onderhandelen of ze voorveren tegen een gereduceerd tarief willen leveren, i.c.m. een servicebeurt van je achterschokdemper.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je probleem. Ik heb zelf dik 300 euro betaald, terwijl de hele machine nog geen 600 euro kostte. Desalniettemin ben ik erg tevreden met het resultaat, en is het dus niet per definitie weggegooid geld.

Normaal kost revisie daar €185, plus nog wat verzendkosten heen en weer. Mij kostte het meer omdat de hydraulische preload ook is gerepareerd (heb jij geloof ik niet), en er is een andere veer geplaatst (omdat wij dikke europeanen toch erg ver doorzakken op zo'n 400 cc-tje).

Schokbreker uitbouwen, schoonborstelen (wel zo netjes) en in een doos mikken en opsturen. Paar dagen later ploft hij weer op de mat inc. factuur.
 
Laatst bewerkt:
Update: maandag lag er een brief in de bus van de gemeente dat ze de aansprakelijkheid erkennen, ik krijg mooi honderd euro vergoed!

Volgens Hyperpro moet ik nieuwe voorveren en een nieuwe achterveer om de huidige demper. Dat grapje zal mij ruim 250 euro gaan kosten aan onderdelen en dat vind ik het niet waard voor deze motor. Op mijn eerste circuitdag op Zandvoort heb ik er bovendien geen last gehad van de vering aangezien het asfalt daar mooi strak is en je dus geen onrust tijdens de bochten hebt te verwerken waar je wel eens last van hebt op de openbare weg. Dus ik laat het voor wat het is, met 95 mm luchtkamer.

Eind goed al goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan