Wel of geen balanspijp

sjoerddl

MF'er
5 jan 2005
44
3
Eelde
Ik heb en Honda CB 400 Twin, en heb er een cafe racer van gemaakt.
Maar 'k heb nu nog een probleem met de afstelling van de motor, de bougies zijn aldoor wit van kleur, terwijl ze zandbruin zouden moeten zijn.
er horen NGK, DR8ES bougies in, werden spier wit, dus te weinig brandstof, met NGK, D8EA is het een beetje beter, maar zijn ze nog wel aan de witte kant.
Nu heb ik het originele luchtfilter vervangen voor twee open luchtfilters, en de balanspijp is er ook tussen uit, was doorgeroest, dus de uitlaten hebben geen verbinding meer met elkaar.
Bij lage toeren (1200/1500) komt de linker cilinder niet lekker mee, ontbrand dan niet,
geef ik weer iets gas bij begint hij er ook weer te ontbranden.
Is het raadzaam om er weer een balanspijp tussen te zetten of kan ik ook met een grotere sproeier volstaan, of moet ik het probleem heel ergens anders zoeken of zit het in de elektronica.

sjoerddl
full
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alsof een balanspijp wel je minste zorg is. Die balanspijp is er vooral om een zo mooi mogelijke kromme te krijgen, details dus.

Begin bij het begin. kleppen, timing, synchronisatie etc. Daarna pas met de afstelling bezig gaan. Over dat onderwerp staat genoeg op het interweb. Leren afstellen kost tijd, lees je in, je wordt er nooit dommer van.

Dat je bougies wit zijn of blijven is niet perse slecht. Moderne brandstoffen (zonder lood) verkleuren de bougies nou eenmaal minder snel dan vroeger. De precieze afstelling is via het internet moeilijk te geven. Ik sluit me wel aan bij Qken; losse filters zorgen voor meer lucht -> dus er moet meer brandstof worden toegevoegd. Welke van de sproeiers (stationair-, hoofd-) of misschien de stand van de naald zul je moeten uitzoeken. Begin eens met info verzamelen over het type carb wat je hebt.

Succes!
 
Het was een mooie dag om te sleutelen, ben om 7:00 uur al begonnen en heb het opgelost.
'k heb de kleppen gesteld, de carburateurs uitelkaar gehaald en de sproeiers doorgeblazen en schoongemaakt, van de sproeiernaaldhouder, van de linker carburateur zaten de gaatjes helemaal dicht, heb ik bij de vorige schoonmaak beurt waarschijnlijk vergeten.
Hoofd sproeier is origineel 75 (volgens Motoport Leek) en heb er een 78 in zitten.
Secundaire sproeier is 110.
Kan geen grotere sproeiers bestellen bij Motoport, kunnen ze niet krijgen.
Heeft iemand een adres waar ik ze nog wel kan bestellen, 'k wil namelijk nog wel een iets grotere proberen.
De motor loopt nu redelijk goed, bougies zijn mooi zand bruin van kleur en reageert redelijk goed op het gas. Ga nog wel een balanspijp maken en er tussen zetten, loopt het allemaal nog wat beter hoop ik.

Bedank voor alle reacties, sjoerddl
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan