Probleem met suzuki bandit 600 n 1997

peasant

Rookie
21 apr 2008
9
0
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een bandit uit '97, hele fijne motor, maar heb nu een probleem en misschien kan iemand mij helpen.
Het voorval: rijdend op de snelweg verloor de motor ineens zijn vermogen, motor viel uit en ik snel naar de vluchtstrook gestuurd. Gelukkig bij een benzinepomp, daarheen lopen, ijsje eten, proberen te starten en ineenkeer gestart. Weer verder rijden, 10 minuten later zelfde voorval. Even laten staan en toen weer gestart. Snelweg af en geprobeerd met een rustig tempo binnendoor naar huis te gaan. 60 km verder weer hetzelfde probleem. Met een aanmerking dat ik niet goed had opgelet en de benzine tank redelijk leeg (zo goed als helemaal) was. Naar een benzine station gelift, 5 liter benzine in de tank. Wilde nu niet meer starten op de startmotor, startmotor draaide wel rond. Aangeduwd en sloeg aan. 2 km verder viel die weer stil. Proberen starten met startmotor ging niet. Na twee keer proberen draaide de startmotor niet meer rond. Kon ook niet aanduwen. Toen ben ik dus naar huis gebracht door een bergingsbedrijf.

Voordat dit gebeurde was ik zonder probleem de dag ervoor 150 km gaan rijden. Daarvoor 6 weken stil gestaan. En daarvoor een beurt gehad waarbij gedaan is: olie + oliefilter vervangen, remvloeistof ververst, remmen schoongemaakt en afgesteld, kleppen gesteld, carburateurs gescynchoniseerd.

Nu is mijn vraag heeft iemand dit eerder meegemaakt of gehoord van zo'n verhaal. Het uitvallen gebeurde meestal nadat ik wat hoger in de toeren zat, rond de 8000 rpm.
Zou het kunnen liggen aan de startmotor, oliepomp, benzinepomo of iets anders. Ik ben benieuwd of iemand tips of aanmerkingen heeft voordat ik iemand anders er naar laat kijken.

alvast bedankt
bram
 
Zo te zien heb je er genoeg aan laten doen om veel dingen uit te sluiten:

dan schiet mij 1 ding te binnen, je tank wordt waarschijnlijk vacuüm getrokken,

Klep op een kier laten staan en eens ff flink stuk rijden, euvel voorbij ?

dan ff de ontluchting nakijken, euvel niet voorbij ? dan weet ik het ff niet.

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)

( ik weet ff niet of je een vacuüm kraan hebt... zo ja, die ff nakijken op poreusse slangetjes.)

PS, nu zul je na je pech gevalletje wel de carbs ff moeten doorspoelen en evt reinigen, je hebt de tank leeg gereden en waarschijnlijk heb je nu zooi meegetrokken.
 
Laatst bewerkt:
Dat van de tank leegrijden en carbs doorspoelen had ik al gehoord van iemand ja. Heb een klus boek van de bandit dus dat zou me wel moeten lukken denk ik. Ik weet niet of de tank vacuum getrokken wordt. Ik zou best wel willen rijden met de klep op een kier, alleen ik krijg hem dus niet gestart. Waarschijnlijk krijgt startmotor te weinig van de accu, dat moetik nog doormeten, als ik dat weet kan ik dit eens proberen.
 
Je kunt eerst het spul schoonmaken ( ondertussen de accu aan de lader )

of je start hem ff met een extra accu ( van een auto bijv met normale startkabels )

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)
 
accu waarschijnlijk leeg gestart.
de bandit heeft geen benzinepomp. wel heeft de benzine kraan 3 standen ON, PRImair, en REServe. zet de kraan eens op PRI, wacht een aantal seconden en dan starten.
met 5 liter in de tank moet waarschijnlijk de benzinekraan op RES staan.

zit er bij jouw toevallig een benzinefilter tussen. zo ja zit die niet vol vuil.
 
Laatst bewerkt:
TankBEluchting kun je checken door bij droog weer en niet al te volle tank eens te rijden zonder tankdop; helpt dat dan deugt je tankventilatie niet.

Er kan ook vuil, stolsels, bladders in je tank dwarrelen of op de bodem liggen, meestal flink verzameld op/in de kraan en vaak zit daar binnen in de tank een zeefje bovenop dat verstopt kan raken.

Zit er niet een extra brandstoffiltertje in een leiding? Daar kun je vaak wat aan zien.
 
je zegt dat het gebeurt bij hoge toeren >8000. ik denk dat je motor niet snel genoeg de benzine aangevoerd kan krijgen.
wellicht omdat de benzinestand lager is dan normaal (reservestand),, wellicht in combinatie met vuil/vocht in het benzinefilter?

tank je tank eens helemaal vol, gooi er wat carburateur-schoonmaakspul bij (forte ofzo?) en kijken wat die dan doet na een halve tank (of meer) rijden?
 
je accu moet vv worden en dat weet ik 100% zeker


hij houdt te weing vast ...je ontsteking heeft stroom nodig en op het moment dat je toeren gaat maken nog mee rstroom en zonder accu kan jij niet met je bandit rijden


ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een 2 tal gsx1100f en en een R

exact hetzelfde.
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een bandit uit '97, hele fijne motor, maar heb nu een probleem en misschien kan iemand mij helpen.
Het voorval: rijdend op de snelweg verloor de motor ineens zijn vermogen, motor viel uit en ik snel naar de vluchtstrook gestuurd. Gelukkig bij een benzinepomp, daarheen lopen, ijsje eten, proberen te starten en ineenkeer gestart. Weer verder rijden, 10 minuten later zelfde voorval. Even laten staan en toen weer gestart. Snelweg af en geprobeerd met een rustig tempo binnendoor naar huis te gaan. 60 km verder weer hetzelfde probleem. Met een aanmerking dat ik niet goed had opgelet en de benzine tank redelijk leeg (zo goed als helemaal) was. Naar een benzine station gelift, 5 liter benzine in de tank. Wilde nu niet meer starten op de startmotor, startmotor draaide wel rond. Aangeduwd en sloeg aan. 2 km verder viel die weer stil. Proberen starten met startmotor ging niet. Na twee keer proberen draaide de startmotor niet meer rond. Kon ook niet aanduwen. Toen ben ik dus naar huis gebracht door een bergingsbedrijf.

Voordat dit gebeurde was ik zonder probleem de dag ervoor 150 km gaan rijden. Daarvoor 6 weken stil gestaan. En daarvoor een beurt gehad waarbij gedaan is: olie + oliefilter vervangen, remvloeistof ververst, remmen schoongemaakt en afgesteld, kleppen gesteld, carburateurs gescynchoniseerd.

Nu is mijn vraag heeft iemand dit eerder meegemaakt of gehoord van zo'n verhaal. Het uitvallen gebeurde meestal nadat ik wat hoger in de toeren zat, rond de 8000 rpm.
Zou het kunnen liggen aan de startmotor, oliepomp, benzinepomo of iets anders. Ik ben benieuwd of iemand tips of aanmerkingen heeft voordat ik iemand anders er naar laat kijken.

alvast bedankt
bram

Hallo Bram,
Is dit probleem al verholpen?
Ik heb nu namelijk hetzelfde probleem, kan je mij misschien vertellen wat de oorzaak was?
Groet
Tom
 
Bij het werken aan de carburateurs is de tank ban zijn plaats geweest. Bij het terugplaatsen van de tank moet je ongeveer 4 a 5 slangetjes terug frummelen, bij drie daarvan (benzine, vacuüm en beluchting) is het extra belangrijk dat er geen knikjes inkomen. Dan krijg je namelijk exact de klachten die jij omschrijft.

Mijn suggestie is dus om alle slangetjes even te controleren.

Edit. Ik zie dat je de brandstoffilter niet hebt laten vervangen, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan