Motor afstellen met stroboscoop ?

Ik ben het helemaal met iedereen eens dat een te kleine CH niet gewenst is

Een V12 heeft een vrij kleine CH en zit redelijk bij de te kleine waarde in de buurt (hoog toerige V12 hebben dan ook twee setjes contaktpunten)
Dus we kunnen er wel een beetje van uit gaan dat 20 graden (Jaguar V12 dwell angle 22-27 graden) het miniumum is
Zou een 1 cilinder met de punten op de nokkenas in de buurt komen van deze te kleine waarde van 20 graden als de licht hoogte te groot is?......... lijkt mij niet echt

De licht hoogte van de punten mag niet te groot zijn want dan krijgen we last van te veel en te snelle inbranden van de contaktpunten en de lichthoogte van de contaktpunten mag ook niet te klein zijn want dan zou de duur van de vonk te klein kunnen worden (het na ebben van de vonk)

Het lijkt mij dan een betere manier om bij deze motor de licht hoogte van de contaktpunten af te stellen
 
Het lijkt mij dan een betere manier om bij deze motor de licht hoogte van de contaktpunten af te stellen

Dat zeg ik dus :z

Op een motor komt het allemaal niet zo nauw, van een te kleine speling merk je trouwens ook niet zo snel wat (dan zit je echt binnen de 0.10) , een te grote speling (0.40+) heb je meer last van. Dan wordt het afstellen gewoon lastiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan