Startbeveiliging omzeilen

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Met het maken van mijn nieuwe kabelboom loop ik tegen het volgende punt op.
Ik krijg een contact en mijn verlichting brand.
Maar de startmotor wil niet rond draaien.
Nu heb ik geen normale zijstandaard, koppeling(semi automaat) en noodschakelaar meer.
Deze moet ik dus gaan omzeilen, maar hoe doe ik dat het best?
Ik heb nu losse stekkers van deze startblokkeringen die van mijn kabelboom komen en nergens meer op aangesloten kunnen worden.
De motor staat in zijn vrij en op de bedrading die naar de 3 noodschakelaars gaan staat 12v.


De vraag is, klopt het dat er 12v op hoort te staan en hoe kan ik het beste de beveiliging omzeilen?
 
zijstandaard en noodstop moet je gewoon kunnen doorbruggen. meestal kan dat bij de koppelingsschakelaar ook en soms niet. soms kijk de motor elektronica naar een wisseling in het contact van die schakelaar om de startmotor vrij te geven. dan zal je ergens een verborgen drukknopje moeten maken om dat contact te schakelen. denk bijvoorbeeld aan een extra schakelaar aan voor of achterrem of iets dergelijks. of een verstopt relais dat wordt geschakeld door het remlicht.
 
zijstandaard en noodstop moet je gewoon kunnen doorbruggen. meestal kan dat bij de koppelingsschakelaar ook en soms niet. soms kijk de motor elektronica naar een wisseling in het contact van die schakelaar om de startmotor vrij te geven. dan zal je ergens een verborgen drukknopje moeten maken om dat contact te schakelen. denk bijvoorbeeld aan een extra schakelaar aan voor of achterrem of iets dergelijks. of een verstopt relais dat wordt geschakeld door het remlicht.
Hoe doe ik dit doorbruggen dan?
Er komen vanaf de stekkers uit de draadboom 2 draadjes die oorspronkelijk aangesloten horen te worden.
De vraag is wat doe ik met deze 2 draadjes.
Aansluiten op de (onderbroken) plus lijkt me niet logisch omdat er al een 12v op staat.
Of wie weet zit het wel helemaal niet in die startonderbrekingen en is 12v op die bedrading juist goed en zit het probleem ergens anders.
Ik weet het gewoon effe niet.
 
als je zelf een nieuwe kabelboom aan het maken bent kun je het toch gewoon zo aansluiten dat het startrelais geactiveerd wordt zodra het contact aan staat en je de knop indrukt?

als je startknop gewoon uitgevoerd is met 2 draden kun je heel simpel bij je stuur een via het contact geschakelde +12V pakken, deze aan 1 van de draden van je startknop. De andere draad aansluiten op een kabel die bij je startrelais uit komt; startrelais op deze draad aansluiten en de andere aansluiting op massa. Klaar.

+Accu
|
contactslot
|
startknop
|
startrelais
|
massa
 
die 2 draden per beveiliging gewoon aan elkaar solderen, stukje krimpkous er over tegen ongewild contact met andere delen en klaar. om te proberen kan je ze ook gewoon even in een kroonsteentje steken en als het dan werkt even netjes maken.
 
Vraagje over de startrelais.
Het gaat om een yamaha wildstar, deze heeft op de startrelais 4 dunne draden(2 rood, 1 blauw en 1 roodwit.
Daarnaast dan de dikke plus naar de accu en de dikke kabel naar de startmotor.
Nu is het zo dat de dikke naar de startmotor een + signaal moet geven om de startmotor rond te draaien.
Maar het lijkt mij dat de startrelais van 1 van de dunne draadjes het signaal om moet zetten naar de dikke kabel.
Je zou zeggen dat als de sleutel niet word omgedraaid er tenminste 1 kabel geen plus zou koeten geven en dan bij het omdraaien van de sleutel hij wel een plus geeft.
Bij mij is het zo dat alle 4 de draadjes 12,7 volt geeft.
Dus zou dan niet de startmotor voortdurend moeten draaien?
Kan het zo zijn dat het startrelais kapot is?
 
Ik heb zeer zeker wel op een schema gekeken, maar zeg eerlijk dat ik er niet uit kom.
Zonder schema had ik sowieso al geen contact voor elkaar gekregen.

Ik heb het nu aangesloten zoals ik heb uitgetekend in mijn eigen schema, alleen is het nu zo dat hij mijn ignition zekering eruit gooit.
Ik maak dus ergens sluiting, maar waar is me nog een raadsel.

Ik blijf gewoon puzzelen, maar tips mogen altijd O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan