GSXR 1100 Met VFR 750 Enkelzijdige Achterbrug

bikertje20

Rookie
28 jul 2008
12
0
weetnietmeeer
Hallo
Ik ben bezig met het inbouwen van een VFR 750 Enkelzijdige Achterbrug
in mijn Gsxr 1100 nu ben ik tegen het volgende probleem opgelopen hoe kan ik dit het beste oplossen?(zie foto) ;)



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een gsxr1100......., geen cmx450 ofzo.
'T ding loopt al vlot 280 km/h :X
En nu wordt er gezegd dat dit niet precies komt :? , heb je al eens gezien hoe sterk een achtervork gebouwd wordt om al deze krachten op te vangen :? en dan zal een kunstof lagerbusje genoeg zijn :?
.

Paul...
De constructie's zijn imho op de eerste plaats zo zwaar gebouwd, omdat er in de recht toe recht aan duoshocks bruggen niet voldoende stijfheid zit en zat....

Kijk eens naar een bimota of Harris, Martin brug, die zijn nog steeds relatief licht gebouwd, maar met veel meer arbeidsuren dan een gegoten achterbrug met daaraan gelaste poten, en ja dan moet je meer materiaal erin pompen...

Er zijn 2 redenen om een brug te veranderen bij fabricage..
1 Geld
2 looks

Geld is gewoon het productieproces zo goedkoop mogelijk houden,
Looks is proberen een verkoopargument te ontwikkelen....

En JA een kawasaki 2 takt 3 cilinder had b.v. kunststof achterbruglagers, en die liepen ook ( doodsangsten uitstaand) 260- 270 kmh
 
Precies,alles wat de jappen toen bouwden(moderne spul minder uiteraard) is gewoon overgedemensioneerd dus er kan echt wel wat vlees af,geen enkel probleem .Tis gewoon angst en te theoretisch denken........das mijn mening ja.En heb al heel wat (ver)gebouwd zonder problemen dus gewoon doen! :+
 
Laatst bewerkt:
Precies,alles wat de jappen toen bouwden(moderne spul minder uiteraard) is gewoon overgedemensioneerd dus er kan echt wel wat vlees af,geen enkel probleem .Tis gewoon angst en te theoretisch denken........das mijn mening ja.En heb al heel wat (ver)gebouwd zonder problemen dus gewoon doen! :+

met alle respect voor wat je bouwt maar jou creaties kom ik niet veel op de weg tegen ;)

daarnaast heb ik nog geen testen gelezen waaruit blijkt dat ze beter presteren dan de standaard frame's of bruggen.

dat bv een achterbrug passing lijkt te voldoen wil niet zeggen dat het optimaal aansluit en voldoet zoals het af fabriek geleverd is :)

ik heb een bakker brug in een cb frame uit 74, deze sluit perfect aan, de pasvlakken op het frame zijn na 38 jaar ook nog strakker dan ik ze met een vijl of slijptol zou kunnen krijgen. hiermee vermoed ik dat dit beter zit dan wanneer het uit de hand wat aangepast wordt ondanks dat het dan nog best zou draaien. :+
 
Ik denk dat ik me maar weer gewoon erbij neerleg dat ik beter gewoon af en toe eens wat op 't forum hier lees, en niet meer reageer.
Het heeft toch weinig zin, en het wekt naar beide partijen alleen maar frustraties op.
Ik heb gewoon het idee dan mensen me niet (willen?) begrijpen....... -O-

zelfs de vraag om in deze simpele materie eens zélf de hersencellen aan te spreken en met opties te komen, lijkt teveel gevraagd.
Buiten allerlei onbegrip wordt er vooral om dit kleine opdrachtje heen geluld en er wordt alweer zoals vanouds niks zelf aangedragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik me maar weer gewoon erbij neerleg dat ik beter gewoon af en toe eens wat op 't forum hier lees, en niet meer reageer.
Het heeft toch weinig zin, en het wekt naar beide partijen alleen maar frustraties op.
Ik heb gewoon het idee dan mensen me niet (willen?) begrijpen....... -O-
Nou... doe maar niet. Ik deel je mening. Er wordt soms naar mijn mening te makkelijk gedacht over sommige aanpassingen.
 
Ik denk dat ik me maar weer gewoon erbij neerleg dat ik beter gewoon af en toe eens wat op 't forum hier lees, en niet meer reageer.
Het heeft toch weinig zin, en het wekt naar beide partijen alleen maar frustraties op.
Ik heb gewoon het idee dan mensen me niet (willen?) begrijpen....... -O-

zelfs de vraag om in deze simpele materie eens zélf de hersencellen aan te spreken en met opties te komen, lijkt teveel gevraagd.
Buiten allerlei onbegrip wordt er vooral om dit kleine opdrachtje heen geluld en er wordt alweer zoals vanouds niks zelf aangedragen.

optie stond er toch al :?

brug met frees smaller maken, lagerkamers dieper infreesen en monteren :)
 
logischer pas pas je toch de brug aan op het frame?

zie met even slijpen aan die vlakken het maar eens strak pas te krijgen. :)
Ik voel dat ik me in deze discussie even moet mengen omdat deze discussie deels over mijn frame/achterbrug combi gaat, en de manier waarop ik dat passend heb gekregen/gemaakt

ik heb er voor gekozen om mijn (aluminium) achterbrug origineel te laten en mijn (stalen) frame met (asymetrische) dikke bussen aan te passen. de originele brug was ook asymetrisch. hier zat dusdanig veel "vlees" aan dat dit makkelijk ging. ik had het geluk dat ik het frame van de donormotor (gsx-r750) en het "project"frame naast elkaar kon houden, met veel meten, redeneren en berekenen was het mijns inziens beter om de bussen af te frezen en de achterbrug origineel te laten. juist omdat er zoveel krachten op de achterbrug komen.

nu 1 seizoen en 10.000 intensieve kilometers verder (waarvan grote delen met duo en topkoffer, o.a. door de alpen) kan ik stellen dat dit een beslissing is waar ik nog steeds 100% achter sta. de ketting staat perfect in lijn met het voortandwiel (getuige het gebrek aan slijtage de afgelopen 10.000 km) en het feit dat de motor beter stuurt dan voorheen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet in je frame zitten slijpen, de brug aanpassen aan het frame niet andersom.

Als het dan toch niet klopt kun je nog altijd een andere achterbrug halen, als het frame niet meer klopt ben je verder van huis ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik me maar weer gewoon erbij neerleg dat ik beter gewoon af en toe eens wat op 't forum hier lees, en niet meer reageer.
Het heeft toch weinig zin, en het wekt naar beide partijen alleen maar frustraties op.
Ik heb gewoon het idee dan mensen me niet (willen?) begrijpen....... -O-

zelfs de vraag om in deze simpele materie eens zélf de hersencellen aan te spreken en met opties te komen, lijkt teveel gevraagd.
Buiten allerlei onbegrip wordt er vooral om dit kleine opdrachtje heen geluld en er wordt alweer zoals vanouds niks zelf aangedragen.

Er zijn een hele hoop MFers die graag van je kennis gebruik maken, maar dank jij je kennis ook niet aan al die pioniers die je zijn voorgegaan, en tegen beter weten in toch daar kwamen waar ze nu zijn...
Als iedereen zich altijd maar neer zou leggen bij wat de gevestigde orde roept of riep, zouden we nog allemaal in een berenvel rondlopen...
natuurlijk zijn jouw oplossingen in dit geval de beste, maar het zijn vaak hobby projecten, en soms leert men het "the hard way" , maar zet nu eens de kosten voor TS op een rijtje, en wat zijn de eisen die er aan het gevraagde gesteld worden.....

1 het mag geen zijdelingse speling hebben
2 het mag geen axiale speling hebben
3 de oplossing moet betrouwbaar zijn...

1 kan door zoveel materiaal weg te nemen dat de brug er tussen kan, dan ga je naar een oplossing zoeken voor de lagering.... zijn er lagers te koop die er nu tussenpassen?
ja ? dan is de oplossing er, nee? dan oplossing zoeken...
Ik zou als de lagers dieper de brug in moeten, een bovenfrees nemen( kopen of huren) een metaalfreesje nemen, en uitfresen op de juiste diepte, dan kunnen de orginele lagers er in...
het is alu, dus dat is goed te doen...
Als je zorgt voor een goede ondersteuning, dan gaat dat perfect en als je eerst uitfreest, dan kun je de brug zelf als referentie nemen, mag er van uitgaan dat die recht is
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me toch niet zo moeilijk hier een logica bij te bedenken :?
Alles heeft een dikte voor een reden maar wel een veiligheidsmarge en als je op 4 plekken een beetje weg snoept ga je minder snel over die marge dan wanneer je op 1 of 2 plekken die 5mm moet weghalen.

Das geen onderbouwing, dat is een aanname...

Die verdikkingen op het frame zijn er puur opdat de achterbrug tijdens het scharnieren vrij loopt, de achterbrug is zo breed dat de lagers er inpassen, als dat beide nog kan na het weghalen al is het 1 of 15mm dan is er niks aan de hand.

De achterbrugas en de lagers hebben nog altijd dezelfde afmetingen en die geven de kracht door.
 
Laatst bewerkt:
nou ga ik vloeken in de kerk , maar ik heb bij mijn rickman ooit het volgende gedaan....
krik er tussen en 6 mm frame uit elkaar gedrukt...

wel met alles in het frame gebout, maar ging perfect....misschien meer geluk dan wijsheid, maar soi
kijk eens even op een lineaal hoeveel 5 mm is
 
Ik ben er zelf ook mee bezig en uiteraard zijn tips welkom maar ik ben aan de achterbrug zelf niks veranderd, wel de geleidebus binnenzijde wat ingekort zodat de bus in het dikke lager wat verder naar binnen komt en aan de andere zijde net een busje gemaakt waarbij er nu 1mm uitsteekt zodat de brug keurig opgesloten zit met de juiste speling enz.....het frame blijf ik nog even af, ik heb 12mm vlees en moet 9mm inkorten maar ivm de ketting keurig in lijn te krijgen wacht ik hier mee tot ik het blok weer in het frame heb zitten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan