Wie kan dit voor me maken?

HAPO

MF veteraan
14 apr 2007
6.105
4
Deventer
Hallo handige harries,

ik heb een plaat nodig:

Grotefoto-WLMRUZWT.jpg


Door gebrek aan plaatsings hoogte, wil ik de motor naast de freesbank ophangen en door
middel van tandriempoelies en tandriem een overbrenging maken.

Grotefoto-LHRQVUVR.jpg


Niet alle maten zijn bekend, maar het gaat me even of het door een van de medeMF-mers
te maken is en een prijsopgaaf.
Ik heb er geen haast mee.

Alvast bedankt!

Groeten,
Hans.
 
He zo eentje heb ik ook.......maar dan een gele
Motoren zijn niet echt geweldig en eigenlijk te licht........ ik ga op die van mij een 2.2kw 3000 toeren monteren en de aandrijving buiten de versnellingsbak om maken
En dan het toerental regelen met een Frequentieomvormer
 
Ik denk dat ik twee schijven ga draaien en er verbindings strippen in maak.
Ben ik met een paar tientjes klaar, tis wel veel werk. Maar een leuke oefening...
Moet de motor maar zolang op de freesbank staan, in dit geval heb ik geen hoogte nodig.
Moet ik wel eerst de draai en freesbank operationeel maken.

Grotefoto-XOHA3SBC.jpg
 
Waterstraalsnijden een optie? Ja , de kamer die moet je dan nog zelf maken. Thilot in Lottum zou dit moeten kunnen( Lottum -in de omgeving Venlo-Rozendorp... ) Succes met je projekt HAPO. Greetz, Cardanfreak :W .
 
Voordat je aan dit project begint, hoe drijft de motor het tandwielkastje aan?
Zit het tandwiel direct op de motor-as.

Je zal dan ook een gelagerde as moeten hebben als je via een as en pulley het tandwielkastje aan wil drijven.

De afstand tussen de ingaande as van het tandwielkastje en de motor zal instelbaar moeten zijn. je moet de V-riem op spanning kunnen zetten.

Tekening.
Zoals je het tekent zijn de kamers diep. je houdt geen vlees over.
Neem liever iets langere bouten , eventueel op maat maken als ze te lang zijn.
 
Laatst bewerkt:
Motoras zit in de spil dmv een spie. Die as moet ik dus verlengen= geen probleem.
Geld ook voor de motoras.
In de tekening zijn twee kamers getekend voor kogellagers.
Ik gebruik geen V-riem, maar een tandriem. Die kan ik wel op spanning krijgen, door de tekening aan te passen. Van zes boutgaten, sleufgaten van maken bv.
Naar mijn idee is die plaatdikte van 30mm meer dan zat, maar is nog aan te passen.
Wat wel jammer is, dat de asmaat 19mm is. Ben dus beperkt is lagerkeuze. Of ik moet verloop bussen/assen maken.

Bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde op de strippen. Als je kamers zo diep zitten hebben die strippen nog maar weinig mat. over.
Je hoeft ze ook niet te kameren want wat maakt het uit bovenop de freesmach.

Dan nog dit, als de motor zijwaarts hangt dan heeft dat weer extra belasting op de geleiders van de freesmach. Overdreven wil het hele gebeuren scheef hangen.
 
Je bedoelde de potgaten dus. Dan verzink ik die minder diep, dat maakt verder niet uit. Is wel beter ja.
Ik wil wel extra lagers gaan gebruiken, ten eerste om de bestaande lagers niet extra te belasten doordat de assen verlengd worden en de astappen hebben betere centrering/ondersteuning.

Dat klopt. Maar het is niet anders, of ik moet een lichtere (qua gewicht) motor opsnorren. Deze is wel erg zwaar. Zijn inductie motoren lichter?
Maar wat dacht je van de freeskop? Ding is amper te tillen, met motor erop haast niet meer.
Dat is ruim 50kg en dat hangt ook aan de geleiding, alleen het moment is kleiner.

Ik heb nog genoeg tijd om hea uit te zoeken en uit te dokteren.
 
Laatst bewerkt:
Grappig........bijna iedereen die zo'n zelfde machine heeft wil juist van de versnellingsbak af en willen een zwaardere motor met een max hoger toerental en jij wil juist een lichtere motor
Misschien vind je wat meer info op www.cnczone.com (rf-45, zx-45)

(had je zelf waarschijnlijk al gevonden maar onderaan de site staan 3d tekeningen van zo'n zelfde machine die je kan downloaden)
A 3d model of a MD001/Industrial Hobbies/ZAY7045FG milling machine
 
Harry, ik wil geen lichtere motor wat vermogen betreft.
Dat staat toch duidelijk in mijn vorige post?
Er is niks mis met een versnellingsbak, vind ik althans.
Toerental van 3200 vind ik ook wel genoeg. Wil ik meer toeren, dan bestaan er spindel-speeders:

Grotefoto-WNJ4PRGY.jpg


Gaat me puur om het verplaatsen vd motor, om hoogte te winnen.

Haakse overbrenging zal ik eens bekijken, Voldoor.
Maar daar wordt het moment vanwege motor gewicht, alleen groter van.
 
Haakse overbrenging brengt hooguit minimale hoogtewinst.
De halve motor steekt dan nog boven de verleng-as uit.
Bovendien gaat een haakse overbrenging veel geld kosten .

Ik denk dat er niet zoveel gewichtsbesparing gedaan kan worden.
Misschien met hoogfrequent-motor, maar dan gaat dat weer veel geld kosten vrees ik.
 
Haakse overbrenging zie ook niet zitten. Hea moet wel nauwkeurig gemaakt worden ook.
Tenminste wanneer met tandwielen gewerkt wordt.

Wat ook nog zou kunnen:

de motor aan de achterliggende muur (vlak achter de zuil) bevestigen dmv een hoeksteun
(ben ik het gewicht vd motor kwijt), datgene maken wat ik van plan was en tussen de
motor en spil vd te maken plaat, een overbrenging maken dmv een spline-as en spline-bus.
Onderkant vd spline-as moet ik dan ondersteunen.
Kosten vallen dan wel mee en ik kan zelf alles maken.

Een groot nadeel: de kop kan dan niet meer kantelen...

Situatie:

Grotefoto-4ITGMNLF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan