koelrib reparatie aluminium cilinderkop

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Ik heb een vraag over de eventuele reparatie van een afgebroken koelrib .
Het gaat om een aluminium cilinderkop van een engelse motor,hier ontbreekt een koelrib die ooit afgebroken is.
Ik kan van een stuk aluminium er wel een pas-maken alleen lassen gaat niet lukken,ik ben bang dat de kop gaat kromtrekken etc.
Nu is er een twee componenten hars voor aluminium reparatie in de handel,maar omdat de kop noal aardig trilt en redelijk heet wordt,is mijn vraag ,heeft iemand er ervaring mee,of een andere oplossing?
Ik ben nieuwschierig naar een alternatief of reparatiemogelijkheid.
Gr
Jos
 
Ik kan natuurlijk ook een paar boutjes M5 maken,verzinkt van aluminium,met een hoge schroefkop deze goed vastdraaien met loctite en dan glad afvijlen ,die kun je niet meer eruit draaien,maar de montage is bijna onzichtbaar.
Zo iets dergelijks.

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het zal wel goedkomen.
Succes daar in het buitenland :Y

Trouwens, waar zit je ergens?
 
lijkt me heel lastig om deze op de manier zoals in het 2e linkje weer terug goed te krijgen; je zit er mee dat de breuk vrij diep zit, dus slecht bereikbaar. En de koelrib die er terug op moet komen is daarom ook nogal lang! en zal dus relatief veel kracht zetten op de reparatie verbinding.

Ik denk dat je als aanvullende versteviging zowieso een bruggetje moet maken met bijv. een paar boutjes vanuit de bovenste koelrib. Je eindigt dan met 2 koelribben met verticale "spanten" er tussen. M5 lijkt me vrij dik/overkill voor dit doel.
 
is ook moeilijk,maar je moet het eigenlijk ,,ter plaatse,, zien,ik heb zelf wel een idee om het te repareren,maar ik wil het eerst rustig bekijken en overwegen,het is een blok van de jaren vijftig,vaak zijn andere ribben ook bros,het is nogmaals jammer dat ik voor de restauratie van het blok mij dit niet is opgevallen,dan had ik de losse kop kunnen bekijken,maar goed dat is eenmaal nu zo.
Je zult het wel moeten ondersteunen,maar als het een lelijk gezicht blijft en duidelijk een reparatie blijft lijken doe ik het niet ,dat geeft nog meer ergenis,dus wacht ik nog even af,en ga me eerst goed orienteren op de diverse mogelijkheden.
Lijmen en ondersteunen met kleine schroeven lijkt me een optie,er moet toch ook binnen de ruimtevaart etc een lijm te verkrijgen zijn die 800 graden kan hebben?
Als je naar de maan ,kunt en in de ruimte kunt werken moet toch een reparatie van een koelrib geen probleem zijn?
 
800 graden, is dat niet een beetje veel?

De lijm die jij bedoelt word honderdduizend keer getest en aangepast. En het metaal is zuiverder en schoner. En de hechtingsoppervlakken zijn pérfekt voorbereid O-)
Maar ik ben er ook van overtuigd dat het kan. Je moet alleen even de goeie tube vinden.
 
Laatst bewerkt:
800 graden, is dat niet een beetje veel?

De lijm die jij bedoelt word honderdduizend keer getest en aangepast. En het metaal is zuiverder en schoner. En de hechtingsoppervlakken zijn pérfekt voorbereid O-)
Maar ik ben er ook van overtuigd dat het kan. Je moet alleen even de goeie tube vinden.
ik heb gehoord van een lijm tot 1000 graden,ik heb geen idee hoe heet of een cilinderkop wordt in de buurt van de uitlaat, het kan best een industriele lijmsoort zijn die niet te koop is ,waarschijnlijk gebruikt in de vliegtuig- industrie o.i.d.
In kombinatie met schroeven zou het ideaal zijn
 
is een mooie set,ik zoek alleen iets zonder warmte,mocht het niet lukken,en heeft eventueel bevestiging met schrieven of tapeinden etc geen resultaat dan zal laswerk aan de orde zijn,maar dan moet alles gedemonteerd worden,en dat is momenteel geen optie omdat het blok net gereviceerd is,helaas te laat het ontbreken van een koelrib opgemerkt.

Als je de kop opspant, dan zou het goed moeten gaan. Na solderen, zou je de hele kop even gelijkmatig kunnen verhitten zodat de spanningen eruit gaan.

Tenminste, dit is wat mijn gezonde verstand zegt. Ik heb het nooit zelf gedaan.
 
Als je de kop opspant, dan zou het goed moeten gaan. Na solderen, zou je de hele kop even gelijkmatig kunnen verhitten zodat de spanningen eruit gaan.

Tenminste, dit is wat mijn gezonde verstand zegt. Ik heb het nooit zelf gedaan.
dat klopt maar de motor en de kop komen net terug van een revisie en het blok is opgebouwd dus ga ik hem niet uitbouwen en de kop eraf halen.
tevens heeft de kop ook nieuwe kleppen en geleiders gekregen,en om dan het hele geval weer warm te gaan stoken etc.was daarom ook mijn ,,altenatieve,, manier om de reparatie uit te voeren.
 
Ik denk dat die koelrib niet te repareren is.
Lassen gaat niet.
Lijmen kan ook niet, en als het toch lukt dan laat dat binnen de kortste keren los. Thermische spanningen, trillingen.

Optie is een nieuwe cilinder van dat model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan