Honda CB650 Z; carbs afstellen & juiste sproeiers

Geertb

MF'er
8 jan 2013
55
0
Amsterdam
Tijdens de revisie werkzaamheden van mijn Honda CB 650 Z uit 1980 ben ik onlangs aan de vervanging van het luchtfilter systeem toegekomen en tegelijkertijd (want: toch nieuwe sproeiers nodig) met de revisie van de carburateurs.

Het spruitstuk van het originele luchtfilter systeem kierde aan alle kanten en de bevestigingspunten waren uitgedroogd/gescheurd. De motor liep op zich wel, maar was niet consequent goed (koud) te starten en ik vermoedde dat hij nog wel wat soepeler kon lopen met een goed filtersysteem.

Ik heb het originele systeem vervangen door 4 konische 'sport' filters omdat een vervangend origineel systeem moeilijk vindbaar bleek en omdat het er best wel tof uit ziet ;)
Daarbij heb ik tbv revisie van de carburateurs het volgende vervangen;
- Vlotterbak pakkingen (1 bak lekte brandstof)
- stationair schroeven en toebehoren (in exact dezelfde stand tov volledig indraaien teruggezet)
- Hoofdsproeier +10% grootte gemonteerd
- Nieuwe vlotternaalden

De motor startte meteen, wat toch enig gevoel van trots opriep, dit is mn eerste opknap motor ;)
Na wat te hebben rondgereden en de motor getest heb met koude/warme motor zijn dit mijn bevindingen, ik ben er dus nog niet;

1. Bij een koude motor loopt hij op lage toeren niet lekker, houdt in en accepteert geen half/vol gas
2. Bij een warme motor loopt hij tot ongeveer 4000 toeren goed, daarboven & bij vol gas zakt het vermogen weg (te kleine/grote hoofdsproeier?)
3. Als ik de motor koud start dan moet ik met de stationair stelschroef (niet die kleine per vlotterbak, maar de grote waarmee je je stationair toeren hoger/lager zet) verder open draaien en naarmate de motor opwarmt kan hij weer naar beneden. Ik weet niet waar dit aan kan liggen, was voor mijn ingrepen ook het geval. Maar het lijkt me niet de bedoeling?

Mbt punt 2 ga ik grotere/kleinere hoofdsproeiers proberen in de hoop dat ik dit daarmee oplos. Misschien hebben jullie tips tbv punt 1 en 3?
 
Hallo Geert,

Het is altijd handig wat opzoekwerk te doen voor je de sproeiers verandert. Meestal ben je niet de eerste die er kelken op zet dus vind je veel info op internet.

Heb gewoon eens gegoogeld op jetting cb 650 pods:
cb650 – pod filters - Chin on the Tank – Motorcycle stuff in Philadelphia.

De slow jet is voor lagere toeren, die sproeier is dus volgens mij sowieso te klein mits je die niet verandert hebt. De main jet is dan voor volgas en die is wss nog steeds te klein. In mijn voorbeeld gaan ze van 90 naar 120.

Misschien heeft dat dan ook te maken met dat stationair, maar kan volgens mij ook de aanzuigrubbers zijn die een lek hebben. Moet je eens nakijken.
 
Hm.. slow jet/main jet zijn nieuwe termen voor mij. Main jet zal wel de hoofdsproeier zijn? Deze heb ik van 90 naar 100 vergroot. Ik wacht nu op een setje 110 om te kijken of dat inderdaad beter is. Volgende stap is inderdaad naar 120.

Slow jet is nr 26 op deze tekening, vemoed ik?
http://shop.honda4.nl/catalog/images/cb650z-e18-1.jpg

Uiteraard heb ik me zo veel mogelijk ingelezen ;) het advies bij deze kelken was om de hoofdsproeiers 10% te vergroten maar het is altijd even testen en uitproberen.

Ik had overigens niet gedacht dat er zo'n linkje als die van jou op internet te vinden zou zijn Lacher, omdat ik dacht dat het altijd kon afwijken door verschillende variabelen, vandaar mn bericht hier.

Het is echter zeer behulpzaam, ik ga er eens goed naar kijken! Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik ken die carbs niet. Zit de slow jet niet gewoon naast de main jet (idd hoofdsproeier)? Kan zijn dat dat eentje is zonder schroefdraad en dat je er in moet drukken (en dus ook moet uit trekken).

Ik denk dat er veel info rond de cb te vinden is je moet wel gericht zoeken. Maar ik denk dat je in ieder geval veel zal moeten uitproberen.
 
Aha; aldus het technisch handboek: De stationair sproeier zit vast geperst in de carburateur en kan niet losgehaald worden. Dat verklaart al iets :P

Ik ga de hoofdsproeier tm 120 uitproberen en breng hem dan een keer weg om te laten afstellen. Een prof kan er waarschijnlijk meer zinnigs over zeggen en lijkt me handig die kennis er even bij te halen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan