Zwiepende km-teller.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Hoi mensen, de km-teller van mijn 1967 jawa is erg gaaf, zie de foto..
full

Sinds vanmiddag zwiept de naald, ongeacht de snelheid naar beide uiterste standen, blijft er trillend staan en geeft dus helemaal niets meer aan.. hij slingert dus niet een beetje, doch is op hol geslagen..
Hij blijft trillen in 1 der uiterste standen en slaat daartussen heen en weer.
Weet iemand wat er stuk is en of 't eventueel te fixen is?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de vlugge reacties!
De tellerkabel is dus nieuw.. en inmiddels ook voorzien van druppels olie..
kan het ook in de tellert zelf liggen?
 
Enige probleem wat door de teller zelf werd veroorzaakt dat ik gezien heb was een wegvallende wijzer. De zwiep wordt veroorzaakt door een ongelijke draaiing over het algemeen, waardoor sommige punten inhaalslagen maken en dus een zwiep komt. Bij overbrenging zit over het algemeen alleen een wegvallende variant, het contact verbreekt even en wordt daarna weer opgepakt.

Dat is wat ik heb gezien bij scooters & brommers in ieder geval.
 
zo'n teller werkt met een magneet die draait en een metalen trommel die om de draaiende magneet heen zit. De trommel zit met een lagerpuntje in het huis, en heeft een klein lagerpuntje in de draaiende magneet. De trommel wordt door een veertje richting 0 geduwd. Door de draaiing van de magneet wordt de trommel door het magnetisme meegetrokken, afhankelijk van de snelheid. aan de trommel zit dus de wijzer vast!

als je kabel stroef loopt draait de magneet niet mooi gelijkmatig rond en krijg je een ritmisch zwiepende naald.

Als je trommel en je magneet tegen elkaar aan lopen krijg je wat jij in bericht 1 omschrijft. De teller is dus kapot cq een of meerdere lagerpuntjes zijn uitgelopen. Het is dus een mechanisch probleem in het binnenwerk van de teller.
 
Laatst bewerkt:
Sammie laat je niet gek maken. Ze plagen je alleen maar een beetje.
Denk dat als de teller even open maakt dat je denkelijk wat heel oud vet wat keihard is vindt. Dit even weg halen en gewoon weer goed smeren en dan kan het weer 50 jaar mee denk ik zo.
 
Kunnen ze wel.. :X
Ik zal vandaag eens een andere kabel proberen, en dan evt het spul uit elkaar- indien mogelijk- halen..
Het gekke is dat hij 't wel een paar honderd km gewoon heeft gedaan..
 
Wel, de kabel was gebroken.. koppeling verwijderd want ik zag al dat er iets niet goed zat, zie foto.. de hele kabel van de aandrijving is aan gort gekruld..
dit deed me iets vermoeden.. de teller zelf lijkt wel vast te zitten..
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan