verbogen as van voetrem/bus

barberab

Rookie
23 mei 2014
2
0
hoi allemaal,

Ik heb net mijn motorrijbewijs gehaald en een motor (Suzuki GS 450 L, 1985) van iemand gekregen die ik nu samen met iemand aan het opknappen
ben. Al veel klussen en klusjes gedaan (remklauw voor vervangen, toerenteller- en kilometertellerkabel vervangen, gashandle vervangen). Het schiet aardig op en
het is ook heel leerzaam.

Probleem waar we nog niet helemaal uit zijn is het volgende. De motor is gevallen tijdens een storm (vandaar de vervangen gashandle).
Het lijkt erop dat de as van de voetrem verbogen is en/of de bus waar deze as in draait. Het pedaal beweegt zwaar en komt na het
indrukken niet meer terug. De (trommel)rem blijft dus hangen.

Tips iemand? Rechtbuigen van de as (lange pijp er op gezet) in het frame is niet gelukt.
Wij hadden al bedacht om de as van buiten naar binnen uit de bus te tikken om deze bus vervolgens met een iets grotere boor
een beetje te ruimen. Probleem is alleen dat de achtervork daarbij in de weg zit. Uitbouwen daarvan is een aardige klus (of
misschien kan de achtervork ver genoeg naar beneden als vorkpoten worden losgekoppeld?)
Iemand nog een beter / makkelijker uit te voeren idee? Dank alvast!
 
Misschien dat het frame niet stijf genoeg is om zo de as weer recht te buigen. Maar meestal moet je toch demonteren als iets krom is, om het echt weer goed te krijgen.

Maar ik weet niet precies wat het probleem is met de achterbrug?
Wil de as er niet uit omdat de achterbrug in de weg zit, of kun je er met de boor niet in omdat de achterbrug in de weg zit?

Misschien wil het wel als je een stuk van de boor afslijpt.
Of met een haakse boormachine (misschien moet je dan wel de boor afdraaien naar bijv. 10mm zodat ie in de kop van de boormachine past.
Misschien een ouderwetse vijl...
Freesje in een haakse boormachine..
Van binnenuit een ruimer in de buis en met een tang draaien...
 
Dat gaan we eerst nog even proberen, een paar keer "heen-en-weer", goeie! En anders wordt het waarschijnlijk een kwestie van wat ingrijpender maatregelen.

Waarom zou je lopen klooien als je voor een tientje een 2e hands kan kopen?
Eens, alleen het gaat helaas om de as waar het rempedaal en de remstang bevestigd zijn, niet de remstang zelf.
die as is zo kort en dik, dat rechtbuigen niet gaat.
waarschijnlijker is dat de as gewoon vastgerot zit.
Eens met je eerste zin. Vastgerot zit de as echter niet, hij beweegt zwaar in de bus, vermoedelijk door verbuiging.
Maar ik weet niet precies wat het probleem is met de achterbrug?
Wil de as er niet uit omdat de achterbrug in de weg zit, of kun je er met de boor niet in omdat de achterbrug in de weg zit?
De achterbrug zit inderdaad in de weg. De as waar het rempedaal op zit kan alleen naar binnen toe uit de bus worden getikt (er zit beweging in) waar ie in draait. Maar niet ver daar achter zit de achterbrug (in de weg), dus de binnenkant van de as komt dan tegen de achterbrug aan voordat ie helemaal uit zijn bus is.

Het ruimen van de bus waar de as indraait is niet echt het probleem (we denken aan een dremel met een schuur/polijst schijfje), het gaat er meer om hoe de as er zonder al teveel gedoe uit te krijgen.

Morgen verder, dank voor jullie meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan