wielnaaf CB750f comstar naar spaken ombouw

fmechant

Rookie
6 mei 2012
16
0
Gent
Hallo iedereen,

Ik heb vorig jaar een CB750F SS van 1977 gekocht. Ik wil het lelijke Comstar achterwiel ombouwen naar een wiel met spaken. Daarom moet ik de steekcirkel van de spaakgaten in de naaf weten. Ik zou dit willen weten voor zowel een achterwiel met trommelrem, als voor een achterwiel met schijfrem, zodat ik alle opties kan bekijken voor de huidige Comstar naaf. (zie diameter d in de tekening). Als het mij lukt om de ombouw te doen, plaats ik al mijn bevindingen in dit forum.

Wie kan mij helpen?

Dank bij voorbaat,

Frederic
full
 
Waarom tik je niet simpel een paar naven van Honda spaakwielen op de kop en gebruikt die, lijkt me een stuk eenvoudiger en door de manier waarop de naaf van de comstarvelg in elkaar zit, denk ik niet, dat die geschikt is voor ombouw naar spaken.
 
Dit waren originele CB 500 gietwielen.
Men heeft de gegoten spaken eruitgedraaid op een draaibank en deze stalen spaakringen laten laseren, nu zijn het 18 gaten op cirkel met 5mm gaten voor de spaken geworden.
Gaten verspringen 20 graden t.o z. van andere ring. Dikte van de ringen is 4mm staal.

(Op de foto`s staan 36 spaak gaten.)
full

full
 
Vampiremax,
dit is inderdaad mijn bedoeling, maar een origineel achterwiel van een CB750F SS heeft 40 spaken en heeft een 18" velg. Ik wil de originele spaken steken, zodat ik ze makkelijk kan bestellen, daarom moet ik de steekcirkel van de naaf weten. Vandaar mijn vraag.......
 
Gassen,

Ik heb geen XT500 of een KLX250, maar een CB750F Supersport.
Een terugrekening is mogelijk, maar dan moet ik ofwel de standaard spaaklengte kennen, of de naafdiameter. Ik ken geen van beide waarden, hetgeen de vergelijking onoplosbaar maakt. Ik wil liever niet experimenteren met spaken die niet standaard zijn. Het gaat hier ook om de veiligheid.....
 
Je kunt spaken krijgen in vrijwel alle lengtes, diktes en hoek die je wil. Maar dan moet je ook nog weten hoe vaak de spaken elkaar "kruisen", daar ligt een stuk van de lengte en stabiliteit/veerkracht van het wiel.

Jij wil spaken van CB750 gebruiken en dan de flens aanpassen. Het kwartje is hier net gevallen.

haanwheelsclassic.nl ?
 
Gassen,

Het plan is om de 2 flenzen te laten laseren. Maar om dit te doen, moet ik de standaard steekcirkel van de spaakgaten in de flens weten. Jammer genoeg heb ik deze maat niet. De binnendiameter van de flenzen is 196,5 mm (zie ook de foto's van Vampiremax hierboven), dus ik hoop op een grotere steekcirkel van de spaakgaten, maar dit moet de maat die ik krijg, verduidelijken.
 
De afstand tussen de ringen is volgens mij bij een spaakwiel sowieso anders dan bij een comstar wiel.
Met de standaardspaken kom je daardoor waarschijnlijk nogsteeds niet helemaal uit. Ik heb inderdaad op dezelfde manier de ringen laten laseren via vampiremax.
 
Je kunt ook even contact overnemen met die vent van MotoSynthesis met de vraag hoe groot de spaken zijn die hij gebruikt heeft. Omdat je wel geinteresseerd bent in zulke ringen.
Kun je uiteindelijk die ringen zelf nog wel uittekenen aan de hand van zijn foto's en dan laten laseren bij vampiremax
 
Terug
Bovenaan Onderaan