zelf krachtstroom / 3 fasen aanleggen..: 1 dag werk

25 sep 2003
199
1
Eindhoven
Heren, in de afgelopen weken heb ik krachtstroom (3 fasen) aangelegd in m’n schuur. Aangezien informatie versnipperd is te vinden op het internet dacht ik eea op een rij te zetten inclusief de kosten. Voor de goede orde: ik ben geen elektricien, maar heb voldoende verstand om het degelijk geregeld te krijgen.

Eerst maar eens oriënteren. Wat is krachtstroom? In Jip en Janneke taal: drie keer 230V.. Kijk hiervoor naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasedraad#Fasedraad en http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning.

Daarna maar eens gekeken wat ik hiervoor nodig heb. Wederom blij met de buurman.. :} hij heeft eenzelfde bouwjaar woning en een tijdje terug 3 fasen naar z’n schuur getrokken. Even bij hem in de meterkast gekeken en de type onderdelen genoteerd:

1. Hager SB440 – hoofdschakelaar 40A
2. Hager CFA440G – aardlekschakelaar 40A 0,3A (let op: dus niet 0,03A)
3. Hager MCN620E – automaat trage karakteristiek 20A

Vervolgens even surfen en de onderdelen besteld. Uiteraard ook gelijk de volgende onderdelen meegenomen:
1. Lege kast van Hager voor acht modules (blok aardlekschakelaar (4) en automaat 20A (4))
2. YMVK grondkabel 4 aderig 4mm2 (zegge: vier kwadraat). Een grondkabel heeft een aparte aardedraad in de mantel zitten.
3. Rubber kabel 5 aderig 4mm2
4. Stekker en Stopcontact 32A

Overigens had ik de rubberen kabel nodig om aan de machine te knopen die op 3 fasen draait. Aan deze rubberen kabel zet ik dan de 3 fasen stekker.

Onderstaande onderdelen besteld bij elektroprijsbreker.nl: (excl btw)

Foto-7XVRLEM7-D.jpg


Onderstaande onderdelen bij klusspullen.nl: (incl btw)

Foto-IWNAQTRI-D.jpg


Vervolgens heb ik bij een lokale elektrowinkel het volgende gehaald (circa 8 euro):
- Aardedraad 6mm2 voor in de meterkast circa 2m
- Bruine draad 6mm2 circa 2m
- Blauwe draad 6mm2 circa 2m
- Adereindhulzen voor aardedraad grondkabel

Gezamenlijk dus ongeveer 310 euro excl btw.

Ok, de spullen zijn binnen en hieronder de bestaande situatie:

Foto-KXVZD7XN-D.jpg



Eerst maar eens de grondkabel onder de oprit door getrokken. Betekent tegels eruit, geul graven en een gat boren vanuit de meterkast naar buiten. Helaas heb ik geen bestaande pijp waar het doorheen kan. Overigens heb ik hier een betonboor 20mm diameter, circa 430mm lang voor gebruikt. Kabel van buiten naar binnen. Zorgen voor genoeg lengte om de boel netjes weg te kunnen werken. Kabel in de geul, schuin een gat boren vanuit de garage naar buiten en de rest van de kabel erin. Ik heb nog een lus in de grond gelegd voor wat lengte indien nodig. Wel heb ik gezorgd voor tussenruimte, dus niet de lus strak tegen elkaar in de grond gelegd.

Foto-TWWF7B4F-D.jpg


Vervolgens het lege kastje van Hager gevuld met de nieuwe aardlekschakelaar en de automaat. Begonnen om de aardlekschakelaar te verbinden met de automaat. Er moeten drie bruine en één blauwe draad worden gebruikt. Begonnen met een bruine aan de linkerkant van de aardlek naar de linkerkant van de automaat (L1), vervolgens de tweede en de derde bruine draad (L2 en L3). Ten slotte van de rechterkant van de aardlek naar de rechterkant van de automaat de blauwe draad, ofwel de nul. Het kastje heb ik vervolgens in de meterkast geplaatst.

Nu de grondkabel hierop aangesloten. Zoals aangegeven is dit vier aderig, namelijk een bruine (L1), zwarte (L2), grijze (L3) en blauwe draad (Nul). Deze vier draden komen bovenop de automaat (MCN620E) te zitten. Bruin links, zwart op de tweede aansluiting, dan grijs en blauw uiterst rechts. De aardedraad zit in de mantel en komt vrij als de buitenkant van de kabel wordt verwijderd. Aardeeindhuls erop, krimpkous eromheen en aansluiten op een kroonsteen. Dit weer op een “normale” 6mm2 aardedraad en naar het blokje waar aardedraden op samenkomen.

Vervolgens in de schuur zo’n rode 3 fasen stopcontact op de muur gemonteerd. Wel weer even opletten dat de bruine/zwarte/grijze/blauwe draden in die volgorde worden gemonteerd. Staat duidelijk op de aansluitpunten, zie foto.

Foto-NYBJG3JO-D.jpg


Foto-AU37QVWO-D.jpg


Foto-TRE3MJQI-D.jpg


Alles was voorbereid en wachten totdat de monteur van het energiebedrijf er twee hoofdschakelaars naast komt zetten. Let wel, hiermee bedoel ik de schakelaars die in het verzegelde kastje zitten, dus niet de hoofdschakelaar waar ik zelf bij kan. Overigens moest ik dit nog vervangen. Tot op dit moment zat er nog een 1 fase hoofdschakelaar, zie foto bovenaan.

Ok, uurtje voordat de energieman voor de deur staat de 1 fase hoofdschakelaar eruit gehaald. Betaande rijtje automaten en aardlek opschuiven en 3 fase hoofdschakelaar ertussen gezet. De bestaande draden weer netjes terug, dus 1 bruine en 1 blauwe aan de onderkant (vanaf hoofdschakelaar energiebedrijf) en daarboven ook de bruine en blauwe draden terug. Hier zitten er meerdere op, zoals je bovenaan op de foto kunt zien.

Foto-I8GLHEEG-D.jpg


Vervolgens vanuit het nieuwe kastje van de bovenkant van de aardlekschakelaar weer drie bruine en een blauwe draad (6mm2) doorgetrokken naar de nieuwe hoofdschakelaar. Voor wat betreft het aansluiten op de hoofdschakelaar heb ik deze er weer van links naar rechts (bovenaan) bij gestopt. Het extra kastje ziet er dan zo uit, rechts de aardlek die rechts de andere zekeringkast ingaat naar de hoofdschakelaar. Links de automaat met daarop gemonteerd de grondkabel:

Foto-UCMBSWAL-D.jpg



Vervolgens is de energieman een uurtje bezig geweest om er twee hoofdschakelaars bij te zetten. In het verzegelde kastje, laten we maar zeggen. Hij heeft dit weer doorgetrokken naar de onderkant van “mijn” hoofdschakelaar (SB440) en klaar is klara.

Onder de streep heeft het me ongeveer een dag werk gekost, circa 500 euro aan onkosten en daarmee 3 x 25A geregeld. Betekent overigens dat er geen aanvullende kosten zijn. Indien je richting 3x 35A gaat betaal je al snel 50 euro per maand meer.

Wellicht dat jullie iets met dit verhaal kunnen.
Groet!
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar ik zou hem zo echt afkeuren. Het is een afgaande groep welke hoort op de rail van de verdeelkast en niet op de HAR (hoofd aard rail). Waar in de NEN1010 of NPR staat dat die aarde draad eerst niet goed zat?

Wat ik bedoel met selectiviteit is inmiddels al uitgelegd. Aardlekschakelaars van 300mA gebruik je inderdaad bij toestellen welke zelf al een kleine lekstroom kunnen hebben.

Hoe, of en wanneer je aardlekschakelaars moet toepassen is afhankelijk van welke norm geldig was ten tijde van aanleg (uitgaande van een kleine aanpassing in de installatie).

Momenteel stelt de NEN1010:2007 dat alle wandcontactdozen voor algemeen gebruik moeten zijn beveiligd met een aardlekschakelaar van 0,03A (30mA). Wandcontactdozen voor een specifiek doel (wasmachine, wasdroger, lasapparaat) hoeven niet meer achter aardlek mits de goede aardverspreidingsweerstand gehaald kan worden.
 
De installatie laten controleren door een deskundige. Blijkt prima aangesloten met de kanttekening van een 20A automaat C-kar op basis van 3x25A hoofdzekering. Tweede puntje is de 32A wcd. Verder had ik de aardedraad eerst goed zitten :( Zoals het nu loopt is het niet cfm NEN1010. Op zich niet onveilig, dus laat ik het voorlopig zitten. Ook nog de kabel in een slagvaste pijp laten lopen. Ben er content mee. M'n freesbank loopt fantastisch.
groet!
 
Ksst OMA!

Gents, een krachtstroom vraagje. Ik wil graag krachtstroom in mijn schuur. Wat moet er allemaal aan mijn meterkast veranderd worden voor de energieleverancier de meter zelf komt veranderen?

Ik heb het topic doorgelezen, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik heb iniedergeval al wel krachtstroom tot aan de meterkast, dus er hoeft niet gegraven te worden.

Mijn meterkast:

[afbeelding]
Ik hoop dat het er van binnen netter uit ziet dan van buiten '(
 
HAHAHAHHAAH ik zal maar geen foto plaatsen van mijn meterkast...
Jaren geleden ooit tegen de leverancier gezegd dat ik electrisch ging koken, en kwamen mooi een perilex aansluiting in de keuken aansluiten zonder kosten......!!!!!
toen ze weg waren de kookplaat weer in de schuur geflikkert, en de draaistroom aansluiting doorgetrokken naar de schuur, garage en andere garage...wel allemaal netjes met vmvkas, maar ik heb dus overal perilex zitten, ook in de meterkast..
Ik heb dus ook nog geen aardlek, gewoon een lekker ouderwetse draaimeter, en 6 stoppen/smeltveiligheden ( die er dus regelmatig uitvliegen als in 2 verschillende garages te veel vermogen wordt gevraagd)
Inmiddels op 380:
Tig
compressor
hydrauliek unit
kolomboor
draaibank
2 takels/lieren
polijstbak
 
Nummer van de brandweer in de buurt?

:+


A'dam heeft wel degelijk 2x110 en je meet tussen de 2 fasen 220 .......

Ben ik helemaal zelfstandig achtergekomen, tijdens mijn stage ( tig jaar geleden... ) _O-

B|

Was er net aan gewent geraakt dat je de nul gewoon kunt aanraken...... Soms in A'dam dus niet.... :')
 
Ksst OMA!

Gents, een krachtstroom vraagje. Ik wil graag krachtstroom in mijn schuur. Wat moet er allemaal aan mijn meterkast veranderd worden voor de energieleverancier de meter zelf komt veranderen?

Ik heb het topic doorgelezen, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik heb iniedergeval al wel krachtstroom tot aan de meterkast, dus er hoeft niet gegraven te worden.

Mijn meterkast:

[afbeelding]

Klopt het dat ik eigenlijk gewoon exact hetzelfde als Brutus moet hebben? Dus:

1. Hager SB440 – hoofdschakelaar 40A
2. Hager CFA440G – aardlekschakelaar 40A 0,3A (let op: dus niet 0,03A)
3. Hager MCN620E – automaat trage karakteristiek 20A.
 
Klopt het dat ik eigenlijk gewoon exact hetzelfde als Brutus moet hebben? Dus:

1. Hager SB440 – hoofdschakelaar 40A
2. Hager CFA440G – aardlekschakelaar 40A 0,3A (let op: dus niet 0,03A)
3. Hager MCN620E – automaat trage karakteristiek 20A.


eerst even tussen je zekeringen meten, sommige huizen krijgen 3 fases binnen....
 
Ik heb mijn oorspronkelijke plan weer opgepakt om krachtstroom in de schuur aan te leggen, graag even jullie visie over mijn installatie voor ik het laat controleren door een installateur. De bedoeling is om in de toekomst hobbymatig te gaan lassen met daarnaast eventueel een +-2pk compressor, kolomboormachine, slijpsteen etc. Het spul zal overigens nooit tegelijk aanstaan.

Ik heb al 3-fase in huis tot aan de meter, dus ik hoef geen kabels naar het hoofdnet te trekken. Ik heb een 5 aderige 2,5mm2 ymvk draad (is dat dik genoeg?) naar de schuur getrokken. Verder heb ik een extra lege kast gekocht (weer Eaton Holec om het bij hetzelfde merk te houden) voor 12 modules om een beetje ruimte te houden. De krachtstroomkast heb ik naast de bestaande kast gemonteerd en de 3-fase aardlek (300mA/4-polig 40A) en automaten (20A C 3 polig +N) hierin geplaatst en op elkaar aangesloten met 6mm2 draad. De 3-fase hoofdafsluiter (4 polig 40A) zit in de bestaande meterkast (rechts onderin).

De hoofdmeter is nog niet veranderd, dus het krachtgedeelte is nog spanningsloos.


Zo was het (8 groepen op 2 aardleks):

b9f3ar.jpg

106ivzk.jpg



En zo ver ben ik nu:

156xyix.jpg

259eow2.jpg

lb33d.jpg


Ik heb de aardleiding verlegd van de rechterkant van de meterkast naar de linkerkant (in de buis), deze aardedraad zit op een verdeelblokje aan de onderkant van de meterkast waar de grote hoofd aardpen ook in zit.
De aardrail in de krachtstroom meterkast heb ik buitenom de kasten geaard via een aardedraad in buis, van de aardrail van de bestaande kast op de aardrail van de krachtstroomkast.
Overigens wil ik nog de bedrading boven de 220v groepen fatsoeneren, het ziet er nogal chaotisch uit.

Als straks de energiemaatschappij komt, komen er dus 4 draden uit de hoofdmeter; 3 fasen en een nul. Deze 4 aansluiten op de 3 fase hoofdafsluiter en de linker 220v aardlek op de meest linkse fase en nul aansluiten, en de rechter 220v aardlek op de 2e fase en nul aansluiten.

Verder ben ik nog bezig om de krachtroom contactdoos aan te sluiten in de garage, de draad onderaan de krachtkast wordt aangesloten op de draad naar de schuur.

Ben ik goed op weg?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn oorspronkelijke plan weer opgepakt om krachtstroom in de schuur aan te leggen, graag even jullie visie over mijn installatie voor ik het laat controleren door een installateur. De bedoeling is om in de toekomst hobbymatig te gaan lassen met daarnaast eventueel een +-2pk compressor, kolomboormachine, slijpsteen etc. Het spul zal overigens nooit tegelijk aanstaan.

Ik heb al 3-fase in huis tot aan de meter, dus ik hoef geen kabels naar het hoofdnet te trekken. Ik heb een 5 aderige 2,5mm2 ymvk draad (is dat dik genoeg?) naar de schuur getrokken. Verder heb ik een extra lege kast gekocht (weer Eaton Holec om het bij hetzelfde merk te houden) voor 12 modules om een beetje ruimte te houden. De krachtstroomkast heb ik naast de bestaande kast gemonteerd en de 3-fase aardlek (300mA/4-polig 40A) en automaten (20A C 3 polig +N) hierin geplaatst en op elkaar aangesloten met 6mm2 draad. De 3-fase hoofdafsluiter (4 polig 40A) zit in de bestaande meterkast (rechts onderin).

De hoofdmeter is nog niet veranderd, dus het krachtgedeelte is nog spanningsloos.


Zo was het (8 groepen op 2 aardleks):

[afbeelding]
[afbeelding]


En zo ver ben ik nu:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb de aardleiding verlegd van de rechterkant van de meterkast naar de linkerkant (in de buis), deze aardedraad zit op een verdeelblokje aan de onderkant van de meterkast waar de grote hoofd aardpen ook in zit.
De aardrail in de krachtstroom meterkast heb ik buitenom de kasten geaard via een aardedraad in buis, van de aardrail van de bestaande kast op de aardrail van de krachtstroomkast.
Overigens wil ik nog de bedrading boven de 220v groepen fatsoeneren, het ziet er nogal chaotisch uit.

Als straks de energiemaatschappij komt, komen er dus 4 draden uit de hoofdmeter; 3 fasen en een nul. Deze 4 aansluiten op de 3 fase hoofdafsluiter en de linker 220v aardlek op de meest linkse fase en nul aansluiten, en de rechter 220v aardlek op de 2e fase en nul aansluiten.

Verder ben ik nog bezig om de krachtroom contactdoos aan te sluiten in de garage, de draad onderaan de krachtkast wordt aangesloten op de draad naar de schuur.

Ben ik goed op weg?
Toen ik het liet aanleggen, moest de kracht eigen stoppen hebben, een eigen aardlek en een eigen hoofdschakelaar.
 
Zit volgens mij allemaal ok.
5x2,5mm2 voor de voeding naar de schuur is ook voldoende.

Ik zie een aparte hoofdschakelaar voor de binnenkomende voeding, dan een aardlek 400V en die beveiligd weer de eindgroep voor je garage.
Misschien krijg je een opmerking over de C20 automaat, maar de meeste van het energiebedrijf zijn niet zo moeilijk.
Wel weer een opmerking over selectiviteit. Als je hoofdzekeringen 25A per stuk worden dan kan de 20A eigenlijk niet. Risico dat de hoofdzekeringen er een keer uit klappen is aanwezig, omdat je een stap overslaat in de afzekeringrange. Hangt er allemaal vanaf wat voor belasting je op de groep zet.
 
Dank voor de terugkoppeling gents!

Toen ik het liet aanleggen, moest de kracht eigen stoppen hebben, een eigen aardlek en een eigen hoofdschakelaar.

Dat heb ik toch? Of bedoel je wat anders?



Zit volgens mij allemaal ok.
5x2,5mm2 voor de voeding naar de schuur is ook voldoende.

Ik zie een aparte hoofdschakelaar voor de binnenkomende voeding, dan een aardlek 400V en die beveiligd weer de eindgroep voor je garage.
Misschien krijg je een opmerking over de C20 automaat, maar de meeste van het energiebedrijf zijn niet zo moeilijk.
Wel weer een opmerking over selectiviteit. Als je hoofdzekeringen 25A per stuk worden dan kan de 20A eigenlijk niet. Risico dat de hoofdzekeringen er een keer uit klappen is aanwezig, omdat je een stap overslaat in de afzekeringrange. Hangt er allemaal vanaf wat voor belasting je op de groep zet.

Met die aparte hoofdschakelaar kun je de hele installatie spanningsloos mee maken, dus het 220v en het 400v gedeelte. Ik begreep dat dit zo hoort?

Een opmerking over de automaat, daar bedoel je de karakteristiek mee?

Wat betreft de selectiviteit, ik had dus eigenlijk 16A krachtautomaten moeten hebben? 3 X 25A is wel de max, aangezien ik niet extra wil gaan betalen. En zou die 16A krachtautomaten er dan niet telkens uitvliegen?
 
Dank voor de terugkoppeling gents!Dat heb ik toch? Of bedoel je wat anders?
Sorry, ik zag het niet zitten.
zit in het kastje er naast dan.
Met die aparte hoofdschakelaar kun je de hele installatie spanningsloos mee maken, dus het 220v en het 400v gedeelte. Ik begreep dat dit zo hoort?

Een opmerking over de automaat, daar bedoel je de karakteristiek mee?

Wat betreft de selectiviteit, ik had dus eigenlijk 16A krachtautomaten moeten hebben? 3 X 25A is wel de max, aangezien ik niet extra wil gaan betalen. En zou die 16A krachtautomaten er dan niet telkens uitvliegen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een opmerking over de automaat, daar bedoel je de karakteristiek mee?

Wat betreft de selectiviteit, ik had dus eigenlijk 16A krachtautomaten moeten hebben? 3 X 25A is wel de max, aangezien ik niet extra wil gaan betalen. En zou die 16A krachtautomaten er dan niet telkens uitvliegen?
In een huisinstallatie met 25A hoofdzekeringen mag je maximaal 16A automaten met B karakteristiek hebben, je hebt kans dat ze daar over zeuren....
Anders B16 kracht automaatje erin doen voor als de netbeheerder langskomt om het aan te sluiten en weer veranderen als ze weg zijn O-)

ik heb zelf ook een C20 automaat voor de kabel die naar de schuur loopt O-) , maar dat heb ik verandert toen de boel al aangesloten was (nieuwbouw), de oude B16 is weer verkocht via Marktplaats
Bij mij zijn die hoofdzekeringen ook automaten, daar kan ik van de buitenkant bij, die kan ik dus zelf weer inschakelen.
Altijd makkelijk.
Die hoofdzekering automaten zijn bij mij trouwens C25 (staat erop natuurlijk)
 
In een huisinstallatie met 25A hoofdzekeringen mag je maximaal 16A automaten met B karakteristiek hebben, je hebt kans dat ze daar over zeuren....
Anders B16 kracht automaatje erin doen voor als de netbeheerder langskomt om het aan te sluiten en weer veranderen als ze weg zijn O-)

ik heb zelf ook een C20 automaat voor de kabel die naar de schuur loopt O-) , maar dat heb ik verandert toen de boel al aangesloten was (nieuwbouw), de oude B16 is weer verkocht via Marktplaats
Bij mij zijn die hoofdzekeringen ook automaten, daar kan ik van de buitenkant bij, die kan ik dus zelf weer inschakelen.
Altijd makkelijk.
Die hoofdzekering automaten zijn bij mij trouwens C25 (staat erop natuurlijk)

Ik regel nog wel een 16A B-kar krachtstroom automaat, ik wil het graag goed hebben. Ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat de hoofdzekeringen bij mij ook automaten worden die je zonder het zegel te verbreken weer kunt resetten.


edit: voortaan eerst even de rest van het topic lezen voordat ik reageer! :+

Ik ben wel benieuwd wat je hier oorspronkelijk had getyped :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan