Lunasee side lights

Darkpluisje

Die hard MF'er
6 apr 2014
681
0
Breda
Bij het zoeken naar nieuwe rimstriping voor mijn RF kwam ik langs de naam Lunasee side lights via deze pagina:

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/actieve-verlichting-op-motorfietsen-mag-dat-wel

Nu ben ik normaal helemaal niet voor flashy dingen op je motor maar deze striping heeft nog wel wat en ik zie zeker een voordeel qua zichtbaarheid zonder dat je te afleidend bent voor andere weggebruikers.

Het artikel komt achter uit begin 2013 en er word hoopvol gesproken over de legaliteit ervan maar helaas is er verder niets meer over te vinden. Omdat het geen actieve verlichting is (het is glow in de dark dus alleen reflectie) en de ledjes UV zijn en dus niet zichtbaar is het eigenlijk een soort van maas in de wet. Er zijn sparta fietsen die hier gewoon legaal mee verkocht zijn dus dat het heel erg verboden is kan ik me niet voorstellen.

Iemand enig idee hoe dit inmiddels zit, of zijn er mensen die hier mee rijden? Zo ja, ooit aangepakt en een boette voor gekregen of viel het allemaal mee?

De Pro set met 12 1-watts ledjes kost $160, de losse tape is te bestellen voor $25. Voor die overige $135 ga ik zelf wel aan de slag met een zwik ledjes en wat solderen, voor die prijs vind ik het wel een grappig projectje om te proberen :)
 
Grappig idee.
Maar is het echt functioneel? Er is voor een paar Euro refelcterende rimstriping te koop in verschillende kleuren. (dus ook zwarte die je op een zwarte velg pas ziet als er in het donker op geschenen wordt, handig als je rimstriping lelijk vindt)

De meeste voertuigen hebben verlichting aan de voorkant dus val je met refelcterende striping ook wel op.

Het wordt ook steeds gekker. De nieuwste Volvo's hebben dagrijverlichting (mistlichten), contourverlichting en stadslicht aan aan de voorkant aan staan onder het mom van veiligheid. Dus alle verlichting staat aan behalve dimlicht waar de rest het mee moet doen...

Wat zal het volgende zijn? Zwaailampjes of stroboscoopjes om op te vallen?
 
Ja het schijnt echt functioneel te zijn (hoewel het natuurlijk ook een beke show is maarja dat zorgt wel dat mensen op je letten) en omdat je meerdere reference punten hebt aan de voorkant (behalve 1 koplamp dus ook die rims) schijnt je snelheid beter in te schatten te zijn door automobilisten. Het voordeel is dat ze niet alleen oplichten als er op geschenen word maar doordat ze zelf worden belicht door uv ledjes de motor ook al opvalt als je nog buiten de lichtbundel van een auto verschijnt.
Wat je ook vaak hoort is dat automobilisten een motor snel over het hoofd zien omdat ze opzoek zijn naar andere auto's en dus op die vorm letten ipv op motoren, doordat dit een beetje opvallend doorbreek je dat omdat het mensen opvalt.

Alles om die blikkers een beetje attent te maken op onze aanwezigheid he :P
 
Het enige dat ik zo kan vinden is dat ze het zouden laten vallen onder ''showlights'' waarbij de boete 65 euro is en hoger uit kan vallen naar gelang de verlichting (waarbij ze extra streng zijn bij het voeren van blauw licht). Dit komt echter uit 2005 dus je zal nu wel spreken van een euro of 100 gok ik :P

Maar dan zou je nog wel een leuke discussie met oom agent aan kunnen gaan dat de lampjes UV zijn (als je 380nm leds neemt) en dus niet zichtbaar en het licht van de striping is slechts een reflectie, geen direct licht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan