Rem achteruit gegaan na circuitdag

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Twee weken geleden heb ik mijn eerste circuitdag gedaan en sindsdien doet m'n voorrem het niet meer zo goed. Ik moet hem behoorlijk diep inknijpen, hij voelt wat sponzig en hij is ook wat wisselvallig. Nu is het sowieso niet helemaal optimaal remmen op een cb-1 met de enkele schijf en slappe vering, bovendien staat de remvloeistof bijna op de onderste niveaustreep. Remblokken zijn nog niet op en de remvloeistof is een half jaar geleden vervangen, in maart heb ik de voorrem nog ontlucht (uit voorzorg en alleen onder bij de klauw).

Iemand tips? Waar kun je betaalbaar staalflex leidingen kopen? Heeft het zin om de remklauw te reviseren of is schoonmaken genoeg? Of moet ik de mastercilinder onder handen nemen? Moet ik een tierip om de hendel knopen?
 
het sponzige gevoel in je remhandle vertelt je dat er luchtbelletjes in het vloeistofcircuit gekomen zijn. dus gewoon eerst even verversen en ontluchten, en dan verder kijken.

het kan zijn dat je remblokken verglaasd zijn doordat ze echt veel te heet geweest zijn. In dat geval zul je straks na vervanging van de vloeistof en ontluchten merken dat de remhandle welliswaar weer net zo hard is als vroeger, maar dat je een stuk harder moet knijpen om dezelfde remvertraging te halen. In dat geval is het het beste om een nieuw setje remblokjes te monteren.

Weet niet of je van plan bent om veel circuitdagen te doen maar het is misschien niet zo'n gek idee om je remvloeistof voortaan vóór een circuitdag te vervangen, zeker als ie er al langer dan een paar maanden in zit.
 
Ja, je moet zowieso je vloeistof vervangen.
Maar als jij denkt dat een CB niet optimaal remt moet je ook wat aan de blokken doen.
De CB1 remt normaal als vergif, Ik denk dat jouw blokken verglaast zijn.
 
Twee weken geleden heb ik mijn eerste circuitdag gedaan en sindsdien doet m'n voorrem het niet meer zo goed. Ik moet hem behoorlijk diep inknijpen, hij voelt wat sponzig en hij is ook wat wisselvallig. Nu is het sowieso niet helemaal optimaal remmen op een cb-1 met de enkele schijf en slappe vering, bovendien staat de remvloeistof bijna op de onderste niveaustreep. Remblokken zijn nog niet op en de remvloeistof is een half jaar geleden vervangen, in maart heb ik de voorrem nog ontlucht (uit voorzorg en alleen onder bij de klauw).

Iemand tips? Waar kun je betaalbaar staalflex leidingen kopen? Heeft het zin om de remklauw te reviseren of is schoonmaken genoeg? Of moet ik de mastercilinder onder handen nemen? Moet ik een tierip om de hendel knopen?

remblokken zijn nog niet op?
nog lang niet op of kunnen ze nog eventjes , als de remvloeistof op het onderste niveau staat zijn de remblokken vaak ook aan vervanging toe.
mits het bij een laatste remblokwissel op het bovenste niveaustreepje is afgevuld.
 
Als ik naar de slijtindicatie kijk, dan kunnen de blokjes nog een millimeter of 2-3, komend weekend zal ik de remvloeistof vervangen en zal ik de resultaten laten weten. Heeft iemand ondertussen nog een adres voor betaalbare staalflex leidingen?
 
Heren, resultaat!

Vanavond een paar uurtjes bezig geweest, ik heb meteen de hele remklauw er maar afgehaald en een beetje schoongemaakt. Eerst de zuigers er helemaal uitgepompt, eentje bleef een beetje steken. Alles met velgenreiniger, remmenreiniger, een tandenborstel, een mesje en een schuursponsje schoongemaakt, daarna drooggeföhnt en alles weer gemonteerd. Remvloeistof van onderaf bijgevuld met behulp van een 60ml-spuit. Daarna moest ik wel een behoorlijke tijd pompen voordat de druk er weer was, ik dacht al bijna dat ik iets verkeerd had gedaan. Daarna extra grondig ontlucht en ff een testritje gemaakt. Hij remt weer helemaal super (jammer genoeg niet gelukt om een stoppie te doen), de blokjes zijn dus niet verglaasd. Om het verhaal helemaal af te maken, heb ik de hendel voor vannacht vastgezet met een tiewrap.

De oude remvloeistof die ik op heb kunnen vangen (veel liep erlangs door mijn onkunde) was behoorlijk grijs van kleur en was dus wel echt aan vervanging toe. Dank voor de hulp allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan