kruktap van sv650 overleden?

Mark88

MF'er
14 jun 2007
54
0
Rottum (Gn)
Beste techneuten,

ik zou graag wat advies willen over de staat van deze kruktap. Big end lager is er uit geknald. Motor gelijkt gestopt, maar desondanks toch wat sporen op de kruktap. Ik vrees het ergste, maar wat denken jullie? Is de krukas overleden?

Foto 1: gezonde kruktap

usdy.jpg


Foto 2: beschadigde kruktap

i3nc.jpg


Foto 3: beschadigde kruktap met drijfstang

0t9w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe hard zijn de meeste nokkenassen of krukassen?

Op het werk kunnen wij testen tot 60 of 65 HRC.

Wat ik persoonlijk aan dacht was om deze krukas met de laser op te lassen en dan op maat laten slijpen + harden.

Drijfstang zal ook veel zijdelingspeling hebben dus dat zou ook moeten aangepakt worden.

Maar in feite zit je met een oliefilm dus waarom zijn dan de kruktappen en lageringen ook zo hard?


Een krukas wordt gehard, om hem als geheel meer sterkte te geven. Een gegoten krukas bestaat in de basis uit relatief zwak materiaal, door de oppervlakte behandeling, zal de gehele buitenkant harder, taaier en dus sterker worden. Een niet geharde gietkrukas zal breken.
 
Laatst bewerkt:
Een krukas wordt gehard, om hem als geheel meer sterkte te geven. Een gegoten krukas bestaat in de basis uit relatief zwak materiaal, door de oppervlakte behandeling, zal de gehele buitenkant harder, taaier en dus sterker worden. Een niet geharde gietkrukas zal breken.

Relatief zwak?! Gewoon zwak kun je wel stellen ;)
Zet er maar eens 1 in een draaibank, dat draait heel mooi en makkelijk! ;)
 
op lange termijn is het inderdaad niet te doen. als je een krukas kan scoren met de fabrieks laag
er nog op is dat 10x beter als een "reviesie" van een krukas.

kleine terug koppeling op de olie: castrol bijv. voldoet al 8 jaar niet aan de huidige API norm. action olie en kruidvat olie daarin tegen wel.
 
op lange termijn is het inderdaad niet te doen. als je een krukas kan scoren met de fabrieks laag
er nog op is dat 10x beter als een "reviesie" van een krukas.

kleine terug koppeling op de olie: castrol bijv. voldoet al 8 jaar niet aan de huidige API norm. action olie en kruidvat olie daarin tegen wel.


Castrol wil denk ik niet dokken voor de certificering, op de verpakking staat wel: exeeds api
 
Een krukas wordt gehard, om hem als geheel meer sterkte te geven. Een gegoten krukas bestaat in de basis uit relatief zwak materiaal, door de oppervlakte behandeling, zal de gehele buitenkant harder, taaier en dus sterker worden. Een niet geharde gietkrukas zal breken.
:N
Relatief zwak?! Gewoon zwak kun je wel stellen ;)
Zet er maar eens 1 in een draaibank, dat draait heel mooi en makkelijk! ;)
Wat heeft dat met sterkte te maken? Sterkte, stijfheid en hardheid zijn 3 verschillende eigenschappen.
 
Zover als ik nog weet van mijn opleiding en de daarna gegeven lessen materiaalkennis worden sterkte, hardheid en stijfheid van een voorwerp (krukas) bepaald door de materiaaleigenschappen (legering) en de constructie (vorm).

Op plaatsen waar glijlagers toegepast gaan worden kan door verschillende manieren van harden (nitreren, extra koolstof of harden door verhitten) een dunne laag materiaal een extra harde laag krijgen. Deze harde laag draagt niets bij aan de sterkte en stijfheid.

Op plaatsen waar rollagers toegepast worden is dat harden zelfs niet nodig of wenselijk.
 
op lange termijn is het inderdaad niet te doen. als je een krukas kan scoren met de fabrieks laag
er nog op is dat 10x beter als een "reviesie" van een krukas.

kleine terug koppeling op de olie: castrol bijv. voldoet al 8 jaar niet aan de huidige API norm. action olie en kruidvat olie daarin tegen wel.

De huidige api norm levert ook slechtere olie op dan een oudere api norm, voor motoren is er zowiezo de jaso norm.
 
ook al is het alweer een tijdje geleden. Ik wilde toch nog even berichten dat het vervangen vd complete krukas met drijfstangen gewerkt heeft. Voor de zekerheid zijn de krukaslagers en pistonpennen eveneens vervangen. Het blokje met de nieuwe krukas draait alweer een tijdje (ca. 1 kkm) soepel rond zonder problemen. Ik ga er daarmee vanuit het blokje nu nog wel een tijdje door blijft draaien.

Nogmaals dank voor alle adviezen. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan