Kawasaki Voyager begint ineens zwaar blauw-wit te roken

davegaastra

Rookie
1 dec 2010
9
0
Wassenaar
Ik vraag hulp bij een vervelend en raar probleem. Ik reed na 2 jaar stilstand met mijn Voyager een aantal dagen korte stukjes om te proberen. (nieuw voor mij). De 5e of 6e rit bracht me na een km of 7 binnendoor naar de snelweg. Ik ben 100 a 120 gaan rijden en na een paar honderd meter begon de motor "zwaar" te lopen. Tegelijkertijd zag ik in mijn linker spiegel dat de snelweg achter me compleet blauw stond van de rook. Ik heb direct de motor uitgezet en doorgerold naar de vluchtstrook. Hier stond de linker uitlaat nog zwaar na te dampen met dikke blauw-witte rook. Na ongeveer 5 minuten de motor gestart. Eerst 3 cylinders, toen 4 en toen weer gewoon goed en rookvrij.

2 uur later heb ik hem weer gestart en heb er 500 meter mee gereden naar de opslag. Hier ging de motor weer zwaar lopen en begon bij een constant toerental van zo'n 2500-3000 weer zwaar te roken; nu uit beide uitlaten. (ben niet zeker van alleen links de eerste keer).

Toen ik de motor 3 dagen geleden voor het eerst startte na 2 jaar stilstaan bleef 1 van de carburateurs overlopen op straat Ik heb dit wel eens eerder gehad en met een beetje kloppen en rijden ging dit vanzelf over en dat was nu ook het geval. Kan het zo zijn dat tijdens het lange(re) stilstaan de benzine in het carter is gesijpeld en dat dit mengsel nu door de carterventilatie in de verbrandingskamers komt? De motor heeft een vacuumkraan die kennelijk goed werkt want het lekken was alleen tijdens (stationair) draaien. Contact uit; lekken over.

Lang verhaal en bedankt dat je de tijd hebt genomen om het te lezen. Hoop dat iemand me kan adviseren of misschien weet wat hier aan de hand is. Alvast bedankt.
Dave
 
zou inderdaad even de oliedop openmaken en kijken of je niet met een ramvol carter hebt gereden met een olie-benzine mengsel... Met een beetje mazzel is het alleen die olieprut die via de carterontluchting de airbox in geperst is, met een beetje pech heb je een dure reparatie in het vooruitzicht.
 
Controleer het oliepijl eens, Als het blauwe rook is, dan verbrand hij olie.
En zoals je zegt dat er echt veel rook uit komt, dan lijkt het me ernstig -O-
http://www.shell.nl/nld/products-se...aintaining-your-engine/reading-the-signs.html

Het lijk of deze het probleem ook heeft

Die van het filmpje is een CBR600f, dat is makkelijk, die kunnen volgens velen niet kapot, dus kun je het roken ook gewoon negeren. :+



On-topic; als het olieverbruik is, waarom was dat dan niet al aan de orde toen de motor weg werd gezet? Dat is toch nooit van de 1 op de andere dag?



Kawasaki Voyager, zie je niet zo heel erg veel eigenlijk.
 
Je hebt het over blauw/witte rook, dat kan ook koelvloeistof(met olie) zijn...misschien lekke (kop)pakking ergens waardoor dat kon vermengen met je olie :?

Ik zou m'n koelvloeistof checken, eventueel de olie uit m'n blok laten lopen en kijken/ruiken of er brandstof of koelvloeistof in zit...
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor het meedenken. Het zijn allemaal mogelijkheden. Maar waarom is het af en toe? Vanmiddag ding gestart en als een zonnetje zonder rook. Hij moet dus kennelijk eerst goed warm zijn voor het mis gaat?
 
Hoe warmer de olie wordt, hoe dunner (vloeibaarder) hij wordt.
Misschien wordt hij dan NET dun genoeg om in de verbrandingskamers te kunnen komen?

Ik weet dit ook alleen maar in theorie hoor, niet uit praktijk, dus ik kan er naast zitten :P
 
Dank allemaal voor het meedenken. Het zijn allemaal mogelijkheden. Maar waarom is het af en toe? Vanmiddag ding gestart en als een zonnetje zonder rook. Hij moet dus kennelijk eerst goed warm zijn voor het mis gaat?
Eerst je olie nakijken, en daarvoor niet meer starten!

Trouwens, moeten we tegenwoordig niet altijd voor elke rit olie controleren? En remmen, verlichting, aandrijving, koeling, banden.... :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, ik begrijp de irritatie. 1ste volgende stap is olie eruit en die controleren. (moest sowieso verversen). Zal ook het luchtfilter checken op frituurresten. Ik laat hem dan rustig warmdraaien voor de deur tot de fan aanslaat; dan een testrit (met bezem-scania) en dan vlug terug naar jullie, waarde toehoorders.
Ik ben niet zo benieuwd als jullie.....
 
OK, ik begrijp de irritatie. 1ste volgende stap is olie eruit en die controleren. (moest sowieso verversen). Zal ook het luchtfilter checken op frituurresten. Ik laat hem dan rustig warmdraaien voor de deur tot de fan aanslaat; dan een testrit (met bezem-scania) en dan vlug terug naar jullie, waarde toehoorders.
Ik ben niet zo benieuwd als jullie.....

check dan ook het peil van je koelvloeistof.....
 
Dag heren, hier dan de conclusie van het geheel;
Vandaag begonnen met het checken van alle vloeibare dingen. Koelvloeistof goed, olie op peil dus om te verversen gelijk afgetapt. Koppeling was wat happerig dus die ook gelijk vervangen (had ik toevallig nog van andere Voyager na een per abuis-vervanging). Ik had een can goeie halfsyntheet van 4 liter en dat is toevallig ook wat er in moet. De lege can kon ik mooi gebruiken voor de afgewerkte olie dus ik begon te gieten uit de lekbak. Gossie can vol maar bak niet. Can geleegd en verder gieten. Can weer vol maar bak niet...... Wisten jullie dat er 9 liter olie in het carter van een Voyager past? (olie en geen benzine-olie mengsel) Typisch geval van monteur moet vroeg naar huis en zijn collega maakt de klus nog even af; Oh ja, nog een beetje olie erin en naar buiten dat ding........
Lang verhaal kort; airbox was ook een olie-aquarium. Rechtuit rijden geen probleem maar owee als je een bochtje wil maken. Dit verklaart het af en toe roken en ook uit 1 uitlaat. Linkerbochtje linkeruitlaat etc. Laat ik vooropstellen dat ik wat dit betreft volgens mij een hoop geluk heb gehad. Kon me al niet voorstellen dat na 103000 km ik dat ding had opgeblazen met normaal rijden.
Het vervangen van de koppeling was wederom achteraf niet nodig dus die 9 plaatjes hebben een dubbele wereldreis achter de rug zonder de garage uit te zijn geweest
. Het happerige is de 3e versnelling waarvan het lijkt of die maar half is ingeschakeld en hij eruit wil schieten waarmee ik mijn volgende vraag wil lanceren; heeft iemand hier ervaring mee?

Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik heb serieus aan jullie gedacht tijdens mijn 4e testrit vanmiddag die zonder mistkracht 20, politie en brandweer verliep.

Iemand interesse in een mooie 86-er Voyager die een beetje hapt in zijn 3?

Nogmaals dank en groet, Dave
 
Hmm, maar olie komt natuurlijk niet zomaar in de airbox terecht. Dat kan alleen door hoge carterdruk komen. Dus de zuigerveren zijn wel zo'n beetje op hun einde.

En je hebt er 9 liter in gedaan, maar toen je het er uit haalde kon je toch al zien dat het wel iets meer dan 4 liter was? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan