Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
De dynamo moet volgens het Aprilia WPHB 60v leveren.

* Waar meet je die laadspanning?
* Dynamo geeft wisselspanning door, die de gelijkrichter omzet in gelijkstroom.
* Dynamo kun je zelf wisselen als je goed gereedschap hebt en 'n WPHB.
* Meet ook je massapunt eens door, heb je spanning op de aarde?
* Connectoren zijn ook 'n aandachtspunt. Had met behulp van wat contactreiniger laatst zomaar 0,5 volt extra laadspanning.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Enig idee waar je die spanningsregelaar kunt bestellen?
Mijn plaatselijke dealer heeft er nog nooit van gehoord.
 
2e handsje van een sloopmotor.

Kawasaki ZX10r 2004 ofzo.
Dingen gaan nauwelijks kapot en kosten meestal 50,-
 
hallo Andy,

ik doe dit een beetje uit mijn hoofd dus weet niet of het 100% goed is, maar je kan eens proberen bij:

honda cbr600 RR (2007 >); FH008 (type aangepast bij revisie bericht 24 mei 2014)
Yamaha FJR1300 (2004>); FH012
yamaha R1 (2007>; FH012
kawa zx636 (2007>); FH016
kawa ZX10 /ZX 14 (2004>); FH 010

laadstroom tussen de diverse types schelen niet al te veel ,maar stekker uitvoeringen wel, FH016 welke ik gebruik past niet direct op gaten van de bracket maar is wel bruikbaar. FH008 is m.i een van de meest makkelijke uitvoeringen. voor sommige types (FH011 ?) is het zeer lastig stekkers te krijgen.

kijk eens op de website van easternbeaver .com. of zoek op sloopdelen bij marktplaats. laat ze wel de spanning regelaar doormeten voor het versturen.

belangrijkste is dat je een FH type gebruikt en passende stekkers gebruikt :)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de spanningsregelaar vervangen en de eerste meting ziet er goed uit.

Laadspanning (belast) gemeten op de accupolen bij stationair en iets verhoogd toerental bedraagt 14,3 V. Zometeen even een testrit maken en dan kijken wat de accuspanning is.

Met dank aan StanleyBobly
 
De laadspanning is nog steeds perfect!

Echter heb ik nu een ander probleem, namelijk inhouden. De futura houdt af en toe in bij het gas open draaien. Soms gaat het een paar dagen goed en dan zo ineens heeft die er last van, soms bij koud en soms bij warm. Ik krijg geen efi storing. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Nare is dat het niet altijd voorkomt. Er zit een powercommander op.
 
De laadspanning is nog steeds perfect!

Echter heb ik nu een ander probleem, namelijk inhouden. De futura houdt af en toe in bij het gas open draaien. Soms gaat het een paar dagen goed en dan zo ineens heeft die er last van, soms bij koud en soms bij warm. Ik krijg geen efi storing. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Nare is dat het niet altijd voorkomt. Er zit een powercommander op.


Pomp slangen zitten los in de tank.. Kan zn druk af en toe niet kwijt .su
Spuit weer terug in de tank..

Pomp wat in de tank zit openmaken en bekijken..als je toch daar bent gelijk maar ook de brandstoffilter vervangen nou je het toch open hebt :W
 
hallo Andy,

-misschien zijn er een aantal stekker verbindingen vies (schoonmaken met contact spray)
- of is er een vacuum slang lek (vervangen)
-of toch een bobine kapot

dit soort vage storingen zijn altijd het ergste. :( :(
 
Afgelopen vrijdag wilde ik gaan rijden, maar kwam er na een paar kilometer achter dat mijn achterrem vast zat. Dit was niet zo bij het wegrijden, maar na een paar km voelde ik de motor sterk afremmen bij gaslos. Ik ben gestopt en mijn schijf was goed warm (rook en de schijf was verkleurd), maar na een paar minuten kwam hij weer los. Ik ben naar "mijn garage" gereden en daar is de boel nagekeken. Remolie deels vervangen en ontlucht, waarna ik weer verder kon. De monteur gaf aan dat er wel eens problemen zijn door een defecte remcilider, maar dat hij nog nooit had gezien dat de rem daardoor vast komt te zitten.

Jullie hier ervaring mee of een idee wat het kan zijn?
 
Het zou kunnen dat een combinatie is van problemen.

Het probleem is inderdaad dat de remmen aanlopen.

Ik vermoed dat het "compensatie" gaatje verstopt zit.
Dan bouw je alleen maar druk op in de rem. De druk zal er dan nooit afgaan.
Dit is een piepklein gaatje op de bodem het reservoir.
In geval van de achterrem kun je hier niet bij en zul je dus moeten spoelen om het gang te maken.

Wat je ook kunt doen wat het slepen verminderd, is de remcilinder invetten met ATE remmenvet.
Dan worden ze wat gangbaarder en gaan ze soepeler.

Succes en ik hoor het wel.
 
Hoe oud was je remvloeistof? Toen ik mijn futura kocht en de vloeistof verving zaten er in het reservoir van de achterrem allemaal harde stukken. Waarschijnlijk was de vloeistof al jaren niet meer vervangen. Er zaten ook wat van die stukken in het achterremsysteem zelf. Goed doorpompen van de vloeistof heeft dat opgelost. De remvloeistof moet je minimaal om het jaar vervangen, heeft niks met kilometers die je rijdt te maken.
 
hallo futura bike

IK heb een probleem.
Tijdens het rijden tintelingen in mijn handen.
OP een duur zo dat stuur loslaat en knijpen in me hand boven houden. *O*
Dit is niet fijn, te strakke handschoenen of zo

Tweede vraag

Wie woon er in de buur van kaarsheuvel.
Ik wil er een andere mapping op zetten.

Wie wil mij helpen de benzine word vergoed :]
 
Er is al vaker een topic geweest over klachten van handen en pols etc. Meestal heeft het met de houding te maken. Ik zou met de zoekfunctie die oude topic's opzoeken, daar staan veel adviezen en tips. Het blijkt dat bijna iedereen er wel last van heeft als je wat langer rijdt.

Kaarsheuvel = kaatsheuvel? ;)

Succes!
 
Tintelingen in het stuur ontstaan veel al door de trillende 2-cilinder.

Ik geloof dat Futura-rijder er ook last van had. Zijn hulpmiddel waren schuimrubberen handvaten.
Wellicht helpt het bij jou ook.
 
betreft trillingen in het stuur;

door een oude RSI blessure ben ik nogal gevoelig in schouders en polsen. ik vind de futura ook best wel trillen in het stuur. Ik gebruik nu opvulplaatjes onder mijn stuur (15 mm) en Hein gericke foam grips. dit heeft het verbeterd maar niet 100% verholpen. de foam grips kosten maar een euro of 8, nadeel is dat ze maar 15.000 km meegaan en een grotere diameter hebben.

een beter oplossing is m.i om de clipons met lood of extra zware bar ends te verzwaren waardoor het resonantie toerental wijzigd. Ik heb dit wel geprobeerd maar mijn primitieve poging was niet succesvol.

wat wel helpt is heel precies synchroon stellen en de co afstelling voor beide cylinders te checken. tijdens normaal rijden geven we immers maar een streepje gas. tussen de cylinders zitten nog wel eens wat afstelling verschillen. Helaas kost dit ook nogal wat moeite en heb ik i.v.m drukte op werk en een klein kind nog steeds niet kunnen uitvoeren zoals ik dat wil (Co aanpassen via tune ecu door de map aan te passen v/d afwijkende cylinder).
 
Hallo Badslipper foutje moet Kaatsheuvel zijn het was al laat :Z

Futurarijder
Ik heb ook opvulplaatje er tussen 8mm ,is al een verbetering.
Misschien zit ik er niet goed op,als ik me knieën tegen de tank duw
Word het ook een stuk minder bij mij polsen .

Ga morgen wel langs Hilltech kijken wat hij er van vind
 
Ik heb ook weer een bijzonder probleem.
Gister op de snelweg naar mijn werk viel hij 2x uit, de eerste keer direct naar de vluchtstrook gestuurd. Hij sloeg gewoon direct af! Lampen en dashboard bleven branden en EFI ging branden.
Eenmaal op de vluchtstrook gelijk de EFI uit gelezen, helaas enkel een 1. Contact uit en aan was voldoende de motor weer te doen starten.

vanmorgen viel hij zelfs 5x uit op de snelweg, allemaal bij contstant gas. en hij valt gewoon helemaal uit. Gas geven heeft geen zin, je hoort hem smoren. Contact uit en aan terwijl je rijd doet de motor weer activeren en rijd hij gelijk weer.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Standaard schakelaar? Bobine? (Zonder storing). Omval sensor?
 
hallo DJ bartezz,

ik denk dat je in de juiste richting zoekt, er zijn echter nog meer mogelijkheden zoals wegvallen van benzine druk, een kapotte accu, kortsluiting in een dynamo stekker,of slechte massa verbinding. meten is weten in dit geval, een beetje rommelen aan de bedrading als de motor voor je garage staat wil wel eens helpen :}


2 maanden gelden had iets soortgelijks, het bleek een losse accu pool kabel te zijn. dom , dom, dom , had de nieuwe accu niet goed vast gezet :(


succes
 
Vanaf morgen 2 weekjes sturen met de fuuts in Schotland 8-) Hopelijk houden we het een beetje droog, ben wel erg benieuwd naar het land 8-)
 
DJ Bartezz, al eens aan de schakelaar van je zijstandaard gedacht? Ala die uit staat gaat ook het efi lampje branden. Als de schakelaar kapot is kan je motor denken dat je standaard niet ingeklapt is en slaat hij af.
 
@Frank,
Heb ik aangedacht. Maar ik kan de motor pas herstarten als het contact aan en uit is geweest.
Ik heb de omval sensor doorgemeten en die is inderdaad overleden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan