Xenon lamp vervangen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Vandaag deed ineens m'n dimlicht het niet meer (heb 2 lampen, 1 dimlicht, 1 groot licht), dus ik wilde kijken waar het aan ligt. Groot licht doet het wel, dus zekering is het niet.

Ik denk dus dat het het lampje zelf is, maar hoe haal ik die in godsnaam los :? Ik heb geen ervaring met after market Xenon kits, en mijn Tiger heb ik gekocht met al een xenon kitje erin. Koop je de losse Xenon lampen met de bekabeling eraan? Er zit namelijk een krimpkous om de bekabeling van de lamp. Hier een foto'tje ter verduidelijking:

5o6tdh.jpg


En hoe weet ik welke kleur (aantal K) ik heb? Op het lampje zelf staat alleen 209436.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Neen, ik heb twee ballasten ;)

zal een van de komende dagen proberen een duidelijke foto te maken van de koplampunit en de bekabelingen.


In dat geval is het een can-bus dingetje, heeft je motor geen can-bus dan kan je dat blokje weglaten, stekkers voor en achter het blokje passen dan zo weer op elkaar.

Mocht je het blokje nodig hebben, ik heb er nog een paar liggen, ik wil er wel 1 naar je opsturen.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval is het een can-bus dingetje, heeft je motor geen can-bus dan kan je dat blokje weglaten, stekkers voor en achter het blokje passen dan zo weer op elkaar.

Mocht je het blokje nodig hebben, ik heb er nog een paar liggen, ik wil er wel 1 naar je opsturen.
Dat is mogelijk. Weet het eigenlijk niet meer, maar het is mogelijk dat het een canbus systeem dingetje is. Mijn motor heeft dus geen canbus. Heb het setje niet bewust besteld met canbus systeem, maar mogelijk is het dat idd ... zal het een van de komende dagen zien dan.

Maar ik hoop dat ik het in orde krijg, want voor ik mijn motor weer inschrijf had ik graag de xenons weer werkend gekregen, want is aangenaam rijden, doet je beter opvallen, en mits goed afgesteld niet verblindend/storend voor je tegenliggers.


Edit: alavst bedankt voor je aanbod. We zien later of ik het nodig heb ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Belangrijk punt voor álle Xenonsets is dat ze een stabiele stroomtoevoer van 12 volt moeten hebben. De ballast heeft een beveiliging die meteen intreedt als de stroomtoevoer onder of boven de 12 volt komt, anders gaat de lamp kaduuk.
Controleer dus de accu en de spanningsregelaar. Controleer daarnaast de bedrading en alle aansluitingen. In 9 van de 10 gevallen zit daar het probleem.
 
Belangrijk punt voor álle Xenonsets is dat ze een stabiele stroomtoevoer van 12 volt moeten hebben. De ballast heeft een beveiliging die meteen intreedt als de stroomtoevoer onder of boven de 12 volt komt, anders gaat de lamp kaduuk.
Controleer dus de accu en de spanningsregelaar. Controleer daarnaast de bedrading en alle aansluitingen. In 9 van de 10 gevallen zit daar het probleem.
Ik begrijp dat je bedoeld dat er in de ballast een soort van begrenzer zit die voorkomt dat er een hogere spanning dan 12V doorgelaten wordt? Of in een van die zovele zwarte blokjes die ervoor en ertussen zitten ... Want de laadstroom voor je motor (en auto) is normaliter tussen 14 en 14.4V.
 
Ik begrijp dat je bedoeld dat er in de ballast een soort van begrenzer zit die voorkomt dat er een hogere spanning dan 12V doorgelaten wordt? Of in een van die zovele zwarte blokjes die ervoor en ertussen zitten ... Want de laadstroom voor je motor (en auto) is normaliter tussen 14 en 14.4V.

Onder de 12 volt schakelt de ballast de verlichting uit, er boven niet, je laadsysteem levert immers altijd meer.
 
Belangrijk punt voor álle Xenonsets is dat ze een stabiele stroomtoevoer van 12 volt moeten hebben. De ballast heeft een beveiliging die meteen intreedt als de stroomtoevoer onder of boven de 12 volt komt, anders gaat de lamp kaduuk.
Controleer dus de accu en de spanningsregelaar. Controleer daarnaast de bedrading en alle aansluitingen. In 9 van de 10 gevallen zit daar het probleem.

Onder de 12 volt schakelt de ballast de verlichting uit, er boven niet, je laadsysteem levert immers altijd meer.

Dat is onjuist.
Vrijwel alle HID's werken vanaf 9 volt.

sell_Silm_ballast.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Redforce: dit is een foto van mijn bekabeling van mijn setje. De ballasten heb ik niet bij op de foto gezet.
full

De kabel voor de + heb ik zelf verlengd en er een zekering tussen geplaatst, je weet maar nooit. Voor de massa zijn er twee kabeltjes. Ik weet niet of het werkt als je er maar eentje gebruikt, maar ik heb ze beide aangesloten gehad op de massa.


En ingezoomd op die ene zwarte box, afgekoppeld. Er staat wel helemaal niets van gegevens op het doosje ...
full

Maar ik heb dus het vermoeden dat het dit is wat kaduuk is, aangezien er zo maar eentje is, voorgaand op beide ballasten, en beide lampen het niet meer doen.

Er is voor het hele systeem (is een setje van twee H4 bi-xenons) slechts één connectie naar de H4 connectie van je motor (of auto), je kan dus kiezen of je in je motor de linker of rechter connectie gebruikt. Heeft enkele jaren altijd gewerkt, tot plots dus, beide lampen gelijktijdig op pensioen bleken te gaan ...

Als het daadwerkelijk dat zwarte doosje is, hoop ik dat het los verkrijgbaar is, want had graag de volledige koplampunit, incl de xenons overgebouwd op mijn nieuwe GSXF
(origineel hebben die aan één kant een H7 en aan de andere kant een H1, maar mijn oude GSXF heb ik een koplampunit van een Katana (hetzelfde als een GSXF, maar Amerikaans) ingebouwd, omdat die symetrisch zijn opgebouwd met 2x een H4)
 
Het is in ieder geval geen can-bus doosje, ik weet bijna zeker dat het een relais is.

Hier komt de spanning van je accu binnen en via de H4 connector wordt het signaal gegeven om de verlichting in te schakelen.


Dit is hem, een stand alone relais: H4 bi-xenon standalone relais
 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval geen can-bus doosje, ik weet bijna zeker dat het een relais is.

Hier komt de spanning van je accu binnen en via de H4 connector wordt het signaal gegeven om de verlichting in te schakelen.


Dit is hem, een stand alone relais: H4 bi-xenon standalone relais
Dus als ik het goed begrijp bedoel je dat ik mijn gehele kabelboom (die van op de foto) moet vervangen door dit? Maar dan 2x, één per ballast? Heb het linkje alvast opgeslagen.

Dank voor deze link ;)
 
@ El Pollo Diablo:


Ik neem aan dat je de box met het gele driehoekje bedoelt, die zit aangegoten aan de ballastkabel dus die is hoogstwaarschijnlijk niet los verkrijgbaar.
Er kan ook nog een extra zwart blokje tussen zitten, die is om de xenon met can-bus gestuurde motoren te laten werken, dat kastje zit er normaal gesproken met stekkers tussen geklikt en die is vaak wel los verkrijgbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan